Byggahus.se

Göra eget träskydd / impregnering (Sioo, Organowood, Everwood)

46k läst  46 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Det finns ett antal produkter för träskydd - Sioo, Organowood, Everwood för att nämna några - vilka har det gemensamt att de är giftfria, brandhämmande, mögel/rötskyddande och baserade på kisel. Själv har jag byggt altan av organowood (fint) och behandlat råspont, läkt och panel med Sioo för att få brand och rötskydd. När jag nu skall bygga badrum så tänker jag att det vore bra att behandla hela stommen med Sioo, för att skydda mot framtida läckageproblem, eller varför inte behandla allt trä i det framtida huset, för att minska brandrisk? Ett problem som kommer direkt är då priset, så frågan blir vad man kan göra själv.

Sioo är baserat på kaliumsilikat, Organowood på natriumsilikat (jag fick veta detta på Nordbygg i våras). Natriumsilikat och kaliumsilikat är vattenglas, och Everwood säger rent ut i sitt produktblad att det är "vattenglas som modifierats med en speciell katalysator".

Sioo är för övrigt den kemiska formeln för kiseldioxid http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiseldioxid som ingår i vattenglas http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenglas. Vattenglas finns i fyra sorter, enligt den mest uttömmande artikel jag hittat, nämligen "Vattenglaset och dess användning i bygnadsfysiken" (H. Wagner, Teknisk tidskrift 1872) http://runeberg.org/tektid/1872/0232.html I denna artikel förespråkas en blandning mellan kalivatten och natronvatten (3:2 volymdelar) då "Den förenar kali- och natronvattenglasens goda egenskaper och är i de flesta fall att föredraga än dessa hvar för sig." Artikeln handlar dock om murverk och putsning, inget nämns om träskydd.

Sioos patentansökan finns här: http://www.freepatentsonline.com/EP2003977.pdf I den kan man läsa att de nyttjar kaliumsilikat och en alkoxysilan i olika omgångar. Kaliumsilikatet tränger in i träet, och i en andra behandling appliceras alkoxysilanet som då tränger in i träet i högre grad än om det inte behandlats med kaliumsilikat först, och även binder fast kaliumsilikatet i träet bättre (raderna 0020-0031). Där nämns även lämpliga molvikförhållanden och koncentrationer för kaliumsilikatet i första behandlingen (raderna 0032-0043). Därefter går man igenom alkoxysilanen i behandling nummer två. Jag läser detta som att den enklaste behandlingen Sioo erbjuder (steg 1) är just kaliumsilikatlösning och det "förstärkta" träskyddet (steg 2) är alkoxysilanlösning.

Steg två kan vara svårt att göra hemma, men steg ett - kaliumsilikatlösning - borde man kunna få till hemma. Kalivattenglas kan man köpa från Swedhandling Chemicals, doch i fat om 275 kg som minsta förpackning och det är ju lite i mesta laget för altanen. http://www.swedhandling.com/index.php?page=produkter&list=3&sok=&o=&hp=95#Kalivattenglas Natronvattenglas däremot finns i enlitersförpackning (Nitor Natronvattenglas, finns i färghandeln http://www.alfort.se/sv/varumarken/...askemikalier-Losningsmedel/Vattenglas-natron/ eller via Swedhandling http://www.swedhandling.com/pdf/Natronvattenglas.pdf), så även om det kanske inte är det optimala träskyddet så är det kanske gott nog för att skydda mot brand och röta i skyddade konstruktioner (stomme, råspont, under fasadfärgen).

Nu till frågan till er kemister: hur blandar man en lagom vattenglaslösning, om man utgår från Nitor Natronvattenglas?

Vänligen,

Bergstinget

Redigerat 2 jul 2014 12:06
  2. S
    Medlem Nivå 7
    Intressant sammanställning. Jag kikade också på Organowoods patent (Organoclick AB, de har flera men jag tror det här är det mest relevanta).

I början står det att vätskan skall innehålla:

-an alkali metal silicate
    -water
    -an insolubilization agent which is selected from an organic acid, an inorganic acid or an inorganic polyvalent ion

Jag skulle också tro att det bör vara en katalysator för själva silaniseringsreaktionen, men det kanske räcker med att ha rätt pH.

3. B
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag hittade också deras svenska patent - de föreslår natriumvattenglas (av ekonomiska skäl), vatten och en "olöslighetsgörare" och torkning i 44 grader. Detta för att förhindra att vettenglaset lakar ur.

Även Sioo lägger ju in en syra - patentansökningarna är väldigt lika - för att stabilisera kalivattenglaset i träet. De hettar inte upp träet, kanske kalivattenglas är bättre med trä?

Jag kan acceptera att urlakningen blir större för mitt hemmablandade vattenglas - om jag måste blaska på nytt vart femte år istället för vart tionde må vara hänt. Men tre liter Sioo kostar 745 kr på K-rauta och en liter Nitor Natronvattenglas kostade 81 kr enligt en rekprislista jag såg, så besparingspotentialen är stor. Så mycket kostar inte citronsyra.

Dessutom, om man bara skall ha det på skyddade träkonstruktioner (råspont, stomme, syll, reglar i badrum, golvspånskiva osv) så är inte urlakningen något problem.

Så man kan tänka sig att ta natronvattenglas, späda och lägga till citronsyra för att få en så snarlik blandning som möjligt. Ph, silikatprocent och molvikter står i patentansökningarna, men vad innebär detta i praktiken?

4. A
    Medlem Nivå 1
    Vänta lite nu. Mycket prat om teknik, patent, rötskydd, flamskydd osv.
    Faktum är att vattenglas är en produkt som funnits i tusentals år. Tekniken är inte ny, så enkelt är det.
    Garanti? Det finns inga oberoende data som påvisar den unika egenskap som företaget påstår. Se till SP oberoende test, SP Rapport 2013:42, där är både Sioo och Organoo klart sämst i test.

Garanti 10år beror på kapitalstarka ägare. Billigare produkt som fungerar ger 20år garanti, med fond som garanterar ersättning, detta eftersom dessa aktörer vet vad de pratar om.

Flamskydd? Vad då flamskydd. Är produkten CE märkt? Brand/flamskydd är samma sak, och omfattas av krav på CE märkning. Men det visste ni väl redan. Har något av ovanstående företag detta? Svar Nej!

Måhända är produkterna bra, och i marknadsföring påstås att vara miljövänliga. Frågan jag ställer mig när man hänvisar till t.ex. koppar. Är det någon som dricker vatten, eller tar en kall öl på sommaren? Vatten transporteras i koppar rör och den kalla, ljuvliga ölen tillverkas i koppar cistern. Men vem bryr sig? Huvudsaken är att plankan inte innehåller koppar, eller?

Nej.. Håll Er till sak och fokusera inte på patent, fokusera till faktiskt prestanda och verklighet!

Tack för mig.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Vattenglas har använts jättelänge, det skrev jag Väl? Det TimbersSIL, Organowood, Sioo mfl jobbat på är att hitta sätt att förhindra urlakning/förbättra penetration. Jag förstår inte dina invändningar rörande att vattenglas funnits/använts länge och att olika tekniker patenterats? Det är ju en helt annan diskussion i såna fall, det jag intresserar mig för är proportionrerna för att blanda eget.

Vad gäller skyddsegenskaper så finns det massor av forskning och anekdotisk information att läsa, här är en länk till en översiktlig presentation. https://m.facebook.com/permalink.php?id=249976911779657&story_fbid=415014978609182

Kopparfrågan är lite off-topic, men oavsett att det än så länge är oöverträffat i vattenledningar (även om pex vinner marknadsandelar) så ska man inte glömma att bly en gång i tiden ansågs vara oöverträffat för vattenledningar. Det är inte heller för inte som koppar förbjudits/begränsats i båtfärger, som takmaterial, som träskydd osv. Helt enkelt för att det är en potent biocid som läcker till omgivningen.

6. T
    Medlem Nivå 10
    en fråga från en novice, vilken av dessa ger finast och hållbarast yta?är dom färglösa?
    //
    M

7. B
    Medlem Nivå 1
    Kort svar: ingen aning.

Både Sioo och Organowood grånar om de får vara utomhus. Organowood ar lite vitmjöligt när man köper det. Sioo gör att träet blir lite brunare/brugult, sen bleknar det och sen grått (enligt tillverkaren). Inomhus vet jag inte hur det blir i det långa loppet.

8. A
    Medlem Nivå 1
    Frågan är väl egentligen, vill man ha grått trä eller träskydd? Om grått trä är fallet, då kan man köpa vanligt trä, allt trä blir grått med tiden. Vill man däremot ha bestående trä med långvarig beprövade egenskaper som omfattas av garanti, då väljer kan man välja NTR. Vill man inte ha den garanti, då väljer man t.ex. annan produkt som diskuteras. Så vitt jag känner till, är vare sig Sioo eller Organowood godkända enligt NTR kvalitetssystem. Den vatten avisande effekten som påstås fungerar ju inte, framförallt inte efter någon månad av slitage. Jobbar själv som platschef och den panel vi använda, den tar åt sig regn precis som vilken planka som helst, ingen som helst skillnad efter kort tid.

Vad gäller forskning, förmodar att ni tagit del av oberoende test från SP, SP Rapport 2013:42. Ingen imponerande läsning vare sig för Sioo eller Organowood. Bilder talar för sig själv.

Koppar frågan är intressant. Speciellt med tanke på att kroppen behöver koppar, 2mg per liter dricksvatten är gränsvärdet, vi rekommenderas att dricka 2liter vatten per dag. Livsmedel som lever, kött, fisk, nötter ock kakao innehåller koppar, intressant då med GI metoder som hänvisar till ökat kött intag. Sätt då 0,0018kg koppar i relation till kg trä planka och livslängd 20år, detta skulle innebära 0,00009kg beständig koppar per kg trä, utifrån 20år perspektiv.
    Nu kanske detta inte har så mycket med din träplanka att göra, men det gäller att sätta nivån på diskussionen om t.ex. koppar är så farligt som det framställs, i relation till andra metoder att skydda trä. NTR godkänt trä kräver ingen förnyelse av träskyddande åtgärder, medan Sioo och Organowood rekommenderar fortlöpande underhåll.

Därmed inte sagt att det skall vara fritt fram för koppar, inte heller att det är ok att använda koppar i båtfärg osv. Vore intressant att se utredning i nutid, som kan bevisa att dagens träskyddsmedel är så pass mycket sämre än de som påstås lösa alla miljö problem gällande träskydd. Ofta hänvisar man till gamla träskyddsmedel, men även inom detta område går det framåt.

Vill man vara riktigt miljö vänlig kan man välja Thermowood, inga tillsatser, bara upphettning. Mer naturligt än så kan det inte bli, och grått blir det med tiden, även om det är brunt när man köper det. Däremot blir Thermowood ganska spröd vilket kan orsaka problem beroende på användningsområde.

Fråga, jag visste inte att bly rekommenderades i vattenledningar. I vilket årtionde rekommenderades bly i vattenledningar?

/A

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 1
    Att Sioo mfl inte är NTR-klassade är nog inte så konstigt, branschen är ju full av partiska intresseorganisationer som bevakar sina egna områden/tekniker. Så här står det längst ner på deras hemsida:

"Svenska Träskyddsföreningen – träskyddsbranschens intresseorganisation för tryckimpregnerat NTR-märkt trä."

Sen är jag fullt medveten om att tryckat virke klarar mark/vattenkontakt överlägset jämfört med de flesta alternativ (förutom kreosot då) men det är inte heller det som intresserar mig. Tryckat användes ju som syll in på 70-talet (80-talet?)men det blev ju bara luktproblem och saneringar av det, så det är inte överlägset i alla lägen. Därav mitt intresse för en billig och enkel behandling.

Bly har använts som rörledningsmaterial redan av romarna, och allmänt fram till 70-talet i många länder. Hos oss finns det väl mest i lödningar av kopparrör.

Jag skall se om jag hittar rapporten om grånader på trä beroende på behandling; det är någon/några bakterier som orsakar den vill.jag minnas. Dagens grönimpregnering ju förresten bara grönt färgämne - kopparsalterna var gröna, men numera är tryckvätskan färglös (enligt NTR) och färgningen bara till för att kunna särskilja tryckat från obehandlat.

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 1
    NTR uppkom av den anledningen att konsumenter vill ha bra produkter, inte gröna billiga produkter som inte fungerade från bl.a. Baltikum. Självklart finns egen intresse i föreningen, men grunden är att förse marknaden med godkända produkter som ger långvarigt beständigt skydd, som dessutom genomgått omfattande tester såväl funktion som urlakning, påväxt av mögel mm.
    Jag tycker konsumenter borde ställa sig frågan, varför är ingen av dessa nya produkter upptagna i NTR. Varför är ingen av dessa producenter medlemmar inom NTR för aktuell behandling?

Tryckimpregnerat virke = grönt. Glöm det. Det är historia.

Mitt sista råd till konsumenter, ta en funderare varför det finns godkända beprövade produkter som omfattas av 20års garantier. Ställ det i relation till nya revolutionerade produkter som inte omfattas av några garantier alls, annat än företagets egen kassa. Vad händer om 1,2,3 år när det ev. ruttnar, möglar osv. Vem står för garantierna?

Tack för trevligt forum och diskussion.

/ lämnar nu detta forum. Tack för mig.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Då kanske vi kan återgå till trådens fråga: Nitor natronvattenglas är enkelt tillgängligt, hur blandas det i lämpliga proportioner för att få ett natronvattenglasbaserat träskydd?

12. A
    Medlem Nivå 1
    Tillbaka i forumet av en enkel anledning.
    Det cirkulerar information att det tillsätts Biocider i Organowood, på grund av problem med påväxt.
    Däremot är det bekräftat att biocider tillsätts, frågan är, vilken typ och varför, när det är så bra som det är. Eller är det inte det? Stämmer det, då känns det som allt är visionen i himlen blå!

Trådens fråga, ingen aning. Håller mig själv till det som fungerar och produkter med garantier.

13. A
    Medlem Nivå 1
    Oj, blev lite snurr i texten. Men som sagt, Biocider skall tydligen tillsättas.

14. B
    Medlem Nivå 1
    Anders, allt det du tar upp är ämne för en alldeles egen tråd. Starta den istället, för inget av det du skriver har bäring på det jag tagit upp.

15. A
    Medlem Nivå 1
    Ok Bergtinget.
    Svar på din tråd, 13-16% borde räcka beroende på hur ofta du vill förnya.
    Bye