F
A Avemo skrev:
På min bil är frågeställningen lite annorlunda. Den har ingen motorbroms utan den stänger av motorn och frikopplar när man släpper gasen. Sedan kan man välja om man vill ha mycket eller lite generatorbroms. Jag är inte säker på vilket som är mest ekonomiskt. Men det är mycket bekvämt att ha hård generatorbroms på. Man behöver nästan aldrig använda bromspedalen.
Det låter väl utmärkt! Märke och modell?

F fsn skrev:
Det låter väl utmärkt! Märke och modell?
VW golf gte.

Ang. de senaste tio inläggen så är det bra att komma ihåg att generella eco-driving tips mm riktar sig till personer som inte kan något om bilar, inte är ingenjörer i fordonsindustrin, och därmed inte kan eller vill dra några egna slutsatser annat än på nivån "jag har hört" och liknande. Tipsen måste då vara grova generella riktlinjer!!

Då är rådet att motorbromsa bra, för de som rådet ges till kommer inte att sitta och experimentera med att lägga i neutral i nedförsbackar och liknande. Kan man t.ex. få dessa personer att sluta trycka ner kopplingen varenda gång man närmar sig en korsning så att de därmed motorbromsar istället så har man gått i mål med tipset!

Dessutom är ju det rätta svaret ang. just motorbromsa eller frirulla bara självklart i ett fall: När man skall sänka farten/bromsa, redan har en växel i och redan har ett motorvarvtal tillräckligt högt för att gasuppsläpp ger bränsleavstängning. I alla andra fall är det rätta svaret "det beror på...". Det finns inte ett givet svar som gäller generellt! :)

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
När det gäller star/stopp funktionen måste man också lägga till den ökade bränsleförbrukningen som går åt för att kompensera startmotorns förbrukning.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När det gäller star/stopp funktionen måste man också lägga till den ökade bränsleförbrukningen som går åt för att kompensera startmotorns förbrukning.
Dvs ingenting, det är så lite så det är svårt att ens mäta. Dessutom är det återvunnen energi från bromsning som används.

F
A Avemo skrev:
VW golf gte.
Då är det ju en hybrid med bra batterikapacitet för att hålla igång styr och bromsservo. Jag har aldrig sett (har inte direkt letat ihjäl mig heller) en vanlig fossil som stänger av bilen när den rullar, finns det?

Staffans2000
martin43 martin43 skrev:
Dvs ingenting, det är så lite så det är svårt att ens mäta. Dessutom är det återvunnen energi från bromsning som används.
Va!?

F
Va!?
+1

Det är ju en del som påverkar. Men några storheter går lätt att titta på. Färddatorn brukar ofta visa förbrukningen i liter per timme när bilen går på tomgång. Vad jag sett så ligger det på runt 0,5 l/h på en diesel och 1 l/h för en bensinare. Bensin har ett värmevärde på 32,63 MJ/l. Då kan vi räkna ut att förlusteffekten av att köra motorn på tomgång är 32630 / 3600 = 9,1 kW.

Om vi säger att en startmotor drar 2 kW och det tar 2 s att starta motorn när den är varm borde det inte vara orimliga siffror. Någon med bättre kunskap om startmotorer får gärna fylla på om mina uppgifter är helt fel. Då går det 4 kJ från batteriet för att starta motorn.

Sedan kommer det till bensinförbrukning för laddning. Och det lär vara ett betydligt mer variabelt nummer. Om vi säger att batteriet laddas vid en driftpunkt där motorn har en verkningsgrad på 15% och generatorn har en verkningsgrad på 45% så kan man räkna ut att det går åt (4 / 32630) / (0,15 * 0,45) = 0,0018 l bensin för att ladda batteriet efter en start. Med det ursprungliga antagandet att bilen drar 1 l/h så kan man då säga att det lönar sig att stänga av motorn om den skall stå still mer än 6 sekunder.

Det är många gissningar och omständigheter som kan variera kraftigt. Men slutsatsen borde ändå vara att det lönar sig att stänga av motorn. Och det verkar dessutom vara en slutsats som biltillverkarna kommit fram till eftersom så många nya bilar har funktionen.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
A Avemo skrev:
Det är ju en del som påverkar. Men några storheter går lätt att titta på. Färddatorn brukar ofta visa förbrukningen i liter per timme när bilen går på tomgång. Vad jag sett så ligger det på runt 0,5 l/h på en diesel och 1 l/h för en bensinare. Bensin har ett värmevärde på 32,63 MJ/l. Då kan vi räkna ut att förlusteffekten av att köra motorn på tomgång är 32630 / 3600 = 9,1 kW.

Om vi säger att en startmotor drar 2 kW och det tar 2 s att starta motorn när den är varm borde det inte vara orimliga siffror. Någon med bättre kunskap om startmotorer får gärna fylla på om mina uppgifter är helt fel. Då går det 4 kJ från batteriet för att starta motorn.

Sedan kommer det till bensinförbrukning för laddning. Och det lär vara ett betydligt mer variabelt nummer. Om vi säger att batteriet laddas vid en driftpunkt där motorn har en verkningsgrad på 15% och generatorn har en verkningsgrad på 45% så kan man räkna ut att det går åt (4 / 32630) / (0,15 * 0,45) = 0,0018 l bensin för att ladda batteriet efter en start. Med det ursprungliga antagandet att bilen drar 1 l/h så kan man då säga att det lönar sig att stänga av motorn om den skall stå still mer än 6 sekunder.

Det är många gissningar och omständigheter som kan variera kraftigt. Men slutsatsen borde ändå vara att det lönar sig att stänga av motorn. Och det verkar dessutom vara en slutsats som biltillverkarna kommit fram till eftersom så många nya bilar har funktionen.
Det var väldigt intressant. Själv hade jag gissat på en längre tid.

F
A Avemo skrev:

Jag är lite imponerad men du kan rimligtvis ta ner tiden för start från 2 sekunder till runt 0,5s.

Skulle tro att det dessutom är lägre effekt på startmotorn än 2kw. Vet att när volvo skulle införa start/stop bytte man till en effektivare startmotor för att spara ström. Och generatorn är numer troligtvis runt 70% i verkningsgrad

Tjänar man så väldigt på eco-driving?

Jag har en v40 d2 från 2016, jag har ca 3,5 mil till jobbet enkel resa och lägger jag farthållaren på 95km/h och sen lite omkörningar på det så snittar jag på 0,49l/milen.

Har även testat att snålköra som fasen, 65-70km/h och kan då få ner den strax runt 0,38l/milen, det är alltså 0,11l mindre vilket get typ 1,7kr billigare per mil, det är försvinnande lite i förhållande till resten av bilkostnaden vilket även gör att jag måste åka en bra stund tidigare på morgonen, är det värt 6kr?

F
P Pumba skrev:
Tjänar man så väldigt på eco-driving?

Jag har en v40 d2 från 2016, jag har ca 3,5 mil till jobbet enkel resa och lägger jag farthållaren på 95km/h och sen lite omkörningar på det så snittar jag på 0,49l/milen.

Har även testat att snålköra som fasen, 65-70km/h och kan då få ner den strax runt 0,38l/milen, det är alltså 0,11l mindre vilket get typ 1,7kr billigare per mil, det är försvinnande lite i förhållande till resten av bilkostnaden vilket även gör att jag måste åka en bra stund tidigare på morgonen, är det värt 6kr?
Nä, absolut inte. Framför allt inte då man mentalt dör lite varje gång man såsar fram i 65-70 trots att vägen ledigt och säkert skulle funka för 100-110.

Största besparingen görs genom att köra lite lugnare och bromsa mindre i onödan. Där är det lätt värt det tycker jag. Men man ska inte behöva snigelköra. På motorvägen är farthållaren helt okej men håll hastigheten rimlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.