13 920 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
godkänd vattenanslutning sidebyside kylskåp/frys
Min fru har beställt hem ett modell större sidebyside skåp. Här finns ismaskin som ska ha vatten anslutet.
Detta ska ske genom en koppling liknande diskmaskinsanslutning i ena sidan och en snabbkoppling för någon typ av slang ca 5 mm tjock.
Därefter ska slangen kopplas till ett filter, och sedan vidare in i kylskåpet.
Detta känns för mig som en lösning man har till leksaker och inte något man kopplar till tappvatten. Är detta det normala förfarandet och hur kan detta vara godkänt av försäkringsbolagen?
Hur brukar man lösa detta?
Det finns inget droppskydd som passar under kylen och den står i ett förråd som är öppet ut till köket precis bredvid så läcker det så blir det blött i båda rummen ändå.
Detta ska ske genom en koppling liknande diskmaskinsanslutning i ena sidan och en snabbkoppling för någon typ av slang ca 5 mm tjock.
Därefter ska slangen kopplas till ett filter, och sedan vidare in i kylskåpet.
Detta känns för mig som en lösning man har till leksaker och inte något man kopplar till tappvatten. Är detta det normala förfarandet och hur kan detta vara godkänt av försäkringsbolagen?
Hur brukar man lösa detta?
Det finns inget droppskydd som passar under kylen och den står i ett förråd som är öppet ut till köket precis bredvid så läcker det så blir det blött i båda rummen ändå.
Det är många side by side, typ Samsung och LG,som inte har vattenfiltret integrerat i skåpet utan man monterar det precis som du beskriver.
Droppskydd brukar finnas för sidebyside men du kanske har en specialare? säljaren erbjuder detta.
När dessa skåp läcker vatten är det inte på inkommande så du kan vara lugn.
Tveksamt om någon av de tillverkare som finns i dag ens bemödar sig om att svara på frågan.
Electrolux köper från Kina eller Daewoo
vissa Bosch o Siemens görs av Daewoo
många kommer från Korea
BEKO från Turkiet osv.
Numera mycket sällan någon från ursprungslandet USA.
Droppskydd brukar finnas för sidebyside men du kanske har en specialare? säljaren erbjuder detta.
När dessa skåp läcker vatten är det inte på inkommande så du kan vara lugn.
Tveksamt om någon av de tillverkare som finns i dag ens bemödar sig om att svara på frågan.
Electrolux köper från Kina eller Daewoo
vissa Bosch o Siemens görs av Daewoo
många kommer från Korea
BEKO från Turkiet osv.
Numera mycket sällan någon från ursprungslandet USA.
Var det inte en tråd här för ett tag sen där en slang som satt fast med buntband hade lossnat i en sån där kyl/frys?
Edit: Den här var det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/utfaerdar-haer-en-varning-foer-electrolux-vitvaror.297582/
Edit: Den här var det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/utfaerdar-haer-en-varning-foer-electrolux-vitvaror.297582/
Det är ett LG skåp.
Jag får kanske leva med dessa kopplingar om det är standard på dessa maskiner.
Hittade faktiskt ett droppskydd som kunde
passa på återförsäljarens hemsida.
Tveksamt dock om det gör någon nytta eftersom utrymmet bakom sitter ihop med köket på framsidan. Läcker det är det bättre det rinner bak och stannar i det lilla kyffet.
Jag får kanske leva med dessa kopplingar om det är standard på dessa maskiner.
Hittade faktiskt ett droppskydd som kunde
passa på återförsäljarens hemsida.
Tveksamt dock om det gör någon nytta eftersom utrymmet bakom sitter ihop med köket på framsidan. Läcker det är det bättre det rinner bak och stannar i det lilla kyffet.
Klicka här för att svara