15 457 läst ·
210 svar
15k läst
210 svar
GoFar bränslesparare
Du får tycka vad du vill Husqvarna men eftersom ingen testat enheten i Europa och gett recension så måste jag vara egen försökskanin. Åter igen så förstår du inte produkten så det spelar ingen roll vilket resultat jag kommer få. Dessutom förstår jag inte ditt intresse i tråden om du tycker allt är humbug. Har du bara behov av att få gnälla?
Men jag kommer börja posta bilder på enheten och min just nu blandade förbrukning så ingen tror att jag kommer förvanska bilderna för att ev rädda min egen stolthet. Jag är man nog att erkänna ett felköp och ser detta som ett kul test.
Men jag kommer börja posta bilder på enheten och min just nu blandade förbrukning så ingen tror att jag kommer förvanska bilderna för att ev rädda min egen stolthet. Jag är man nog att erkänna ett felköp och ser detta som ett kul test.
Jag har svårt att se (rättelse: glöm det) att produkten kan titta två korsningar framåt och se färgen på trafikljusen, men det kan du.
Den kanske kan hjälpa en del förare som inte har nån koll alls, och har en bil utan växlingsindikator.
Jag har fortfarande inte slutat hånskratta åt jämförelsen med F1-teknologi.
Den kanske kan hjälpa en del förare som inte har nån koll alls, och har en bil utan växlingsindikator.
Jag har fortfarande inte slutat hånskratta åt jämförelsen med F1-teknologi.
Jämförelsen med F1 teknik är att man har en display med dioder framför sig som ändrar färg för att ge samma typ av feedback som F1 förare får. Finns inget annat gällande F1 teknik dom hänvisar till. Och nej, visst är det bara jag som kan förutse rådande trafikhändelser.
Växlingsindikator har även min bil men det måste, ärligt talat, vara det mest värdelösa i moderna bilar. Det enda min gör är att tända sig vid 2800 rpm förutsatt att jag inte är i högsta växeln. Detta är enbart lämpat till pensionärer som fortfarande tror att dom kör förgasarbilar som skulle sota på låga varv.
Nej det enda den här grunkan gör är att, vad dom påstår, kunna hitta motorns sweetspot gällande förbrukningen och kunna vägleda till så effektiva accelerationer som möjligt och hjälpa till att motorbromsa/coasta så mycket som möjligt. Av egna erfarenheter har jag märkt att olika bensin och diesel motorer kräver olika tekniker för acceleration för att gå så effektivt som möjligt. Utväxlingen i växellådan samt motorstorlek kontra bilens tyngd är troligtvis de orsakerna.
Växlingsindikator har även min bil men det måste, ärligt talat, vara det mest värdelösa i moderna bilar. Det enda min gör är att tända sig vid 2800 rpm förutsatt att jag inte är i högsta växeln. Detta är enbart lämpat till pensionärer som fortfarande tror att dom kör förgasarbilar som skulle sota på låga varv.
Nej det enda den här grunkan gör är att, vad dom påstår, kunna hitta motorns sweetspot gällande förbrukningen och kunna vägleda till så effektiva accelerationer som möjligt och hjälpa till att motorbromsa/coasta så mycket som möjligt. Av egna erfarenheter har jag märkt att olika bensin och diesel motorer kräver olika tekniker för acceleration för att gå så effektivt som möjligt. Utväxlingen i växellådan samt motorstorlek kontra bilens tyngd är troligtvis de orsakerna.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
I min senaste bil så finns en variant av GoFar inbyggd. Väljer jag Eco mode så varnar den för rondeller, korsningar, hastighetssänkningar osv och räknar ner i m så man skall kunna anpassa farten utan att bromsa. Den frihjular också helt när den kan.
Absolut, min fars Honda CR-V har liknande funktion som en gofar och följer jag den till punkt och pricka (vilket inte är särskilt svårt) kan jag lätt köra den SUVen med bensinmotor på 0.71 blandad körning. Farsan å andra sidan som inte förstår någonting av detta "kraffs" ligger på runt 1-1.2 liter blandad körning.
Min bil å andra sidan saknar allt vad detta är då den ändå är 7 år gammal, därför hoppas jag på framgång med gofar då principen verkar vara samma som i pappas Honda som faktiskt funkade för mig.
Min bil å andra sidan saknar allt vad detta är då den ändå är 7 år gammal, därför hoppas jag på framgång med gofar då principen verkar vara samma som i pappas Honda som faktiskt funkade för mig.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Kanske skall tilläggas att min går på GPS data, kartor och trafikinfo för att skapa rekommendationerna.
Aah. F1 använder lampor för att ge information, och det gör vi med alltså är det F1 Technology.H HusägarenTobbe skrev:Jämförelsen med F1 teknik är att man har en display med dioder framför sig som ändrar färg för att ge samma typ av feedback som F1 förare får. Finns inget annat gällande F1 teknik dom hänvisar till. Och nej, visst är det bara jag som kan förutse rådande trafikhändelser.
Vad är det för för bil du har där tillverkaren satt dit en prydnadslampa istället för växlingsindikator? Är det så dåligt menar du att den tänds alltid vid 2800 rpm? Kass!
Särskilt med tanke på att biltillverkaren råkar ha precis den informationen som behövs för att beräkna den optimala driftspunkten, medan GoFar måste göra ett antal gissningar och uppskattningar som inte alls behöver hamna särskilt mycket närmare än vad man direkt kan lista ut själv med lite erfarenhet. Däremot har de förmodligen applicerat ett antal generella regler som säkert inte alla förare känner till. Om din bil är så pass ny att växlingsindikatorn är ett EU-krav bör den visa rätt. Är det före tiden för krav kan det vara lite vad som helst.
I de bilar jag kört har växlingsindikatorn och jag varit helt överens för så tråkig och ekonomisk körning som möjligt.
När jag kör hinner aldrig Växlingsindikatorn tända sig då jag sällan varvar så högt mellan växlingarna. Bilen I fråga är en Chevrolet Cruze från 2012.
Vad jag förstått gällande gofar så får du programmera vad du har för bil, motor, och konfiguration. Därför är gofar enbart kompatibel med ett visst antal modeller som gofar själva gått igenom och inte alla som har obd port. Cheva Cruze säljs som Holden Cruze I Australien där gofar är utvecklad. Där är det en populär folkbil så min bil visade sig vara kompatibel.
Vad jag förstått gällande gofar så får du programmera vad du har för bil, motor, och konfiguration. Därför är gofar enbart kompatibel med ett visst antal modeller som gofar själva gått igenom och inte alla som har obd port. Cheva Cruze säljs som Holden Cruze I Australien där gofar är utvecklad. Där är det en populär folkbil så min bil visade sig vara kompatibel.
Det som avgör motorns sweetspot är det här diagrammet över specifik bränsleförbrukning som funktion av varvtal och tryck(belastning).H HusägarenTobbe skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake...edia/File:Brake_specific_fuel_consumption.svg
Det har inget med utväxling eller tyngd att göra.
Däremot måste man använda växellådan för att hela tiden placera motorn i så optimalt varvtal som möjligt, i förhållande till den effekt man behöver i varje ögonblick. Och effekten man "behöver" avgörs i sin tur av körstil och hur förutseende man kör. När man kör förutseende behöver man stora delar av tiden i stadstrafik ingen effekt alls eftersom man motorbromsar.
Av diagrammet framgår att i exemplet är motorn mest effektiv vid 2250 rpm och 85% av sitt maximala vridmoment. Men det framgår också att inom hela området märkt "220" är skillnaden bara 6,7% i verkningsgrad (inte förbrukning i l/mil!).
Även vid lägsta effektuttag behöver exempelmotorn ge ca 25% av sin maxeffekt för att hålla sig inom sitt optimala område.
Har den då 170hk är det 42hk och då måste man köra olaglig motorväg för att inte motorn ska bli ineffektiv. Men det är också ineffektivt eftersom luftmotståndet förbrukar bränslet så att säga... Motorn kan alltså inte arbeta inom sitt optimala område hela tiden. Men den optimala arbetspunkten blir då för konstant fart alltid "högsta möjliga växel utan att allt skakar sönder", och vid acceleration "håll dig inom 220-bubblan i diagrammet, dvs mycket gas och 1300-3000rpm beroende på hur snabbt du vill öka farten".
Det är alltså för exempelmotorn precis lika ekonomiskt att använda halva maxmomentet och växla vid säg 1700 rpm, som att ha pedalen i golvet och växla vid 3000 rpm. Skillnaden är bara att man accelererar bra mycket snabbare i sista alternativet.
Obs! Halva momentet betyder inte halv gas på gaspedalen, särskilt vid låga varvtal innebär alltid halv gas MER än "halva momentet motorn kan ge". Det måste man känna efter. Eler använda momentanförbrukningsmätare eller Gofars app om den kan berätta det.
Redigerat:
Jo fast det känns som ett väldigt generaliserande och teoretiskt diagram. Man glömmer karossens aerodynamik, fälgarnas aerodynamik, däckens rullmotstånd o.s.v.
Att hålla en konstant fart med så låg förbrukning som möjligt är inte svårt, så lågt varvtal som möjligt helt enkelt. Det som påverkar är förutseende av terräng samt acceleration och inbromsningar.
Momentanförbrukningsmätaren säger inte mig så mycket ärligt talat. Det är bara siffror som fladdrar upp och ner vid acceleration. Jag hade nästan föredragit bmws gamla vacuum mätar typ istället. Där kan man visuellt jämföra olika accelerstionstyper.
Gällande att hålla sig mellan 1700-3000 rpm vid acceleration beror mycket på hur rappt man accelererar inom det området, om man nyttjar alla växlar eller hoppar växlar o.s.v.
Att hålla en konstant fart med så låg förbrukning som möjligt är inte svårt, så lågt varvtal som möjligt helt enkelt. Det som påverkar är förutseende av terräng samt acceleration och inbromsningar.
Momentanförbrukningsmätaren säger inte mig så mycket ärligt talat. Det är bara siffror som fladdrar upp och ner vid acceleration. Jag hade nästan föredragit bmws gamla vacuum mätar typ istället. Där kan man visuellt jämföra olika accelerstionstyper.
Gällande att hålla sig mellan 1700-3000 rpm vid acceleration beror mycket på hur rappt man accelererar inom det området, om man nyttjar alla växlar eller hoppar växlar o.s.v.
Redigerat:
Återigen har det ju inget med motorns optimala arbetspunkt att göra!
Olika bilars design och allt du nämner påverkar bara hur mycket effekt som behövs för att 1. generera en viss acceleration 2. hålla en konstant hastighet.
Föraren måste ju bestämma lämplig acceleration och hastighet utifrån en strategi (körstil) och trafikmiljön runt omkring, det avgör sedan vilket gaspådrag och växlingspunkt som är optimalt efter att man kollat i diagrammet.
Moderna automatlådor fungerar exakt så här. Man lägger in det där diagrammet i datorn. Förarens tryck på gaspedalen talar om för systemet "jag vill ha en viss effekt på hjulen" och systemet väljer då optimal växlingspunkt beroende på den motor bilen har.
Olika bilars design och allt du nämner påverkar bara hur mycket effekt som behövs för att 1. generera en viss acceleration 2. hålla en konstant hastighet.
Föraren måste ju bestämma lämplig acceleration och hastighet utifrån en strategi (körstil) och trafikmiljön runt omkring, det avgör sedan vilket gaspådrag och växlingspunkt som är optimalt efter att man kollat i diagrammet.
Moderna automatlådor fungerar exakt så här. Man lägger in det där diagrammet i datorn. Förarens tryck på gaspedalen talar om för systemet "jag vill ha en viss effekt på hjulen" och systemet väljer då optimal växlingspunkt beroende på den motor bilen har.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Och sweetspot är helt olika från motor till motor. Den varierar till och med beroende på vädret. Hur nu GoFar ska kunna hitta den är för mig ett mysterium.
Temperatur, fuktighet, hastighet, luftmotstånd, utväxling, massa, motorvolym, laddtryck, trafikljus, framförvarande bilar etc. Det är hur många variabler som helst.
Temperatur, fuktighet, hastighet, luftmotstånd, utväxling, massa, motorvolym, laddtryck, trafikljus, framförvarande bilar etc. Det är hur många variabler som helst.
Jo min arbetsbil har automatlåda av typ CVT och den växlar olika beroende på gaspådrag det håller jag med om. Jag säger inte att du har fel för du verkar ha bra koll gällande förbränningsmotorers verkningsgrad.
Hur som helst så kommer jag att publicera allt svart på vitt när jag väl får paketet och hunnit testa allting. Därefter får ni roasta och idiot förklara mig bäst ni kan och orkar
. Den som inte är nyfiken får aldrig reda på något.
Hur som helst så kommer jag att publicera allt svart på vitt när jag väl får paketet och hunnit testa allting. Därefter får ni roasta och idiot förklara mig bäst ni kan och orkar