Är väl inga större sträckor man rullar, ingen automatlåda av nyare modell frikopplar, den ligger och drar motorn runt med 1000rpm för att inte den skall gå ned i tomgång och förbruka bränsle..

H Husqvarna220Ac skrev:
Är väl inga större sträckor man rullar, ingen automatlåda av nyare modell frikopplar, den ligger och drar motorn runt med 1000rpm för att inte den skall gå ned i tomgång och förbruka bränsle..
Såhär förklarar Volkswagen sin frihjulsfunktion, som finns på alla deras DSG-automater.

"Frihjulsfunktion
Frihjulsfunktionen har till uppgift att utnyttja fordonets rörelseenergi bättre. När motorn inte belastas (foten inte på gaspedalen) kopplas motorn automatiskt från och går på tomgång. På så sätt kan fordonet fortsätta rulla och följaktligen går det inte åt något bränsle för denna sträcka.

Den sänkta bränsleförbrukningen under körning kommer sig av att fordonets rörelseenergi endast används för att övervinna rull- och luftmotståndet, inte för att dra runt motorn på höga varvtal. Om föraren indikerar att han eller hon vill bromsa genom att trampa på bromspedalen, kopplas motorn in igen för att utnyttja motorbromsen; bränsleinsprutningen avbryts då och motorbromsen förkortar på nytt sträckan som fordonet rullar. Alternativt kan frihjulsfunktionen användas för att aktivera Tip-minus-knappen på ratten.

Besparingarna som kan uppnås ligger på 0,5 l/100 km eller mer. Hur effektiv funktionen är beror på hur bra föraren är på att läsa trafiken; efter en kortare tillvänjningsperiod har föraren anpassat sin körning efter den längre rullsträckan och släpper intuitivt upp gaspedalen tidigare, till exempel före ett samhälle."

Köper det Ikket, men med VAG’ miljötänk och fusk..så.

Är bara att titta på färddatorn när bilen går på tomgång eller motorbromsar.

Samt att när man släpper gasen vill man ha litet motorbroms för man vill ju ändå få ned farten, och som sagt läser man trafiken och håller hastigheten så inte så långa sträckor.

Likadant när man kör Saab, då man är van att äldre bilar ska motorbromsa, då ökar farten istället.

Det kan ju tänkas att det blir olika resultat för olika motorer och växellådor. Exempelvis dieselmotorer har ju mycket mindre pumpförluster än ottomotorer och därmed mycket mindre motorbromsverkan. Det borde göra det mer lönsamt att motorbromsa. Sedan beror det möjligen på storleken på motorn och utväxlingen i växellådan. Antagligen finns det även fler parametrar som spelar in.

Då jag läst om spartips brukar det för det mesta påstås att man skall motorbromsa hellre än frirulla. Det är inte säker att det är sant för det. Men biltillverkarna är idag ganska pressade att få ner förbrukningen. Och om det vore så enkelt som att frikoppling av motorn då man släpper gasen minskar förbrukningen tror jag att vi skulle se det på betydligt fler nya bilar.

Det handlar ju om att få bra resultat i en körcykel, där måste man accelerera och bromsa enligt cykeln. Att frirulla är då inte ett alternativ.

Du lär inte hitta någon vettig källa på att det är bra att motorbromsa.

D Daniel 109 skrev:
Du lär inte hitta någon vettig källa på att det är bra att motorbromsa.
Har du någon källa då? Du kommer med ganska tvärsäkra påståenden som går stick i stäv med vad jag hört tidigare.

Jag förutsätter att tillverkarna vet hur det ligger till. Varför skulle de inte införa frihjul på DSG-lådorna som standard om det minskade förbrukningen. Det lär ju inte bli en extrakostnad.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Såhär förklarar Volkswagen sin frihjulsfunktion, som finns på alla deras DSG-automater.
Om andra inte har det kan det bero på patent.

Nej jag har ingen källa på att du inte kan bevisa din teori.

• Gilla
janbec
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej jag har ingen källa på att du inte kan bevisa din teori.
Det begär jag inte heller. Men har du någon källa som styrker att det är bättre att frirulla med motorn på tomgång än att motorbromsa? Jag förutsätter att du kan se bristerna i beskrivningen från Volkswagen som Peter klippte in. Den är skriven av en säljare.

I en praktisk situation tillkommer ju dessutom att det är svårt att ha sådan framförhållning att man kan frirulla till stopp och stanna på avsedd plats. Då riskerar man att få använda bromsen i alla fall.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
F
A Avemo skrev:
Det begär jag inte heller. Men har du någon källa som styrker att det är bättre att frirulla med motorn på tomgång än att motorbromsa? Jag förutsätter att du kan se bristerna i beskrivningen från Volkswagen som Peter klippte in. Den är skriven av en säljare.

I en praktisk situation tillkommer ju dessutom att det är svårt att ha sådan framförhållning att man kan frirulla till stopp och stanna på avsedd plats. Då riskerar man att få använda bromsen i alla fall.
Har du kört en VW med DSG inställd på frihjul? Är svaret nej så föreslår jag att du (och ni andra som tvärsäkert ”vet” att frirulla är bull) provar innan du hugger åsikten i sten. Faktum är att det är busenkelt och tveklöst effektivt om man använder det på rätt sätt. Men det sagt så... klarar man inte av att växla en manuell bil utan att titta på växelspaken och är allmänt obekväm med bilkörning i allmänhet och helt saknar fallenhet och känsls så kanske man skall avstå ........ från bilkörning öht.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du kört en VW med DSG inställd på frihjul? Är svaret nej så föreslår jag att du (och ni andra som tvärsäkert ”vet” att frirulla är bull) provar innan du hugger åsikten i sten.
Jag har försökt att uttrycka mig på ett sätt som inte hugger något i sten. Tydligen har jag misslyckats. Jag hugger inget i sten. Jag ifrågasätter och efterfrågar källor därför att jag inte vet men vill veta. En snabb googling av "ecodriving" ger väldigt många träffar som säger att man skall motorbromsa hellre än att frirulla. Sedan hittade jag någon som skrev att vid riktigt långa nedförsbackar kan det löna sig att frirulla för att samla fart för kommande uppförsbackar. Jag tolkar Daniels inlägg som att han tvärsäkert hävdar att detta är fel. Och precis detta efterfrågar jag en källa på.

Du får ursäkta min klentro. Men jag tror inte att det räcker för vare sig dig eller mig att köra en bil för att avgöra vilket sätt att köra den som drar minst bränsle. Jag efterfrågar en seriösare källa än så.

Motorbroms om man vill begränsa hastigheten, bilen drar ingenting men går oftast långsammare.

Men ska man behålla farten eller ”vinna” lite i en nedförsbacke är frihjul nog bättre, bilen drar lite pga tomgången men man slipper accelerera mindre eller inget efteråt jämfört med motorbroms. Att accelerera 2ton bil drar mycket energi.

Finns förstås fall där frihjul rullar för bra och det går för fort, då får man köra manuellt och lägga i lämplig växel.

Jämn fart (inga onödiga accelerationer) och håll hastighetsbegränsningarna där aerodynamiken spelar stor roll dvs över 80.

Men det är lite roligt att när man stannar lönar det sig att fimpa motorn automatiskt för att sekunderna senare dra startmotorn men vid flera minuters frihjul tomgångar den på pga någon hjälpmaskin inte har kostats på att elektrifiera.

Redigerat:
F
A Avemo skrev:
Jag har försökt att uttrycka mig på ett sätt som inte hugger något i sten. Tydligen har jag misslyckats. Jag hugger inget i sten. Jag ifrågasätter och efterfrågar källor därför att jag inte vet men vill veta. En snabb googling av "ecodriving" ger väldigt många träffar som säger att man skall motorbromsa hellre än att frirulla. Sedan hittade jag någon som skrev att vid riktigt långa nedförsbackar kan det löna sig att frirulla för att samla fart för kommande uppförsbackar. Jag tolkar Daniels inlägg som att han tvärsäkert hävdar att detta är fel. Och precis detta efterfrågar jag en källa på.

Du får ursäkta min klentro. Men jag tror inte att det räcker för vare sig dig eller mig att köra en bil för att avgöra vilket sätt att köra den som drar minst bränsle. Jag efterfrågar en seriösare källa än så.
Nej, det är svårt att säga. Jag körde förvisso samma sträcka till och från jobb varje dag i 3 veckor innan jag fick igång frirullningen och jag kunde, om jag ville köra märkbart snålare med frihjul.

Har tex en svepande lång 70-sträcka där det aldrig går att köra om. Den avslutas med två rödljus efter varandra. Då jag kan sträckan utantill så kan jag släppa gasen och rulla ikapp bilarna framför vid rödljusen, alltså släppa gasen väldligt tidigt. Sista biten om det fortfarande står still så aktiverar man motorbromsen.

En bil rullar med bra fart mååånga gånger längre på frihjul än med motorbroms. Med motorbroms så går det noll bränsle, vid frihjul så går det 0,8-1 l/h men med motorbroms så får man troligtvis börja gasa igen redan på 25-30% av frirullningssträckan.

Och sitter man och sover och inte har vare sig intresse eller förmåga så är det inga problem alls att bränna mer soppa med frihjul.

Jag hade en Saab V4 som ung. Den läckte kylarvatten och när det gick lågt så kokade den och den rök som en skadeskjuten Spitfire. Då drog jag upp den i 140, slog av motorn och frirullade i evigheter.

F fsn skrev:
En bensin eller diesel med start stopp får inte stänga ner om bilen är i rörelse.

Jag anser fö att du har fel, frirulla är under rätt förutsättningar effektivare än noll förbrukning och motorbroms. Tänk på att du kommer att komma så mycket längre på rullandet än på motorbromsen och den lilla tomgångsförbrukningen är ofta väl investerat.

Du kanske har kört för mycket Honda? Den Honda Civic jag körde slog bakut i snålkörar-indikeringen om man frirullade istället för att motorbromsa.
F fsn skrev:
En bensin eller diesel med start stopp får inte stänga ner om bilen är i rörelse.

Jag anser fö att du har fel, frirulla är under rätt förutsättningar effektivare än noll förbrukning och motorbroms. Tänk på att du kommer att komma så mycket längre på rullandet än på motorbromsen och den lilla tomgångsförbrukningen är ofta väl investerat.

Du kanske har kört för mycket Honda? Den Honda Civic jag körde slog bakut i snålkörar-indikeringen om man frirullade istället för att motorbromsa.
Hur mycket extra tror du att du rullar? Min poäng är att det framförallt handlar om hur mycket motorn snurrar totalt, plus pumpförluster som är lägre vid motorbroms än vid tomgång. Så om det lönar sig att tomgångsrulla eller inte beror bland annat på vad det är för motor, utväxling och hastighet. Skillnaden lär inte vara så stor att det är värt besväret att frikoppla och rulla.
Kollar man på eco marathon bilar så stängs motorn av under rullningsfasen.

Exemplet med V60 hybriden var mest att påpeka en potential när servon etc inte drivs av motorn. Samma som start stop, blev förvånad över hur kort tid motorn behöver vara avstängd för att det skulle löna sig att stänga av. Tomgång drar mer än många tror.

På min bil är frågeställningen lite annorlunda. Den har ingen motorbroms utan den stänger av motorn och frikopplar när man släpper gasen. Sedan kan man välja om man vill ha mycket eller lite generatorbroms. Jag är inte säker på vilket som är mest ekonomiskt. Men det är mycket bekvämt att ha hård generatorbroms på. Man behöver nästan aldrig använda bromspedalen.

Vad är vitsen med att frikoppla och rulla så långt? Ser jag att det är rött långt där framme släpper jag gasen, det är knappt att detta märks med dagens ”riktiga” automatlådor, vilket dubbelkopplingslådorna knappast räknas, bilen rullar precis så långt som det behövs, annars om jag ska rulla längre, då måste jag kunna förutse trafiken än lägre fram! Vilket är svårt, och vill knappast rulla i 2km..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.