Har lite funderingar...

det ska bli klinkers med golvvärme.

ska regla upp så det blir cc 30 på golvreglarna, sen blir det golvspån på det. Är det godkänt att flytspackla direkt på det och sen tätskikt typ kerasafe innan klinkers? Eller måste det vara våtrumsskivor eller golvgips eller nåt annat mellan också?

nej det är helt rätt som du skrev. golvspån, primer, armering, värmekabel, spackel, tätskikt, fix och plattor

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hej,

För det första finns inget krav på cc 30 mellan golvreglarna, men det gör naturligtvis inget heller. Kravet är att du skall uppnå en böjstyvhet som minst motsvarar 22mm golvspån på golvreglar på cc 30, detta uppnår man genom att flytspackla minst 15mm med armeringsnät ovanpå golvspånet (detta förutsätter dock att du har max cc 60 idag).

Det är således inte bara godkänt att flytspackla direkt på golvspån, utan det är det vedertagna sättet! Glöm inte att du ska ha armeringsnät i flytspacklet! Golvspånet skall naturligtvis primas innan du flytspacklar också.

Läs BKR är ett hett tips!

Tack för svaren, förmodligen är det mer än cc60 mellan reglarna så det är lika bra att göra om å göra rätt då huset är 90 år gammalt.

väggarna reglar jag upp med cc30, i vilken ordning ska jag slå på resten när ni ändå svara så snabbt :) det ska vara kakel på väggarna...

väggar är ju lite bökigare faktiskt :)
antingen reglar du enl. tillverkarens anvisningar för enkel våtrumsskiva och sätter kortlingar där du ska skruva upp saker.
eller så reglar du enl. tillverkarens anvisningar för dubbla skivor, och tar tex OSB eller spånskiva som första skiva och våtrumsskiva som sista skivan, glöm inte att kortla för tyngre saker och sånt som ska skruvas upp i duschdelen, lättare saker som toapappershållare kan du fästa i OSBskivan.

eller så bygger du enl. våtrumsvägg 2012 (finns beskrivet på sakervatten.se) även där ska det reglas enl. tillverkarens anvisning för våtrumsskivan, först sätter du en 15mm plywood sist en våtrumsskiva, här behöver du inga kortlingar överhuvudtaget då 15mm plywoodskivan funkar att fästa allt i.

Blev lite osäker på reglingen på våtrumsväggen, det står inget om att det ska reglas enl. tillverkaren, bara att det ska vara c/c 450mm, men jag tror inte att man får fästa våtrumsskivan i enbart plywooden utan man måste skruva den i regel också så då blir det väl enl. tillverkaren :)

Det ska vara reglat enligt tillverkaren även i våtrumsvägg 2012, alla monteringsanvisningar skall följas alltså även den för skivan.

nino skrev:
antingen reglar du enl. tillverkarens anvisningar för enkel våtrumsskiva och sätter kortlingar där du ska skruva upp saker.
Ursäkta en dum fråga, men tillverkaren av vad då? Våtrumsskivan? Tätskiktet? Ytskiktet?

Nyfniken skrev:
Ursäkta en dum fråga, men tillverkaren av vad då? Våtrumsskivan? Tätskiktet? Ytskiktet?
Tillverkaren av våtrumsskivan anger hur det ska vara uppbyggt för att skivan skall anses få rätt hållfasthet. Detta byggs enklast med reglar i rätt avstånd eller dubbla skivor tex

Tack för svaren, det blir väl plyfa och våtrumsskiva då antar jag, för jag antar att man måste ha våtrumsskiva oavsett om man sätter typ kerasafe eller rollar tätskikt ?

rollat får du bara ha på betongväggar / murade väggar

Beroende på hur stort badrummet är samt eventuella ytterväggar så behöver du inte ha våtrumsskiva i hela rummet. Enl BKR är det ett måste i zon 1. Enl GVK är det bara ett måste om tätskiktstillverkaren anger det!

Onödigt att sätta i hela rummet om du inte måste, man sparar några tusenlappar på köra vanlig gips istället!

vectrex skrev:
Beroende på hur stort badrummet är samt eventuella ytterväggar så behöver du inte ha våtrumsskiva i hela rummet. Enl BKR är det ett måste i zon 1. Enl GVK är det bara ett måste om tätskiktstillverkaren anger det!

Onödigt att sätta i hela rummet om du inte måste, man sparar några tusenlappar på köra vanlig gips istället!
Få om någon tätskiktstillverkare som tillåter kartonggips och sakta men säkert ändrar även de sina monteringsanvisningar. För 6 månader sedan tror jag weber och ardex tillät det men när jag kollade förra veckan så är monteringsanvisningarna ändrade.

Så varken lip, ardex, weber, casco eller kiilto tillåter det. Vet ej angående biltema eller byggmax dock.

Ska man bygga efter våtrumsvägg 2012 så är det våtrumsgips som gäller dessutom

T
vectrex skrev:

Fast det krävs ett stort badrum då.

Badrummet är ca 10 kvm så det får bli våtrumsskivor runt om, onödigt att riskera vattenskada för att spara några tusenlappar.

dubbelkollar nu så allt stämmer, reglar, plyfa, våtrumsskiva, tätskikt folietyp, fix å kakel?

hur går man till väga vid fönster med tätskiktsfolie och våtrumsskivor, inget direkt vattenstänk mot det så det bör väl räknas till våtzon 2?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.