Gods i ackumulatortank?

2k läst  55 svar

1. H
    Bannad · Nivå 10
    En smaksak och även där tvistar de lärda, tänker mest på om du ska ha VV på sommaren och värma ca 10 m3 det tar låååång tid och frågan är då om det ekonomiskt för VV, frågan är fri man svaren är inte givna, åsikterna går isär alla gör som dom vill i detta.efter bästa förmåga och tanke

2. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Majoriteten förespråkar EN stor tank.

Varför ska TS värma 10m³? Det räcker att värma tanktoppen om uttaget till TVA är placerat högt på tanken.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 17
    Ska man ha en stor tank då gäller det som andra sagt att koppla rätt och justera in systemet bra. Mitt system är inte helt optimslt och vill görna vispa runt vattnet i vissa driftsfall. Jag har en förådsberedare, men TVAn i barndomshemmet var hemsk på den punkten. Tänk igenom inkoppling och reglering ordentligt. Även specialfall som att starta upp ett kallt hus med kall tank. Det funkar inte optimalt hos mig.

4. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Hur menar du?

5. H
    Bannad · Nivå 10
    10 m3 är mycket, att då försöka att ladda upp så det räcker för VV tar flera timmar, bättre då med en mindre tank som laddas fort
    och kan med fördel eldas lite då och då. Det med TVA är inte gratis så varför bygga på med något extra när slinga finns i tank/ar

6. H
    Bannad · Nivå 10
    En TVA ska väl ha en pump för att pressa värmen från tank till växlare och då kan det bli turbulens med omrörning i tanken

7. D
    Medlem · Nivå 17
    Så fort temperaturen i toppen på tanken gick ner till 60grader blandade den runt allt vatten.
    Returtemperaturen var inte därskilt låg heller, jag tror att man skulle vinna mycket på dubbla värmeväxlare med hetvattentermostaten mellan dessa.

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Om TS kan ställa tanken på högkant i sitt kommande pannrum kommer resonemanget i ett helt annat läge eftersom skiktningen skulle bli föredömlig.
    Här har jag kladdat ihop en skiss på pannrummet
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Världens-högsta-byggnad-Bride-of-the-Gulf.jpg

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 1
    För att klargöra lite saker med minsta funderingar om den här tanken kan ja samanfatta lite.

Tanken i fråga är en cylinder, 2m i dia och 3,3m hög. De borgar enligt mig för god skiktning. Det ska naturligtvis kopplas in enligt konstens alla regler.
    Vv ska beredas med Tva är tanken, värme ska shuntas till golvvärme enligt bästa princip. Just hur de ska kopplas har ja inte stenkoll på men är säker på att kunskap finnes att hitta på detta forum om man bara är villig att leta och fråga.

Nu till lite frågor; Varför skulle jag behöva elda i timtal för att få varmvatten? Hetvatten till tva tas väl i toppen och där blir de väl varmt väldigt fort?

Så extremt mycket kan jag väl inte behöva elda för att värma tanken? Två fulla ilägg med bra ved bör man ju hinna en vardag efter jobbet? Pannan brinner väl inte mer än ca 3-3.5 timme på fullt ilägg och på två ilägg bör jag väl kunna värma ca 6 kubik med skaplig ved? Iaf om man läser vad Matss skrivit i tidigare trådar.

Nån som vet vart Matss tagit vägen förresten?

Rätta mig gärna om jag har fel i mina tänk på nåt ställe! Mycket lättare och billigare att tänka om innan jag börjat med allt!

10. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Vad vinner man på en sådan konstruktion jämfört med till exempel BAXI VXB ?

11. D
    Medlem · Nivå 17
    Den vetkar ju faktiskt reglera hetvattnet med varmvattentemperaturen. Jag har för mig att vår reglerade på hetvattenreturen, vilket leder till hör returtemperatur. Men det var länge sedan. Antingen var det en annan konstruktion eller också mins jag fel.

12. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Det kan säkert stämma. Till exempel NIBE Tappman fungerar mer som ditt skräckexempel.

13. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Min gissning är att detta är en korrekt slutsats, förutsatt att skiktningen är optimal.

Även här hänger det på skiktning och eventuellt energibehov till huset. Hur stort hus ska du värma?

Det hänger också på hur mycket du har släppt ner tanken i temperatur. Om tanktopp är +10°C räcker det nog inte med två inlägg för att värna 6m³, men är tanktopp i runt +80°C kan det säkert stämma.

Jag föredrar att fler forumanvändare vill bekräfta mina gissningar.

Redigerat 17 mar 11:18
  14. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Du är nog alltför blygsam när du kallar dina inlägg gissningar jag kan inte se dem som annat än korrekta. Med tanke på den omsorg och noggrannhet du byggt din egen anläggning kan jag inte tänka mig annat än att det bygger på inhämtande av diverse fakta och synpunkter i frågan.

Aspenlid kan söka och läsa många gamla trådar här på forumet kring ved och biobränsle, acktankar och olika systemlösningar för detta. Intervallet 5-10 år tillbaks ger en mycket heltäckande bild av detta både i praktiskt och även lite teoretiskt synsätt.

• Laddar…
  15. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: