Byggahus.se
Jag trodde nästan att det är fler som bor i lägenhet än i villa, men där trodde jag fel. Här har du fördelningen av antal personer som bor i småhus, bostadsrättslägenhet och hyreslägenhet.

Du kan läsa blogginlägget här: Hur många bor i eget hus och hur många bor i lägenhet?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Lite skrämmande ändå att så mycket som runt en kvarts miljon individer i landet inte kan redogöra för hur och var de bor???
Eller vad är det jag missförstår?
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kasken skrev:
Lite skrämmande ändå att så mycket som runt en kvarts miljon individer i landet inte kan redogöra för hur och var de bor???
Eller vad är det jag missförstår?
Nu har väl SCB inte bett folk att redogöra för var de bor utan använt olika register.
Som vanligt saknas det ju källor så det är ju lite jobb med att hitta om SCB har någon förklaring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Lite skrämmande ändå att så mycket som runt en kvarts miljon individer i landet inte kan redogöra för hur och var de bor???
Eller vad är det jag missförstår?
Flyttar runt på 2:a, 3:e, 4:e-handskontrakt. Det är väldigt vanligt i storstäderna, framförallt huvudstaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Finns ju ett antal hemlösa också även om jag antar att de inte är så stor andel av de 250 000.
Sen är finns det ju barn som bor hos två föräldrar, som kan ha olika sorters bostäder, och frågan är hur de har redovisats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Flyttar runt på 2:a, 3:e, 4:e-handskontrakt. Det är väldigt vanligt i storstäderna, framförallt huvudstaden.
Enligt folkbokföringslagen ska man vara folkbokförd där man spenderar sin huvudsakliga dygnsvila, är fuskande med detta verkligen så utbrett?
BirgitS BirgitS skrev:
Sen är finns det ju barn som bor hos två föräldrar, som kan ha olika sorters bostäder, och frågan är hur de har redovisats.
Barn med ej sammanboende vårdnadshavare ska vara folkbokförda där de spenderar flest nätter.
Bor barnen växelvist ungefär lika mycket så är det upp till vårdnadshavarna att komma överens om vart barnen skall vara folkbokförda. I de fall vårdnadshavarna ej lyckas lösa detta i samförstånd så ligger det på skatteverket att utreda vart barnen skall vara folkbokförda, här spelar ofta geografisk närhet till skola/förskola och ursprungsbostaden avgörande roll.

Så för att koppla det hela till den aktuella frågan så är barnen i denna undersökning förmodligen redovisade i det hem där de är folkbokförda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför finns det en omröstning när statistik presenteras?
Missade men fanns det nån jämförelse mellan dessa?
 
RoTe
K Kasken skrev:
I de fall vårdnadshavarna ej lyckas lösa detta i samförstånd så ligger det på skatteverket att utreda vart barnen skall vara folkbokförda
Få saker är så svenskt som detta
 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Varför finns det en omröstning när statistik presenteras?
Omröstning?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Omröstning?
Dyker upp en sån på förstasidan för mig, om man bor i villa eller lgh intill artikeln.
Är det bara hos mig?
 
  • Gilla
Steverino
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Dyker upp en sån på förstasidan för mig, om man bor i villa eller lgh intill artikeln.
Är det bara hos mig?
Den hade jag missat. Ja det är väl bara en liten kul "grej" för att se hur det råkar se ut bland de som röstar här. Tror inte man ska se det som något direkt ”vetenskapligt”.
 
Synd att de lägger 13-19 år i samma grupp. Är man 13 bor man hemma men vid 19 år ska man väl inte bo kvar hos mammsen och pappsen.

Hade viljat se en 18-21 grupp, skulle varit intressant.
Samt 13-17 år för då är det väl oftast man bor kvar hemma hos föräldrarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Synd att de lägger 13-19 år i samma grupp. Är man 13 bor man hemma men vid 19 år ska man väl inte bo kvar hos mammsen och pappsen.
När du är 19 går du fortfarande i gymnasiet om du är född tidigt på året. Och går du om ett år i skolan är du ännu äldre när föräldrarna fortfarande ska försörja dig.

Så 13-19 är nog en ganska bra gräns. Men inte perfekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Synd att de lägger 13-19 år i samma grupp. Är man 13 bor man hemma men vid 19 år ska man väl inte bo kvar hos mammsen och pappsen.

Hade viljat se en 18-21 grupp, skulle varit intressant.
Samt 13-17 år för då är det väl oftast man bor kvar hemma hos föräldrarna.
Där är ju Sverige en extrem outlier (gällande när man flyttar hemifrån).
Så helt självklart är det väl inte att man ska flytta vid nitton, det kommer nog justeras uppåt kommande decennier, både pga inflyttning och brist på vettiga lägenheter..

Scatterplot, unga personers genomsnittsålder vid utflytt från föräldrahem, skiljer sig åt mellan länder samt kön, 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Jag trodde nästan att det är fler som bor i lägenhet än i villa, men där trodde jag fel.
Det lär bli annorlunda om man tittar på antal hushåll istället för antal personer. Jag tänker att det är vanligare med familjer i villor och ensamhushåll i lägenheter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.