Byggahus.se
Började en komplett SIOO behandling för 6 år sedan. Efter några års tvättande av alger så blev det en hårdare rengörning i år. Och det gråa fina ytskiktet försvann. Tänkte att jag skulle börja om från början med steg 1, för säkerhets skull. Vet inte hur bra det är med steg 1 ovanpå steg 2, Men som jag skrev så var ytan sleten.
Hittade denna tråden och lade i år på SIKA vattentäthets behandling (100 kr/litern koncentrerat) som motsvarar SIOO steg 1.
Jag spädde 1/6 då jag läste 1/10 i denna tråden. Det sög in väldigt bra! Återkommer med uppdatering då jag lagt på "steg 2".
Ni kemister, vad tror ni om ogräsättikans förmåga att "härda" behandlingen genom sin surhet? Kan man laka ur kislet om det är för surt?
 
  • Gilla
Palmen58
  • Laddar…
ESL 63 ESL 63 skrev:
Började en komplett SIOO behandling för 6 år sedan. Efter några års tvättande av alger så blev det en hårdare rengörning i år. Och det gråa fina ytskiktet försvann. Tänkte att jag skulle börja om från början med steg 1, för säkerhets skull. Vet inte hur bra det är med steg 1 ovanpå steg 2, Men som jag skrev så var ytan sleten.
Hittade denna tråden och lade i år på SIKA vattentäthets behandling (100 kr/litern koncentrerat) som motsvarar SIOO steg 1.
Jag spädde 1/6 då jag läste 1/10 i denna tråden. Det sög in väldigt bra! Återkommer med uppdatering då jag lagt på "steg 2".
Ni kemister, vad tror ni om ogräsättikans förmåga att "härda" behandlingen genom sin surhet? Kan man laka ur kislet om det är för surt?
Tro att det är för surt, det kommer att fälls ut för snabbt skulle jag gissa. Koldioxid i luften kommer att göra det jobbet bättre. Tycker inte att man behöver stressa
:)
 
ESL 63 ESL 63 skrev:
Började en komplett SIOO behandling för 6 år sedan. Efter några års tvättande av alger så blev det en hårdare rengörning i år. Och det gråa fina ytskiktet försvann. Tänkte att jag skulle börja om från början med steg 1, för säkerhets skull. Vet inte hur bra det är med steg 1 ovanpå steg 2, Men som jag skrev så var ytan sleten.
Hittade denna tråden och lade i år på SIKA vattentäthets behandling (100 kr/litern koncentrerat) som motsvarar SIOO steg 1.
Jag spädde 1/6 då jag läste 1/10 i denna tråden. Det sög in väldigt bra! Återkommer med uppdatering då jag lagt på "steg 2".
Ni kemister, vad tror ni om ogräsättikans förmåga att "härda" behandlingen genom sin surhet? Kan man laka ur kislet om det är för surt?
ogräsättika tycker jag är bättre för att döda grön påväxt. Funkar säkert bra något år efteråt om det skulle bli påväxt.
 
  • Gilla
ESL 63
  • Laddar…
Hej alla,
Uppdatering någon, några nya erfarenheter? Själv har jag hus från 2017 där fasaden är fabriksbehandlad med Sioo:x (på värmebehandlad furupanel) som jag inte alls är nöjd med map påväxt svartmögel, inte heller deras bortförklaringar om att "det kommer naturligt från fukt i luften" (naturligtvis, skulle det vara en anaerob miljö skulle inte mkt hända), och skulle vilja göra ngt åt. Om jag gör slag i saken, vore en rejäl tvätt/skrubbning av fasaden följt av behandling med steg 1 (x2) och återkommande steg 2 enligt recept ovan att föredra, för inte kan man väl bara köra på utan att ta bort påväxten? Och skulle jag kunna göra det med någon blandning med vattenglas i stället för vattenstopp (jag är så trött på att se det så jag vill gärna ha ngt som funkar och förhindrar just dylik påväxt)?
Och tack alla för att ni delar med er!
 
Sioo är bra på många sätt... men svarta prickar det får jag på altanen också, speciellt i skuggiga lägen.
Nån typ av biocid som är ett gift för dessa fulingar skulle man ha. Det finns ju olika moss och algmedel.
Du få gärna prova med lite utspädd ättika på en ruta, och lite mossfri på en annan ruta och roundup på en annan.... :)
Jag gick hårt åt i år med högtryckstvätt för att tålamodet rann iväg lite, och fick göra om steg 1 och 2, och använde då receptet i denna tråden.
Ser bra ut än så länge.
Skall också testa lite ättika och annat göjjs.
 
  • Gilla
RJMS
  • Laddar…
Ska se om jag kommer ihåg att ta lite bilder nån dag.

Min fasad ser mycket bra ut nu efter en del regnande. Efter sista impregnering med steg 2 så pärlar sig vatten på fasaden. Ingen påväxt. Men det kanske blir i höst.

Jag hade några fläckar som hade lite svarta prickar där ställning stod vid husresningen. Dessa har inte försvunnit efter behandling. Så en god rengöring är nog klokt innan behandling. Om man vill kan man ju tillsätta bensaltensid i sista behandlingen. Finns att köpa på alltidfraktfritt.se. Det är det verksamma ämnet i de flesta mossmedel.
 
  • Gilla
RJMS
  • Laddar…
Här kommer lite bilder på vår fasad. Vi är helnöjda hittils. Men man får nog vänta och se efter höst och vinter hur det står sig. Väggar mot söder är klart mest vitaktig. Det tenderar att regna mest mot den och solen är väl intensiv mot dessa också.
 
  • Vitaktig fasad på nybyggt hus med sluttande tak, väggarna lyser i solen, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd husfasad med vertikal träpanel, stora fönster och svart tak, omgiven av en grusad gång och grön natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd husfasad med träpaneler, stora fönster och sluttande tak i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mar Flo och 2 till
  • Laddar…
H hbspeedshop skrev:
Här kommer lite bilder på vår fasad. Vi är helnöjda hittils. Men man får nog vänta och se efter höst och vinter hur det står sig. Väggar mot söder är klart mest vitaktig. Det tenderar att regna mest mot den och solen är väl intensiv mot dessa också.
Skulle din metod även funka på taktegel.
Få bort mossa och alger.
Vattenglas/stopp + regnstopp som en sort försegling.
Ställer även frågan YWa om du ser detta.
:)
 
Mossa på tak tar väl bensaltensid,(alltidfraktfritt.se)

Om det är betongpannor ser jag inga problem att impregnera.
 
H hbspeedshop skrev:
Mossa på tak tar väl bensaltensid,(alltidfraktfritt.se)

Om det är betongpannor ser jag inga problem att impregnera.
Tackar
 
Vet inte om det lägger till någon kunskap.
Men jag påbörjade ett test för 1.5-2 månader sen med Finja Vattenstopp för att se om endera är bättre:

100% vattenstopp påstruket
50/50 h2o/vattenstopp
Citronsyra + 50/50
Bikarbonat + 50/50

Vad jag kunnat se så gav de lite olika snabbt resultat i början, men efter ett tag skulle jag säga att skillnaden är liten.
Det hade varit bättre att testa olika andelar vatten.
Nu vet jag ju inte om jag hade fått lika bra resultat med tex 70/30%.

Test av vattenstoppningsmedel på trästicka med tre olika behandlingar bredvid en flaska Finja Vattenstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En flaska Finja Vattenstopp bredvid en träbit med olika behandlingar på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Jag ser på bilden att den vänstra biten (100%) ser ljusare ut. Men jag ser inte det när jag tittar på provstickan. Förmodligen blev det för att den delen är mer riktad mot fönstret som den ligger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mar Flo och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt Biltema träskydd och har fungera bra och bra pris. Men jag letar efter steg 2 för pärla effekter. Tror ni att skulle funka med bitema ”Mur- och putsgrund”? Det är nästan liknande som Beckers MINERAL REGNSTOPP V 5L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.