Utkastaren som sitter är kopplad med någån äldre ventil. Är bedrövligt trög att stänga och får lov att sätta på en slang eller stänga med hjälp av skiftnyckel inne i huset för att det inte ska stå och rinna.

Nu funderar vi på att i samband med att en rörmokare gör annat jobb få den utbytt helt, ventilen då. Men har hört att det kan vara lämpligt att få en avstäningsventil tillkopplad för att kunna slå av vattnet helt för att undvika typ okynnesgärningar eller frysskador.

Skulle ni rekommendera det eller bara byta packning eller kägla i den hellre?

dem flesta ny vattenutkastare är fryssäkra, jag skulle byta till en ny fmm med en avstängningsventil inne, smidigt vid framtida service samt att kostnaden för en ny ventil är försumbar.

• Gilla
kattparet
  • Laddar…
E Eddie Uppling skrev:
dem flesta ny vattenutkastare är fryssäkra, jag skulle byta till en ny fmm med en avstängningsventil inne, smidigt vid framtida service samt att kostnaden för en ny ventil är försumbar.
Nu vet jag inte hur man märker om något skulle ha frusit sönder i utkastaren under vintern men brukar som regel alltid plocka bort slang och stänga tätt från insidan, vilket dock kräver en skiftnyckel för att öht få den tät, haha... men jag ska höra med rörmokaren om de inte kan sätta in en ny istället.

Kruxet är väl att det blir ett hål till övers, de utkastare jag sett kräver bara ett hål för både utkast och vred, den här har ett separat hål just för vredet :O

Så klart att du skall låta byta käglan i ventilen bara.
En ny kommer fungera på samma vis, man vrider på en kran och vatten strömmat ut.

K kattparet skrev:
Nu vet jag inte hur man märker om något skulle ha frusit sönder i utkastaren under vintern men brukar som regel alltid plocka bort slang och stänga tätt från insidan, vilket dock kräver en skiftnyckel för att öht få den tät, haha... men jag ska höra med rörmokaren om de inte kan sätta in en ny istället.

Kruxet är väl att det blir ett hål till övers, de utkastare jag sett kräver bara ett hål för både utkast och vred, den här har ett separat hål just för vredet :O
Jag har bara sett utkastare som har ett hål.

exempelvis:
https://www.bauhaus.se/vattenutkastare-fm-mattsson-4293-0400

M mattoys skrev:
Jag har bara sett utkastare som har ett hål.

exempelvis:
[länk]
Så här ser min ut, som sagt, ett hål för vattnet och ett för vredet :O

Hur de löst det med vredet vette katten, lär ju finnas viss risk för frostsprängning tänker jag rent spontant när jag tittar på det där..

• Rörinstallation med mässingsventil och isolerade rör där en del är exponerad och riskerar frostsprängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kattparet skrev:
Så här ser min ut, som sagt, ett hål för vattnet och ett för vredet :O

Hur de löst det med vredet vette katten, lär ju finnas viss risk för frostsprängning tänker jag rent spontant när jag tittar på det där..
på den varianten jag länkade till så är själva avstängningen på insidan av huset, sedan är röret ut självdränerande när kranen är stängd.

Krilleman
Pluspoäng om du har "fisken" på utsidan! :rofl:

krdofxpqvlfm2p6xiog6.jpg

10568191_fullsize.jpg

Krilleman Krilleman skrev:
Pluspoäng om du har "fisken" på utsidan! :rofl:

[bild]

[bild]
Haha, den där var ju lite fräsig, fast jag torr inte den smälter in så bra i fasaden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.