15 457 läst ·
210 svar
15k läst
210 svar
GoFar bränslesparare
Bland dina variabler påverkar hastighet, luftmotstånd, utväxling, massa, trafikljus, framförvarande bilar inte motorns "sweetspotkaraktär". Temperatur och fuktighet påverkar ytterst lite, utom vid ökentemperatur.Johannes Carlsson skrev:
Däremot ingår flera av dem i förarens beslutsunderlag för att "räkna ut" den "effektuttagsprofil" mellan A och B (t.ex. mellan två korsningar) som har lägst genomsnitt, utan att man orsakar trafikstörningar. När den profilen är uträknad används växellåda och gaspedal för att exekvera den framtagna effektprofilen så nära sweetspot som möjligt. Sweetspoten är i praktiken alltid ett område, inte en exakt punkt.
Att sweetspot skiljer sig från motor till motor är ju precis det som gofar är till för enligt dom själva, att hjälpa förare att hitta sweetspot för just den bilen man har. Gofar påstår att dom tar i beaktelse gällande insugsluftens temperatur och luftfuktighet med bilens egna sensorer. Vi får helt enkelt se hur det fungerar.Johannes Carlsson skrev:
Och sweetspot är helt olika från motor till motor. Den varierar till och med beroende på vädret. Hur nu GoFar ska kunna hitta den är för mig ett mysterium.
Temperatur, fuktighet, hastighet, luftmotstånd, utväxling, massa, motorvolym, laddtryck, trafikljus, framförvarande bilar etc. Det är hur många variabler som helst.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Det jag menar är att swetspot för hur man kör snålast varierar och påverkar effektbehovet, där motorn har bäst effekt/bränsle förhållande är ju ofta vid ett effektuttag som är högre än behovet
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Låt mig tvivla på att den faktiskt läser av det. Dom måste ha specifik mjukvara till den bilen för att kunna veta vilka signaler som används till vad. När tillochmed biltillverkare har problem att kalibrera rätt så ska alltså en extern part hitta facit?H HusägarenTobbe skrev:Att sweetspot skiljer sig från motor till motor är ju precis det som gofar är till för enligt dom själva, att hjälpa förare att hitta sweetspot för just den bilen man har. Gofar påstår att dom tar i beaktelse gällande insugsluftens temperatur och luftfuktighet med bilens egna sensorer. Vi får helt enkelt se hur det fungerar.
Vi får se helt enkelt hur mycket skräp den här enheten är snartJohannes Carlsson skrev:
Ja, man kan säga så här: Man kan aldrig köra motorn hela tiden i området där den är mest effektiv på att göra om bränsle till mekaniskt arbete, men för varje givet effektuttag finns det faktiskt en optimal arbetspunkt som ger lägst förbrukning per meter. Och det inkluderar att köra motorn utanför sin maximala verkningsgrad.Johannes Carlsson skrev:
Nu kan man iofs komma väldigt nära. Jag åker ofta på 800 rpm på femman på 40-vägen i samhället och ligger på ca 40% av motorns maxvrid vid det varvtalet (som är typ ingenting eftersom det är tomgångsvarv) Men jag har sex cylindrar i rad så bilen skakar inte.
Små turbomotorer så liten slagvolym så där kommer man också nära även vid låga effektuttag.
Den behöver inte vara skräp.H HusägarenTobbe skrev:
Såg att på hemsidan har den lång lista över kompatibla bilar. De kan mycket väl ha klassat in alla dessa bilmodeller i listan i olika kategorier som jag nämnde. Sugmotor bensin, turbo bensin, turbo diesel. Downsizad ja/nej osv och baserat på detta applicerar de generella regler som är allmänt kända och presenterar dessa regler på ett pedagogiskt sätt, till de förare som inte kan detta. För att veta när de ska ge vilka tips läser de av t.ex. varvtal och belastning. Om de märker att man har 6000 rpm och 5% last, dvs att man kör 90km/h på tvåan med farthållaren i, ja då är det läge för röd lampa... Men när man har 1500 rpm och 90% last, då är det jättegrönt....
Det betyder dock inte att den kan utföra mirakel, som att spara ytterligare 10-30% på en förare som redan kör ekonomiskt och med framförhållning.
PS. Är det en gammal surdiesel skulle den kunna lysa rött så fort man startar motorn, och grönt när man stänger av.
Jo det är väl det jag har försökt komma fram till från början. Gofar är inget annat än en lite mer glorifierad växlingsindikator som ska ge samma typ av feedback på äldre bilar som dom nya har inbyggt i sig.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kan man inte köra bil, så hjälper inget! Är inte vidare svårt att köra Eco..men Humbugg, eller sol och våtare, eller skojeri.. 1/4 ja vad du vill..
Rent tekniskt kan det ju vara en bra pryl men beskrivningen av vad den egentligen gör, vilka funktioner den har och hur den ska användas är något dunkel.
"Avoid fines" är ju en bra funktion om det handlar om "speeding fines".
"Avoid fines" är ju en bra funktion om det handlar om "speeding fines".
- Easily log business mileage
- Save 10-30% on fuel costs
Australien har mycket generösare skatteregler gällande pendling till och från jobbet förutsatt att man kan redovisa samtliga resor. Därav att dom skriver så. Och ja, det är "speeding fines" Dom menar då själva ray enheten man sätter ovanför instrument brädan ger signal när man närmar sig en fartkamera.
Husqvarna200ac: Du vet ingenting om huruvida jag kan köra bil eller ej. Ingen är fulländad bilförare, oavsett om man haft körkort i 5 eller 50 år. Jag har aldrig påstått att det är svårt att köra Eco driving, men alla har rum för förbättring. Om du påstår att du är en fulländad bilförare tillhör du tyvärr dom som aldrig borde fått ett körkort från början.
Husqvarna200ac: Du vet ingenting om huruvida jag kan köra bil eller ej. Ingen är fulländad bilförare, oavsett om man haft körkort i 5 eller 50 år. Jag har aldrig påstått att det är svårt att köra Eco driving, men alla har rum för förbättring. Om du påstår att du är en fulländad bilförare tillhör du tyvärr dom som aldrig borde fått ett körkort från början.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Totalt fulländad
, bränslesnålt och effektivt, aldrig krockat eller kört i diket, kör 5-7000mil/år.
Ja själv kör jag 4000 mil per år med 4 olika bilar och mc. Kör även i tjänst. Har aldrig heller krockat. Däremot är "bränslesnål körning" relativ. Hur vet du att just ditt körsätt är mest effektivt? Tänk om det går att förbättra det ytterligare?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag kör inte långsamt, men brukar snitta de bilen är specad för blandad körning, men svårt på vintern..
Många är så jävla dålig på att köra bil så man blir galen, och många idioter vrider lysknappen i läge Off så endast DRL lyset är på, kolsvart på landsvägen, och kryper fram för de inte ser! Och detta med att försöka använda blinkers!
Många är så jävla dålig på att köra bil så man blir galen, och många idioter vrider lysknappen i läge Off så endast DRL lyset är på, kolsvart på landsvägen, och kryper fram för de inte ser! Och detta med att försöka använda blinkers!
Det finns dom som lyckas överträffa bilfabrikanters specade siffror till och med. Själv ligger jag inte långt ifrån men kör ofta last eller har fler i bilen. De specade siffrorna är för tom bil.
Gällande dina andra observationer i trafik så får jag väl tyvärr hålla med. Många som inte hängt med gällande de nya EU lagarna om DRL, framförallt äldre och icke bil intresserade som köpt billiga småbilar utan dagsljussensorer.
Gällande dina andra observationer i trafik så får jag väl tyvärr hålla med. Många som inte hängt med gällande de nya EU lagarna om DRL, framförallt äldre och icke bil intresserade som köpt billiga småbilar utan dagsljussensorer.