Jag börjar närma mig skarpt datum för byte av vindskivor och nockplåt och har en fundering som jag vill få förklarad.
Ska man ha nockplåten över vindskiveplåten/vattbrädebeslagen eller tvärtom? Om jag kollar runt i kvarteret sså verkar de flesta ha vindskiveplåten över nockpannor/nockplåt, men enligt Lindabs monteringsanvisning så ska nockplåten sitta överst. Har det någon egentlig betydelse eller är det bara en fråga om tycke och smak? Om det har med taktyp att göra så har jag takpannor i plåt liknande de i bilden nedan.
Idag är vindskiveplåten monterad över nockplåten, men det känns som om det skapar en större glipa upp emot nocken eftersom nockplåten bygger lite mer på höjden än resterande takplåtar.
Ska man ha nockplåten över vindskiveplåten/vattbrädebeslagen eller tvärtom? Om jag kollar runt i kvarteret sså verkar de flesta ha vindskiveplåten över nockpannor/nockplåt, men enligt Lindabs monteringsanvisning så ska nockplåten sitta överst. Har det någon egentlig betydelse eller är det bara en fråga om tycke och smak? Om det har med taktyp att göra så har jag takpannor i plåt liknande de i bilden nedan.
Idag är vindskiveplåten monterad över nockplåten, men det känns som om det skapar en större glipa upp emot nocken eftersom nockplåten bygger lite mer på höjden än resterande takplåtar.
Okej.Matti_75 skrev:
De flesta andra husen i kvarteret har tegelpannor så det kanske är anledningen till att de löst det på det andra viset.
Jag sätter nya vindskivor och jag hoppas att jag monterar dem korrekt. Är det något speciellt jag ska tänka på där?
Jag har hört/läst någonstans att vindskivan i mitt fall ska hamna ca 10 mm över takplåtens åsar. Känns det rimligt?Matti_75 skrev:
Liknande trådar
-
Hur kontrollerar jag en ev överträdelse av detaljplanens regler?
Bygglov -
vad behöver man för att ansluta varmvattenberedare till sommarvatten ?
Vatten & Avlopp -
Ska Byggmax xps300 isolering ha små sprickor överallt? Jackofoam
Isolering -
Kantskydd i stål, målas över?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nockplåt eller vindskiveplåt överst?
Tak & Vind