Byggahus.se
S
Har köpt ett solskydd på Aliexpress på 3,5 x 3,5 meter som jag skulle vilja fästa upp på min pergola mot lågt stående sol, tak finns redan. Liknande den på bilden.
Två personer myser på filt, enormt bokmärke som tak, vid en sjö. Surrealistiskt, fotomontage, grönt, avkopplande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även köpt en starkare markismotor för utomhusbruk (IP44) på Amazon som går att styra med en jalusibrytare (upp och ner). Bilden nedan.
Teknisk illustration av rörmotor och komponenter för montering, inklusive verktyg och adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som roterar i markismotorn är metallbiten i den blåa markerade fyrkanten, gränsläget tänkte jag hoppa över, utan man får hålla in återfjädrande knapp upp eller ner intryckt, då jag kommer vilja ha den på olika beroende på solen.
Elbiten har jag full koll men har lite funderingar kring det mekaniska och skulle behöva lite tips.

Solskyddet tänkte jag att man skulle kunna fästa upp på ett metallrör eller liknande, förslag?

Spannet, (bredden) där solskyddet ska upp är 3,5 meter och motorn väger en del, så ett plaströr blir för svagt tror jag, i varje fall om markismotorn ska stoppas in i röret men kanske ett 3,5 meter metallrör?

Hur fäster man solskyddet som är som ett nät med hål på metallröret, lim, tejp eller något annat, det måste klara uteväder och vara nästan helt utrullat utan att lossna från röret.

Diametern på markismotorn är 40 mm så röret måste invändigt vara större om det ska träs på markismotorn, känns som det kan bli en dyr lösning om jag ska ha 3,5 meter.

Var köper man metallrör på 3,5 meter billigt för utomhusbruk?

Alternativt att man tar ett mindre rör med mindre diameter och bara fäster röret med genomgånde skruv genom den roterande tappen längst fram i den blåa rektangeln på bilden, den är runt 15 mm bred.

Med vad fäster man upp andra sidan av röret, då det kommer att rotera?

Så har ni lite tips eller kanske bättre lösningar på de funderingar jag har så tar jag gärna emot dem.
 
S
Kanske var lite otydligt i första inlägget om hur jag hade tänkt.
Hur som helst, här ska solskyddet upp, mellan de stående stolparna.
Uteplats med halvtak, stolar, textinstruktion för montering av solskydd, röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ledordet är billigt men det ska ju så klart fungera.
Jag behövde hitta 3,5 meter metallrör billigt med en skaplig diameter så jag kan fästa och rulla upp 3 meter solduk på den.

Det fick bli två avgasrör från Biltema på 2 meter var. De har en muff i ena änden så man kan fästa ihop dem till två längder eller vad nu man gör med dem i bilar. kan inget om bilar men det var billiga metallrör.
Tre metallrör ligger på åldrat trägolv med löv. Vertikal bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår att de kommer rosta med tiden men de sitter lite under tak och kommer ha en duk upplindad den mesta tiden, hur länge dröjer det innan de rostar, kan man spreja dem med något rostskyddsskydd, vilket då?

Eftersom det blir en ganska lång bit (3,5 meter) som bara kommer vara upphängd i varsin ände så måste skarven bli bra och inte lossna och falla ner i huvudet, gör ont.
Muffen vill jag inte använda då det blir en bulle där och duken kanske inte kommer att rullas upp jämnt. Så min idé blev att sätta ihop de båda sidorna utan muff men hur. Jag förstod att man borde stoppa in något tajt i båda rören och svetsa ihop dem. Kan jag svetsa, svar nej.
Lösning nummer två: Köpte någon typ av billig övergång på Biltema, som med lite våld passade i rören.
Silverfärgad cylinderformad föremål på trägolv. Otydligt, möjligen en metall- eller plastbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men rören måste sitta stenhårt ihop så de båda rören inte kommer i osynk när solskyddet rullas upp och ner. Eftersom jag inte kan svetsa så hittade jag istället något tvåkomponentslim som passade för motorblock, topplock och karosser.
Avgasrör stod inget om, de kan väl så klart missat att någon tokstolle skulle få för sig att limma ihop två såna men jag chansar på att det kan fungera.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/stal-epoxy-tvakomponents-2000048504
Epoxytub och förpackning på träyta. Märke Biltema, Steel Epoxy, grönt och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stod inte någonstans hur man skulle blanda eller om man ens skulle blanda de två tuberna men varför skicka med två tuber, koko. Jag blandar ihop dem i rören.
Hand håller metallrör nära trägolv utomhus, röret är öppet och tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena limmet var svart det andra genomskinnligt, Skulle torka i 10 minuter först innan de ytorna skulle pressas ihop.

Jag blev rastlös efter 3 minuter.
Dunka ihop dem
Första biten
Hand håller brun träkloss över metallstång, lövverk, cyklar och skjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra biten
Metallrör förgrunden, fuktiga löv och gräs i bakgrunden, höstig mark, utomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har jag "svetsat" ihop mitt metallrör och väntar på att limmet ska torka så man kan kolla om det sitter imorgon. I värsta fall får man väl leta upp någon svetsare som får dra dit lite lopper, heter det så.
Trädgård med gräsmatta, höstlöv, stegar, boll, trall och oorganiserad utemöblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu undrar jag hur jag ska få tappen som roterar på rörmotorn att fästa i röret, hela rörmotorn går att stoppa in i röret. Genomgående skruv med mutter eller men då får ingen duk ligga utanför eller vad finns för lösningar?
En vit mobiltelefonladdare på träaltan nära metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser rörmotorn ut, kom med förslag hur jag löser detta.
 
  • Rött rör, träsits, vit kabel, öronsnäckor, elektroniska komponenter, text på röret, oklar användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.