Nånstans borde det ju finnas en "sweet-spot" mellan vikt/yta, och det borde ju rimligtvis vara bättre med högre vikt per kvadratcentimeter om friktionen är sämre?

På dåligt plogade vägar får man i allmänhet bättre grepp med smala däck som skär ned i snön till fast botten. Jag kör med 155R13 på kadetten och den går fram där de flesta moderna bilarna fastnar.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
H HusägarenTobbe skrev:
Visst är det fint att köra bränslesnålt men bilen var specad med dom däckdimensionerna. Dessutom är det aldrig fel med så breda vintersulor som det bara går. Mer dubb och mer gummikontakt med vägen vid halkigt väglag. Säkerheten går före.
Går inte att ha så smala däck på denna bilen som BMW i3 kör med. Har haft även dessa dubbdäck sedan bilen var ny och dom är även dom obetydligt slitna med alla dubb intakta.
Du har helt fel. Dubbantalet är reglerat i förhållande till diameter. Ett bredare däck har mindre dubb i förhållande till gummi. Ett bredare däck planar lättare på modd och vatten. Ett smalare däck har bättre vintergrepp.

Profilen påverkar inte greppet så mycket.

useless useless skrev:
För sommardäck är det så, men för vinterdäck är det snarare tvärtom. Kolla dom som kör rally på vintern - Där är det snarare 155-profil...

[länk]
Existerar det något över 80 profil på bilar?

Okej, då har jag fel helt enkelt och då är det så. Men då har man lärt sig något nytt. Men smala däck verkar mest positivt i lös snö och snömodd, där förstår jag att rally åkare föredrar smala däck då dom måste gräva sig ner fort till fast underlag. Men kör man på hårt packad snö eller blankis så blir det ändå mest fördelaktigt med så stor kontaktyta som möjligt oavsett dubbantal. Och det är mest i sådana körförhållanden jag kör.

Redigerat:
Det känns som mer regel än undantag att biltillverkare rekommenderar bredare däck generellt nuförtiden, frågan är vad det beror på? (förutom att det ser häftigt ut ..)

Är det något som förändrats sen 80-talet så är det ju antalet aktiva system som hjälper till, anti-sladd, anti-spinn etc, frågan är hur de funkar med olika typer av däck....

H HusägarenTobbe skrev:
Men kör man på hårt packad snö eller blankis så blir det ändå mest fördelaktigt med så stor kontaktyta som möjligt oavsett dubbantal. Och det är mest i sådana körförhållanden jag kör.
Nej, det är fel det också. Kolla resultatet i testet som det länkat till i inlägg 178. Smala däck är bättre även på is.

Biltillverkarna går nog mest efter vad kunderna tycker är snyggt. Sedan är det ju en mindre del av året i en mycket liten del av marknaden som har vinterväglag. Så det är inte så konstigt att det inte är ett prioriterat område.

Vi har en Passat Alltrack -2018, 225-17” på sommaren och 205-17” på vintern, bilen går snålare på landsväg, vid varm motor såklart, än med sommarhjulen, samt lägre ljudnivå med vinterhjulen, det är dubbade däck.

Samma gäller vid regn, där är smalare däck också bättre mot vattenplaning.
Bredden gör så lite skillnad på torrgreppet att det inte är värt avvägningen mot sämre regn/snömodd/förbrukning/buller.

Enligt de jag har läst har breda vinterdäck en fördel på packad snö medans smala har fördel på lös snö. Men jag förstår inte vad mina däckdimensioner har att göra med produkten jag recenserade.

Det är i intresset av den klassiska byggahusurspårningen.

• Haha
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
När vi ändå ligger i diket i däckträsk.
Det finns en god anledning till att man åker vattenskidor och inte vattenskridskor!

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H HusägarenTobbe skrev:
Enligt de jag har läst har breda vinterdäck en fördel på packad snö medans smala har fördel på lös snö. Men jag förstår inte vad mina däckdimensioner har att göra med produkten jag recenserade.
Vad har du läst?

H HusägarenTobbe skrev:
[länk]
Ganska många ord, men väldigt lite information ...
Slutsatsen blir: Följ vad biltillverkaren rekommenderar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.