15 460 läst ·
210 svar
15k läst
210 svar
GoFar bränslesparare
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag trodde i första hand att batteriet fick en kortare livslängd. Men det kanske gäller startmotorn också. Bilar idag har trots allt extremt mycket mindre startproblem än bilar för 30 år sedan. Och jag minns inte att man bytte startmotor till höger och vänster på dåtidens bilar. Vill man så går det alltid att hitta negativa aspekter.Staffan2000 skrev:
Fast en hybrid som stoppar förbränningsmotorn varje gång man lättar på gasen kan behöva använda startmotorn flera hundra gånger om dagen istället för en handfull, så det är svårt att jämföra med några andra bilar.
En riktig hybrid har oftast ingen konventionell startmotor med kugg som ska greppa svänghjulet utan dras igång via starter/generator/elmotor.useless skrev:
Bilar med start/stopp har ju funnits i över tio år nu och jag har inte hört eller läst att startmotorerna är ett problem. Däremot håller inte bilbatteriet lika länge som förr, framförallt på på bilar som väldigt aktivt styr generatorn och störtladdar vid motorbroms och låter batteriet tappa laddning under körning. Det blir betydligt mer cykling av batteriet då.
Gillar starkt de nya 48V systemen som har ett batteri som är lämpligt att cyklas. Det finns många fördelar ur både miljö, driftsäkerhet, servicekostnad och komfort med ett sådant system om man implementerar det fullt ut. Särskilt i stop and go trafik. Tänk om alla bilar hade det.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Så himla illa tycker jag inte batterierna håller. Körde förra BMW 520D i 6år och 15000 mil utan att byta batteri. Den har start/stop och AGM batteri. Den gick oftast 7-10mil om dagen med 50-150mil resor typ 1gång i månaden. Tror jag stödladdade den en gång.martin43 skrev:
En riktig hybrid har oftast ingen konventionell startmotor med kugg som ska greppa svänghjulet utan dras igång via starter/generator/elmotor.
Bilar med start/stopp har ju funnits i över tio år nu och jag har inte hört eller läst att startmotorerna är ett problem. Däremot håller inte bilbatteriet lika länge som förr, framförallt på på bilar som väldigt aktivt styr generatorn och störtladdar vid motorbroms och låter batteriet tappa laddning under körning. Det blir betydligt mer cykling av batteriet då.
Jag bytte batteri på min Bmw nu i början av December och det var original batteriet tillverkat V.13 -2009martin43 skrev:
En riktig hybrid har oftast ingen konventionell startmotor med kugg som ska greppa svänghjulet utan dras igång via starter/generator/elmotor.
Gillar starkt de nya 48V systemen som har ett batteri som är lämpligt att cyklas. Det finns många fördelar ur både miljö, driftsäkerhet, servicekostnad och komfort med ett sådant system om man implementerar det fullt ut. Särskilt i stop and go trafik. Tänk om alla bilar hade det.
Så jag tror snarare att batterierna håller längre nu än förr..
Naturligtvis inte!F fsn skrev:
Däremot har biltillverkarna allt att vinna på att inte göra för bra komponenter. Det medför onödiga kostnader, samt (troligtvis) högre vikt. Därför tillverkas bilar/delar för att hålla så länge som tillverkaren tror att konsumenten kan acceptera i förhållande till bilens pris. Därför brukar mekaniska komponenter sällan haverera, men annat är det med avgassystem som med lätthet skulle kunna tillverkas i en högre kvalité, och för att hålla igång sina verkstäder där de stora pengarna inhåvas gäller det för biltillverkarna att balansera på en tunn lina. För god kvalité = Dyrare bil än konkurrenternas + mindre intäkter från reparationer -
Staffan
Väldigt gynnsam körning mao.R Robert-san01 skrev:
Värre för någon som sitter 1h i bilkö varje dag.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jo men... Drev och kuggkrans ser inte ut som de såg ut 1945. De är anpassade för start/stopp på bilar som har det. Tekniken har utvecklats och anpassats!Staffan2000 skrev:
Naturligtvis inte!
Däremot har biltillverkarna allt att vinna på att inte göra för bra komponenter. Det medför onödiga kostnader, samt (troligtvis) högre vikt. Därför tillverkas bilar/delar för att hålla så länge som tillverkaren tror att konsumenten kan acceptera i förhållande till bilens pris. Därför brukar mekaniska komponenter sällan haverera, men annat är det med avgassystem som med lätthet skulle kunna tillverkas i en högre kvalité, och för att hålla igång sina verkstäder där de stora pengarna inhåvas gäller det för biltillverkarna att balansera på en tunn lina. För god kvalité = Dyrare bil än konkurrenternas + mindre intäkter från reparationer -kund . För dålig kvalitè = Billigare bil än konkurrenternas + Mycket mer intäkter från reparationer -
kund. tilverkarna måste alltså ligga någonstans mittemellan och det är här det går åt skogen då och då. Exempel tagna ur minnet - På nittiotalet hade Chrysler stora problem med automatväxellådor som rasade för att en stålkomponent bytts ut till ett plastdito, som senare visade sig inte trivas i ett bad av varm olja. Samma sak när Volvo gick över till en vattenbaserad lack som fick bilarna att rosta precis överallt. Även lyxbilstillverkaren Jaguar, som spelade i en helt annan prisliga än Volvo (5 Volvo = 1 Jaguar), gjorde samma typ av misstag. På den nyutvecklade V8an sparade man såväl vikt som pengar på göra kamkjedjespännarna av plast! Dålig idè! Tyvärr höll de något längre än garantin, men när de rasade, rasade även hela motorn. Spännarmodell no:2 visade sig inte vara speciellt mycket bättre än originalet, så det behövdes ett tredje försök och fyra år, innan det blev bra. Sedan kan vi minnas Nicasilelendet som ett flertal biltillverkare ställde till. Detta är några exempel på när det inte gått som det var tänkt. Så varför finner du det så absurt att jag är skeptisk till en teknik som numera utnyttjas mångdubbelt mer än det var tänkt. För det är väl fortfarande ett drev som vrids samtidigt som det skjuts in i en kuggkrans.
Staffan
Det gäller allt. Turbomotorer idag t.ex
kräver inte längre byte av turbo varannan vecka.
Det går alldeles utmärkt att förbättra livslängd och sänka kostnaden genom att hitta optimal design.
Det är bara i början av ny teknik/nya applikationer det är läge att vara misstänksam och det finns barnsjukdomar, sen går det över. Då och då går någon på en större mina, som de exempel du nämner. Men någon måste ta de första stegen, annars sker aldrig någon utveckling. Någon brukar vara de tyska premiumtillverkarna. Därför kan det finnas fler barnsjukdomar på dessa. De är ju alltid (nåja) först ut.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Bilar med start/stoppa har fler hallgivare på svänghjulet för att kunna starta snabbare, för att slippa dra motorn runt så länge innan start.
Samt nya bilars generatorer har inget laddningsrelä inbyggt, utan styrs av ”blackbox” som laddar mer tex vid motorbroms mm.
Samt nya bilars generatorer har inget laddningsrelä inbyggt, utan styrs av ”blackbox” som laddar mer tex vid motorbroms mm.
Det är förvissomera ofta sant, men långtifrån alltid. Men biltillverkare har missbedömt dimensioneringen av hjullager ex.vis. Det är inte någon ny revolutionerande teknik. Likväl sker det.martin43 skrev:
P.S.
Därför köper den kloke sista årsmodellen av en modell, medans den fåfänge köper den första.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Nja, den sista kan säkert lida av "cost down" också, man byter ut delar för att göra bilen billigare.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Många nya bilar har problemen med hjullager, hjullager på en Volvo 740/940, kan de ens går sönder? Riktiga SKF lager, inga ”Made in Poland” eller noname..men klart ett annat pris/kvalitet..