Hej.

Är i tagen och förbereder el till förrådet. För att vara tydlig så kommer behörig elfirma färdigställa installationen. Jag tänker lite i förväg bara. Jag vill gärna kunna styra belysningen med något som är kompatibelt med Google home eller liknande. Jag vill dock inte vara beroende av det om något skulle gå sönder, eller om man säljer huset, osv.
Skulle det vara godkänt att från kopplingssdosa, dra ut stickpropp? Det finns ju sådana doslock även om jag har för mig att det är till för att ansluta kabel, typ kulo, ekk etc...
Stickproppen ansluter man sedan i uttag som man har brytare på. Det blir som en kronkoppling fast ett standard vägguttag med brytare.
På så vis kan man ”tända/släcka” med knapp om man vill. Känner man för det, kan man sätta in valfri smartplug som kan styras externt.

Om det nu inte skulle vara godkänt att göra så. Hur löser man det då?

Du måste förklara bättre vad du menar, annars är snart tråden full av missförstånd. Rita en liten ritning så vi kan förstå vad du försöker göra.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
I garaget har jag kopplat in en frånluftsfläkt likadant. Men den levererades med stickpropp, så det var ju enkelt. Mellan stickpropp och uttag sitter en smartplug som där är schema på.

• Frånluftsfläkt med stickpropp ansluten till ett uttag via en smartplug, installerad i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trött och hungrig så det blev sådär ritning. Men kanske enklare ändå.

• Enkel skiss av elektrisk koppling med stickpropp, sladd, vägguttag, armatur, kopplingsdosa och brytare.
    Skapa konto
Det är framförallt en belysning som jag inte kan göra så mycket annat med.

Bästa svaret

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Hur löser man det då?
Genom att välja en puck som ryms i kopplingsdosan och ansluts fast där.

Det är visserligen inte direkt förbjudet att sätta en stickpropp på en del av den fasta installationen, belysningen i ditt fall. Men det är en nödtorftig lösning som inte ser bra ut.

Den är troligen också betydligt svårare att göra bra. Du har en kopplingsdosa där idag för jag, som betjänar matning, strömbrytare och belysning? Infälld eller utanpåliggande? Hur ska du sätta upp en dosa till bredvid plus ett uttag på ett bra sätt?

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Genom att välja en puck som ryms i kopplingsdosan och ansluts fast där.

Det är visserligen inte direkt förbjudet att sätta en stickpropp på en del av den fasta installationen, belysningen i ditt fall. Men det är en nödtorftig lösning som inte ser bra ut.

Den är troligen också betydligt svårare att göra bra. Du har en kopplingsdosa där idag för jag, som betjänar matning, strömbrytare och belysning? Infälld eller utanpåliggande? Hur ska du sätta upp en dosa till bredvid plus ett uttag på ett bra sätt?
jo, det kommer inte se klokt ut. Om jag vill få någon styrning på det så behöver jag även skaffa någon gateway, men det blir ju snyggare. Har kollat lite på nexa, får kanske bli något sådant.

M
Kolla på Ikeas prylar om det är belysning du vill styra.
Deras lampor styra av styrenheter som sitter i glödlampan, men de har även för stickpropp och annat.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Jag har lite deltaco-lampor som funkar så. Men nu är det bland annat ytterbelysning och poolbelysning, och där kan jag inte sätta sådana lampor :)

så det får nog bli någon slags puck. Nexa verkar vara bra utbyggt med olika olika moduler, går att koppla till Google home, bättre räckvidd (433Mhz) osv, så det lutar åt detta.

då är bara frågan vilken gateway som man skall gå på. Denna verkar klara lite allt möjligt:

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/telldus-tellstick-znet-lite-v2-p50747

M
Jag har lite deltaco-lampor som funkar så. Men nu är det bland annat ytterbelysning och poolbelysning, och där kan jag inte sätta sådana lampor :)

så det får nog bli någon slags puck. Nexa verkar vara bra utbyggt med olika olika moduler, går att koppla till Google home, bättre räckvidd (433Mhz) osv, så det lutar åt detta.

då är bara frågan vilken gateway som man skall gå på. Denna verkar klara lite allt möjligt:

[länk]
Jag har inte sett nåt om att Ikeas inte skulle klara att sitta utomhus, men det kanske de inte kan?
det hade jag nämligen för avsikt att installera framöver :)

M Marcussjogren skrev:
Jag har inte sett nåt om att Ikeas inte skulle klara att sitta utomhus, men det kanske de inte kan?
det hade jag nämligen för avsikt att installera framöver :)
De kan säkert sitta utomhus. I mitt fall är jag osäker på att jag har tillräcklig wifitäckning utomhus, så det är en anledning till att det inte funkar för mig.
Sen till ytterbelysning så vill jag ha friheten att sätta lite vad jag vill.

Jag kommer köpa en nexa gw som länken ovan plus lite dosor för inbyggnad. Jag har förberett dosor för brytare, men sätter nexa-insatser i dem istället. Skulle man ångra sig eller flytta etc så går det att eftermontera vanlig brytare.
Sedan blir det nog vanlig rörelsevakt på innerbelysningen.

M
De kan säkert sitta utomhus. I mitt fall är jag osäker på att jag har tillräcklig wifitäckning utomhus, så det är en anledning till att det inte funkar för mig.
Sen till ytterbelysning så vill jag ha friheten att sätta lite vad jag vill.

Jag kommer köpa en nexa gw som länken ovan plus lite dosor för inbyggnad. Jag har förberett dosor för brytare, men sätter nexa-insatser i dem istället. Skulle man ångra sig eller flytta etc så går det att eftermontera vanlig brytare.
Sedan blir det nog vanlig rörelsevakt på innerbelysningen.
Ikea kör inte med WiFi utan med Zigbee. De har även signalförstärkare som du sätter i ett vanligt stickproppsuttag, så du kan gödsla på en slinga hela vägen till lampan om du vill :D

Nexa är ju ingen höjdare eftersom de kör på envägskommunikation, dvs du vet aldrig om lampan tändes eller inte. En rätt gammal teknik.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag kör med ikea-belysning i köket, så jag har lite koll på dem :)

Har försökt hitta mer information om räckvidd men det är svårt. I teorin borde 433,92 MHz (nexa) vara bäst, följt av z-wave mfl på 868,42 och sist zigbee, samma som Wi-Fi 2,4. Det som inte är superlätt att hitta är vilken uteffekt sändarna har (gw). Pts har riktlinjer för 433MHz på 15mW erp. Z-wave har jag inte hittat, men vissa sändare skickar på 6mW. Zigbee borde ha ganska hög uteffekt (tillåtet) men inte säkert att implementationen ser ut så.

Hittade en generell skrivelse som hade både z-wave och 433 som 30m räckvidd och zigbee på 10.

Köpte en telldusgw idag som klarar både z-wave och nexa, så det får bli lite tester snarast. :)

Fördelen med nexa är inbyggnadsmöjligheten samt att de är billiga. Nackdelen är att det inte går att bygga avancerade kommando till dem.

ofta ser man att blåtand (plejd) och zigbee skulle vara dåligt för att det kör på 2,4. Men... man skulle kunna debattera hur mycket en 10ms signal (om ens det) verkligen stör i ett sådant nät. Det räcker med att spektrum-mäta och slå igång en fullt fungerande, icke trasig microvågsugn så får man se på grejjer i det bandet :cool:
Men visst, är bandet utnyttjat till 100% så fungerar det säkert dåligt.

internet är fullt av tyckande och känslor, har även hittat direkt felaktiga artiklar från kolumnister i tekniktidningar. Tänker inte fylla på med ännu mer dravel så jag håller väl där :rofl:

återkommer...

Test idag. Funkade bra bakom förrådet med 433MHz. Sändaren sitter inne i huset som skymtar längst bak i bild.

• 433MHz-sändare monterad utomhus med sladdar på förrådsbyggnadens baksida och hus i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.