K
Min fru har beställt hem ett modell större sidebyside skåp. Här finns ismaskin som ska ha vatten anslutet.

Detta ska ske genom en koppling liknande diskmaskinsanslutning i ena sidan och en snabbkoppling för någon typ av slang ca 5 mm tjock.
Därefter ska slangen kopplas till ett filter, och sedan vidare in i kylskåpet.

Detta känns för mig som en lösning man har till leksaker och inte något man kopplar till tappvatten. Är detta det normala förfarandet och hur kan detta vara godkänt av försäkringsbolagen?

Hur brukar man lösa detta?
Det finns inget droppskydd som passar under kylen och den står i ett förråd som är öppet ut till köket precis bredvid så läcker det så blir det blött i båda rummen ändå.
 
Maila tillverkaren och fråga om dom tar på sig ansvaret för eventuella skador på grund av konstruktionen.
 
P
Det är många side by side, typ Samsung och LG,som inte har vattenfiltret integrerat i skåpet utan man monterar det precis som du beskriver.
Droppskydd brukar finnas för sidebyside men du kanske har en specialare? säljaren erbjuder detta.
När dessa skåp läcker vatten är det inte på inkommande så du kan vara lugn.
Tveksamt om någon av de tillverkare som finns i dag ens bemödar sig om att svara på frågan.
Electrolux köper från Kina eller Daewoo
vissa Bosch o Siemens görs av Daewoo
många kommer från Korea
BEKO från Turkiet osv.
Numera mycket sällan någon från ursprungslandet USA.
 
K
Det är ett LG skåp.
Jag får kanske leva med dessa kopplingar om det är standard på dessa maskiner.
Hittade faktiskt ett droppskydd som kunde
passa på återförsäljarens hemsida.
Tveksamt dock om det gör någon nytta eftersom utrymmet bakom sitter ihop med köket på framsidan. Läcker det är det bättre det rinner bak och stannar i det lilla kyffet.
 
Måste man ha filter i Sverige ? Vi har kört våra elux skåp utan filter i 6-7 års tid nu.
 
BirgitS
K Kortling skrev:
Läcker det är det bättre det rinner bak och stannar i det lilla kyffet.
Men kommer du då att upptäcka ett litet droppläckage?
 
P
L largab skrev:
Måste man ha filter i Sverige ? Vi har kört våra elux skåp utan filter i 6-7 års tid nu.
Det beror helt på vilken vattenkvalitet du har.
Kanske 10% av hushållen måste ha det och ytterligare 30% märker en kvalitetsskillnad
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.