13 341 läst ·
3 svar
13k läst
3 svar
Godkänd timliter??
Vad ska tillrinningen (timliter) ligga på om man har tänkt att bo permanent med två vuxna o två barn? Hur mäter man detta? Jag har fått tips enligt följande: a.töm brunnen b.vänta 10 min. c.töm brunnen igen och mät hur många liter som kommer och multiplicera med 6. Stämmer denna metod??? Jag har gjort detta ett par gånger och kommit fram till 48 timliter.
Det är en nyborrad brunn som saknar borrbevis. Jag tror inte dom som borrade "blåste" hålet efter borrningen.
Ska man trycka hålet för att få fram bättre tillrinning eller räcker 48 timliter???
Tacksam för snabbt svar!
Det är en nyborrad brunn som saknar borrbevis. Jag tror inte dom som borrade "blåste" hålet efter borrningen.
Ska man trycka hålet för att få fram bättre tillrinning eller räcker 48 timliter???
Tacksam för snabbt svar!
vad är det för diameter på brunnen ?
hur djupt sitter pumpen ?
du har ett vattenförråd på ett antal liter om du tar dia x pumpdjup
4 liter / minut brukar vara ok, 240 liter / tim för ett normalhushåll
det man ska göra är att förbruka så mycket vatten som möjligt för att öka tillrinningen
hur djupt sitter pumpen ?
du har ett vattenförråd på ett antal liter om du tar dia x pumpdjup
4 liter / minut brukar vara ok, 240 liter / tim för ett normalhushåll
det man ska göra är att förbruka så mycket vatten som möjligt för att öka tillrinningen
Borrhålet är 90 m men pumpen sitter på 75 m. Diametern är ca 10 cm tror jag.
Jag har varit ute och tömt vatten via utkastaren både morgon och kväll i en veckas tid men det är fortfarande samma resultat. Har hört att det nu är den sämsta tiden gällande vattennivå men bättre resultat borde man väl få på tillrinningen??
Ska jag låta någon trycka brunnen?? Brunnen ligger på en skogstomt med granne på var sida. Deras brunnar är ca 50 m djupa och dom har inte heller så mycket vatten.
Hur stor risk är det att man, efter tryckning, får "dåligt" vatten? Finns det risk att man "sabbar" för grannarna också eller?
Jag har varit ute och tömt vatten via utkastaren både morgon och kväll i en veckas tid men det är fortfarande samma resultat. Har hört att det nu är den sämsta tiden gällande vattennivå men bättre resultat borde man väl få på tillrinningen??
Ska jag låta någon trycka brunnen?? Brunnen ligger på en skogstomt med granne på var sida. Deras brunnar är ca 50 m djupa och dom har inte heller så mycket vatten.
Hur stor risk är det att man, efter tryckning, får "dåligt" vatten? Finns det risk att man "sabbar" för grannarna också eller?
risken är stor att det blir förändring i grannarnas brunnar vid tryckning .....det kan bli kilometer långa sprickbildningar,,,,,,,,vet inte vad som gäller hos er men här kan man bli ersättnings skyldig om man borrar/trycker närmare grannensbrunn är 35m o den sinar eller liknande
Klicka här för att svara