Ägaren av elnätet har ett kabelskåp i hörnet av vår tomt. Vi trodde att det stod utanför vår tomt, men de menar att det står precis innanför. Vi har ägt huset i 40+ år och skåpet har funnits där under hela denna tid.

Nätägaren skall byta ut alla kabelskåp i området. De vill i samband med detta "uppdatera markavtalen till nu gällande standard."

De begär att vi skall underteckna ett "Markupplåtelseavtal markförlagd kabel". Avtalet är fem sidor och beräkningsbilagan är två sidor. Går vi med på avtalet får vi 3860:- i engångsersättning.

I avtalets första paragraf står "Upplåtelsens omfattning: Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att anlägga och för all framtid behålla, samt vid behov förnya, elektrisk starkströmsledning (markkabel) med en systemspänning av högst 10 kV jämte tillhörande anordningar enligt kartbilaga och värderingsprotokoll i den sträckning på den aktuella fastigheten som redovisas på bifogad kartbilaga och/eller blivit utstakad på marken, allt nedan benämnt ledningen."

Eftersom vi funderar på att anlägga en garageutfart i detta hörn kommer skåpet att eventuellt vara i vägen. Förmodligen kan utfarten anläggas så att man ganska smidigt kan runda kabelskåpet. Men om vi vill kröka till utfarten åt andra hållet kommer skåpet att vara i vägen. Jag har pratat med nätägaren om de kunde flytta kabelskåpet 2 meter norrut. Helst även 60 centimeter utåt. Men det är blankt nej. Vill jag få den ändringen i stånd får jag göra en sådan begäran EFTER att det föreslagna avtalet upprättats.

Min farhåga är främst att servitutet blir inskrivet hos Lantmäteriet. Skulle vi vilja sälja huset skulle ett servitut direkt försämra fastighetens värde, även om intrångets omfattning är blygsam till sin storlek.

Kan jag helt enkelt vägra att skriva under? Vad blir i så fall följden?

Någon juridiskt kunnig som vet?

Redigerat:
Claes Sörmland
En första fråga är väl om nätägaren har rätt, hur vet nätägaren att marken är er? Kan du verifiera det med de fysiska gränsmarkeringarna för fastigheten?

Eller har de bara gissat utifrån Lantmäteriets digitala karta som ofta anger felaktiga gränser i förhållande till terrängen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du tackar nej till detta avtal så ansöker nog nätägaren om en s. k. ledningsrätt. Där kan Lantmäteriet tvinga dig att avstå marken för ledningen. Du får ersättning för intrånget, gissningsvis i paritet med vad nätägaren har erbjudit.

Om du vill säkra din framtida utfart kan det vara lämpligt att anlägga den nu. Före en ledningsrättsförättning påbörjas. Det ska s a s mer till för att en förrättningslantmätare ska sabba er befintliga utfart med en ledningsrätt än att hindra era hypotetiska planer på en framtida utfart.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Gränsmarkeringarna fanns där en gång i tiden. Men nu kan jag inte hitta dem. Min uppfattning är att skåpet står utanför vår tomt. Precis på gränsen. Deras uppfattning är att det står precis innanför. Jag har i alla fall varit på plats. De har nog vara tittat i handlingar. Men ingen av os kan med säkerhet säga vad som är det rätta.

En uppmätning av gränserna kostar en sisådär 40.000:- till 60.000:- enligt lantmäteriet.

För mig vore det enklast att helt enkelt inte ingå detta avtal. Frågan är vilka konsekvenser datta kan medföra. Expropriation?

Utfarten kan svårligen byggas just nu. Men även om den kunde det skulle jag vara tvungen att kröka den åt det håll som rundar skåpet. Vilket just nu inte är särskilt betungande. Jag kan göra så utan att behöva ligga vaken om nätterna och gräma mig över ett dåligt beslut.

Om jag nu absolut vill kröka utfarten åt andra hållet, ja då måste skåpet flyttas nu.

Claes, är ditt råd att jag skriver under och går vidare i livet?

Claes Sörmland
Jag tycker nätägaren i alla fall kan stå för en gränsutsättning och en markering var de avser sätta skåpet. Först då kan du ju ta ställning till om en nyttjanderätt alls är aktuell för din mark.

• Gilla
Blueeye
  • Laddar…
Tack för bra input Claes.

Gällande arbete som skall utföras, har de sagt att i vårt fall ska inte skåpet bytas. Det är bara innanmätet som skall rivas ut och ersättas med nya prylar. Säger de. För ett par år sedan lyckades vår elektriker att bränna en av våra säkringar i detta skåp. Han hade verktyg att öppna det och byta greppsäkringen. Som jag såg det då, var innanmätet av modernt slag. De kan ju ha bytt det någon gång under de senaste 10 åren utan att vi blev varslade om det. Vi var inte bofasta här då, så det är fullt möjligt att det gjordes utan vår vetskap.

Det finns en möjlighet att dagens "cirkus" med att försöka ordna med ett servitut, endast är till för att alla skåp skall omfattas av samma avtalsmodell. I vårt fall alltså bara en byråkratisk hantering. Ingen handgriplig åtgärd.

Jag skall grunna på ditt förslag och helt enkelt säga att skåpet inte står på vår mark. Så får de hantera det därifrån.

Det som stödjer min uppfattning är att när vi köpte huset fanns det en gärdesgård. Då stod skåpet utanför gärdesgården.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Satsuki
Kan vara så att fg ägare bara byggt gärdsgården en bit in på sin mark för att slippa se skåpet, dvs inte markerat sin fastighetsgräns/tomtgräns med gärdsgården.

Eftersom det finns en viss diskrepans i behöver ni nog hitta gränsmarkeringarna eller få gjort en ny utsättning.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det en gammal fastighetsgräns eller något från 1900-talets andra halva?

Såvitt jag vet avstyckades tomten 1960 eller däromkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.