Byggahus.se
Så här 2 veckor in på testet kan jag se att det börjar bli lite gråa yta efter mycket regnande.

Såg även att Biokleen kommit med liknande medel som sioo:x. Den sistnämnda ytförsegling hade liknande innehåll som beckers regnstopp V, Samt tallolja tror jag. Tänkte man kunde späda regnstopp v med vatten och nån genuin såpa. Kanske kan man få den pärlande effekten av detta? Borde bli bra m2 kostnad.
 
  • Gilla
Mar Flo och 1 till
  • Laddar…
Så här ser testet ut efter ca7 månader

De smala bitarna är av Al. De med mest påväxt är behandlade med 2 strykningar, 1:1 combimix vattenstopp och vatten.

De övre liggande Al-bitarna och den yttersta stående har även fått 2 strykningar med 1:1 Beckers regnstopp V, vatten och en liten skvätt grönsåpa.

De övriga bitarna med vanlig z panel har fått båda behandlingarna. Ingen påväxt alls.

Baksidan har bara fått steg 1 och där är lite påväxt.
Sen är det norrsida dock.

Ovanpå ligger en tryckt bit som börjar bli fint grå.
Den har fått båda strykningarna också.
 
  • Träpaneler med olika behandlingar testade utomhus visar varierande grad av påväxt och grånat utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träprover utomhus med olika behandlingar för att jämföra påväxt efter sju månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mar Flo och 4 till
  • Laddar…
Hej har en nygjord altan på 64m/2 (ska bygga till 20m/2 senare), har kikat liten på SIOO:X och kom över denna tråd.
räknade lite snabbt och
Men blandar ni vatten, vattenstopp, PH-sänkare och såpa? blir det motsvaranade behandlingsteg 1 eller 2 av SIOO:Xs?
 
H hbspeedshop skrev:
Så här ser testet ut efter ca7 månader

De smala bitarna är av Al. De med mest påväxt är behandlade med 2 strykningar, 1:1 combimix vattenstopp och vatten.

De övre liggande Al-bitarna och den yttersta stående har även fått 2 strykningar med 1:1 Beckers regnstopp V, vatten och en liten skvätt grönsåpa.

De övriga bitarna med vanlig z panel har fått båda behandlingarna. Ingen påväxt alls.

Baksidan har bara fått steg 1 och där är lite påväxt.
Sen är det norrsida dock.

Ovanpå ligger en tryckt bit som börjar bli fint grå.
Den har fått båda strykningarna också.
Imponerande med en sån ordentlig test. Bra gjort!

Några frågor för att förstå bättre :)

Är det rätt fattat att alla träbitar är av träslaget Al utom Z-panelen och den liggande tryckta biten på topp?
Med "fått båda strykningarna" menar du att de är behandlade med både Combimxi Vattenstopp och Beckers Regnstopp?

Att ta "en skvätt grönsåpa" är en mycket bra idé, tycker jag. Det ska jag ta och testa nästa gång :) kanske ihop med en skvätt linolja också.
 
M MegakriL skrev:
Hej har en nygjord altan på 64m/2 (ska bygga till 20m/2 senare), har kikat liten på SIOO:X och kom över denna tråd.
räknade lite snabbt och
Men blandar ni vatten, vattenstopp, PH-sänkare och såpa? blir det motsvaranade behandlingsteg 1 eller 2 av SIOO:Xs?
Det liknar förmodligen mest steg 1 av Sioo:x. Dock måste man veta att det är inte ordentligt testat så ingen vet hur bra/dåligt det är.
Testen av @hbspeedshop kanske kan ge en bra fingervisning. Själv tror jag inte att man skulle behöva någon pH-sänkare, den rollen kan CO2 i luften ta.
 
Y YWa skrev:
Imponerande med en sån ordentlig test. Bra gjort!

Några frågor för att förstå bättre :)

Är det rätt fattat att alla träbitar är av träslaget Al utom Z-panelen och den liggande tryckta biten på topp?
Med "fått båda strykningarna" menar du att de är behandlade med både Combimxi Vattenstopp och Beckers Regnstopp?

Att ta "en skvätt grönsåpa" är en mycket bra idé, tycker jag. Det ska jag ta och testa nästa gång :) kanske ihop med en skvätt linolja också.
Ja precis, alla smala liggande och stående är Al. Ville testa med Al då jag kunde sågat mängder och ha som panel om jag ville, men det lämpar sig mindre bra visade det sig.
Tycker det beter sig som fabriksbehandlad Sioo panel som jag läst i en annan tråd. Massa påväxt och man får tvätta och hålla på. Då går det bort helt. Det ska vara underhållsfritt. Vilket min små bitar har varit.

Så bäst resultat har varit på granbitarna och den tryckta ovanpå.

Båda strykningar menar jag Steg 1 och steg 2.

Steg 1. 1:1 Combimix - Vatten (sioo1).
Steg 2. 1:1 Beckers Regnstopp V - Vatten (Nitor Wood sealer), jätteliten skvätt såpa (löddrade rätt bra)

Alternativt som jag ska prova för att få den mer lik Nitor Wood sealer.
Steg 2. 1:1:2 Beckers Regnstopp V, Nitor Vattenglas, vatten

Att Beckars regnstopp-vatten skulle vara som Sioo steg 2 får man väl ta men nypa salt.
trietoxioktylsilan som ingår i Regnstopp V ingår även i Nitor wood sealer.
Så det är mest den jag velat efterliknat då den också innerhåller tallolja. Därav såpan i steg 2.

Jag ska utöka tester med att sätta ut lite större brädor samt att jag ska köpa på mig riktig Sioo att jämföra med.
Tycker mitt lilla test har klarat sig så bra så det blir nog egenblandat på hela huset sen när det dags för det.
 
  • Gilla
Mar Flo och 1 till
  • Laddar…
M MegakriL skrev:
Hej har en nygjord altan på 64m/2 (ska bygga till 20m/2 senare), har kikat liten på SIOO:X och kom över denna tråd.
räknade lite snabbt och
Men blandar ni vatten, vattenstopp, PH-sänkare och såpa? blir det motsvaranade behandlingsteg 1 eller 2 av SIOO:Xs?
Jag hade gjort så här:

STEG 1 – Hillbilly Speedshop Wood Protect
Applicera H.S.W.P på torr yta, stryk ut med bred pensel, låt torka i minst 2 h. Applicera ytterligare ett lager H.S.W.P, låt torka i minst 4 h. Särskilt viktigt att lägga rikligt på ändträet för att försegla det.

STEG 2 – Hillbilly Speedshop Wood Seal,1:A SÄSONGEN:
Lägg på rikligt med H.S.W.S och låt dra i cirka 3 minuter, arbeta sedan in Ytskyddet med penseln tills träet är mättat. Ytan kan användas när den är helt torr, efter ca 30 –60 minuter.

STEG 2 – Hillbilly Speedshop Wood Seal, 2:A SÄSONGEN:
H.S.W.S läggs på ytterligare en gång efter 10 –14 månader. Rengör ytan varsamt med Underhållstvätt och mjuk borste. Låt ytan torka. Applicera Premium Ytskydd Altan enligt instruktionen för 1:a säsongen. Produkten är en slityta och kan behöva läggas på några gånger till under systemets livslängd.
 
M MegakriL skrev:
räknade lite snabbt och
räknade lite snabbt och skulle gå på 6000 kr att behandla med SiOO:X men hittade Biokleen (likvärdig?), skulle bara gå på 3500 kr för min altan.
 
M MegakriL skrev:
räknade lite snabbt och skulle gå på 6000 kr att behandla med SiOO:X men hittade Biokleen (likvärdig?), skulle bara gå på 3500 kr för min altan.
Den är nog precis lika bra som Sioo skulle jag tro.
Jag gillar Biokleens övriga produkter efter vad jag testat.

Den egna blandningen kostar ungefär 1200kr. Räknat på 70m2.
(2st femliters Combimix vattenstopp, 1st femliters Beckars Regnstopp V)
Om det nu är liknande åtgång när det blir större ytor?
 
Redigerat:
  • Gilla
RJMS
  • Laddar…
H hbspeedshop skrev:
Ja precis, alla smala liggande och stående är Al. Ville testa med Al då jag kunde sågat mängder och ha som panel om jag ville, men det lämpar sig mindre bra visade det sig.
Tycker det beter sig som fabriksbehandlad Sioo panel som jag läst i en annan tråd. Massa påväxt och man får tvätta och hålla på. Då går det bort helt. Det ska vara underhållsfritt. Vilket min små bitar har varit.

Så bäst resultat har varit på granbitarna och den tryckta ovanpå.

Båda strykningar menar jag Steg 1 och steg 2.

Steg 1. 1:1 Combimix - Vatten (sioo1).
Steg 2. 1:1 Beckers Regnstopp V - Vatten (Nitor Wood sealer), jätteliten skvätt såpa (löddrade rätt bra)

Alternativt som jag ska prova för att få den mer lik Nitor Wood sealer.
Steg 2. 1:1:2 Beckers Regnstopp V, Nitor Vattenglas, vatten

Att Beckars regnstopp-vatten skulle vara som Sioo steg 2 får man väl ta men nypa salt.
trietoxioktylsilan som ingår i Regnstopp V ingår även i Nitor wood sealer.
Så det är mest den jag velat efterliknat då den också innerhåller tallolja. Därav såpan i steg 2.

Jag ska utöka tester med att sätta ut lite större brädor samt att jag ska köpa på mig riktig Sioo att jämföra med.
Tycker mitt lilla test har klarat sig så bra så det blir nog egenblandat på hela huset sen när det dags för det.
Intressant! Blev det ngt utökat test?
 
R RJMS skrev:
Intressant! Blev det ngt utökat test?
Ja och det ser lovande ut. Har haft fasadbrädor uppsatta nu under ca ett år på tomten som huset ska stå.

Man ser tydlig påväxt på kontrollbrädan mot de behandlade. Bäst har combimix med regnstopp klarat sig. Fint grånad yta utan påväxt eller smuts.
Så det kommer jag köra på hus och garage.
 
  • Gilla
RJMS
  • Laddar…
Någon som har testat rustas Reflekt Träskydd? Ska vara något liknande, fast mycket billigare.
 
Hej

Har råkat hitta detta inlägg om Sioo.
När jag byggde altanen 2010 så funderade jag på just detta med att slippa olja trät titt som tätt.
Jag bestämde mig för att ta vanliga fasadplankor som trall. Impregnerade med Na-silikatlösning. Kommer inte riktigt ihåg koncentrationen, men tror det var 10-20% samt någon droppe diskmedel. La på detta och lät det torka några timmar. Sedan tänkte jag fälla ut kiseln med en metall och la på en alunlösning (aluminium). Det blev en hård yta som var grå men något flammig (mörkare partier).
Trallen är kvar och har ingen röta och ser ut att hålla många år till men ser ut att börjar torka ut (sprickor). Är fortfarande lite flammig där jag la på mest alun. Där är den som bäst (hårdast).
Kan tilläggas att jag impregnerat en gång med Sioo steg 1 och 2 för ca fyra år sedan. Orkade inte leta rätt på Na-silikat.
Måste tvättas rent varje år då det växer alger på de skuggade delarna. Använder diskmedel och högtryckstvätt (trallmunstycke).

Hoppas detta kan vara till hjälp för er som inte vill använda dyra medel.
 
  • Gilla
YWa
  • Laddar…
L Livio skrev:
Hej

Har råkat hitta detta inlägg om Sioo.
När jag byggde altanen 2010 så funderade jag på just detta med att slippa olja trät titt som tätt.
Jag bestämde mig för att ta vanliga fasadplankor som trall. Impregnerade med Na-silikatlösning. Kommer inte riktigt ihåg koncentrationen, men tror det var 10-20% samt någon droppe diskmedel. La på detta och lät det torka några timmar. Sedan tänkte jag fälla ut kiseln med en metall och la på en alunlösning (aluminium). Det blev en hård yta som var grå men något flammig (mörkare partier).
Trallen är kvar och har ingen röta och ser ut att hålla många år till men ser ut att börjar torka ut (sprickor). Är fortfarande lite flammig där jag la på mest alun. Där är den som bäst (hårdast).
Kan tilläggas att jag impregnerat en gång med Sioo steg 1 och 2 för ca fyra år sedan. Orkade inte leta rätt på Na-silikat.
Måste tvättas rent varje år då det växer alger på de skuggade delarna. Använder diskmedel och högtryckstvätt (trallmunstycke).

Hoppas detta kan vara till hjälp för er som inte vill använda dyra medel.
Mycket intressant :)
Får man fråga var du köpte Na-silikat och Alunlösning?
 
Var tvungen att åka till en kemikaliefirma som tillverkar vattenglas (Na-silikatlösning) strax utanför Göteborg. Kommer inte ihåg vad den heter men ligger någon stans vid Nol.
Alun kan man köpa i vilken matbutik som helst, bland kryddorna tror jag det finns.

Det jag funderat på är om jag inte först skulle fylla trät med kaliumaluminiumsulfat (alun). Låta det torka och sedan lägga på silikaten. Sedan kan man ju lägga på ytterligare lite svagare alunlösning.

lycka till
 
  • Gilla
YWa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.