Sonen flyttar in i ny lägenhet i dagarna. I badrummet noterade jag följande koppling ovanpå badrumsskåpet ovanför handfatet:
Detta är alltså på ungefär två meters höjd, ungefär 1,5 meter ifrån duschen.
Är det korrekt utfört? Bör det åtgärdas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är alltså på ungefär två meters höjd, ungefär 1,5 meter ifrån duschen.
Är det korrekt utfört? Bör det åtgärdas?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Korrekt: Nejjarlh skrev:
Vanligt: Ja (det sticker ofta ut ur ett rör i väggen för att koppla in en armatur, men sen är det ont om plats bakom badrumsskåp)
Farligt: Troligen inte om det är på ovansidan av skåpet, det är jordat, med JFB i anläggnignen och skåpet inte ens är av metall
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 836 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 836 inlägg
Nej, det är inte godkänt att ha enkelisolerade kablar hängande fria så. Skåpet måste plockas ner för att åtgärda så ni får avgöra om det riskerar stänka på kopplingarna eller om det är risk för beröring och i såfall åtgärda, annars kanske leva med det eller linda med isoleringstejp eller annat motsvarande.
Sorry. Det är väl inte godkänt i dagens standarder men jag har sett liknande lösningar i flera äldre badrum. Det är inte alla som automatiskt hoppar på en total omdragning av el det första de gör.E elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Det är ju solklart fel. Det är rätt vanligt att det ser ut så här. Regler finns av en anledning så man kan inte säga att det är riskfritt. Men det är ju ingen akut fara som garanterat kommer att orsaka en dödsolycka.
Det närmaste en reel risk jag kan komma på är väl om man städar och torkar av översidan av skåpet med en blöt trasa, och kanske står så lågt att man inte der vad man gör. OM det då finns ett hål/spricka i isoleringen på den enkelisolerade tråden, så skulle man kunna få en rätt obehaglig stöt. Jordfelsbrytaren som förhoppningsvis finns räddar då liv (om den fungerar). På samma sätt kan man tänka sig att vid sådan städning råka haka fast i en tråd. så den dras ur sin koppling, då ökar risken kraftigt.
Så här finns egentligen 3 fel. Dels är enkelisolerade trådar inte beröringsskyddade, dels är de klämda mellan kanten av skåpet mot väggen (kommer ev. att ge skador på isoleringen över tid), dels är lös kabel inte dragavlastad mot kopplingen. Drar man i tråden så blir det kopplingen som får stå emot.
Det närmaste en reel risk jag kan komma på är väl om man städar och torkar av översidan av skåpet med en blöt trasa, och kanske står så lågt att man inte der vad man gör. OM det då finns ett hål/spricka i isoleringen på den enkelisolerade tråden, så skulle man kunna få en rätt obehaglig stöt. Jordfelsbrytaren som förhoppningsvis finns räddar då liv (om den fungerar). På samma sätt kan man tänka sig att vid sådan städning råka haka fast i en tråd. så den dras ur sin koppling, då ökar risken kraftigt.
Så här finns egentligen 3 fel. Dels är enkelisolerade trådar inte beröringsskyddade, dels är de klämda mellan kanten av skåpet mot väggen (kommer ev. att ge skador på isoleringen över tid), dels är lös kabel inte dragavlastad mot kopplingen. Drar man i tråden så blir det kopplingen som får stå emot.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Då skulle jag säga att installation av JFB är det högre prioriterade: Bör inte bli så dyrt heller.jarlh skrev:
Är det en hyresrätt så bör man kunna begära att hyresvärden skall fixa det: Men det kanske innebär att badrumsskåpet blir utan el (tex lampa/rakapparatsuttag) om hyresvärden anser att det enklaste/billigaste blir att koppla bort elen...
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Finns det något eluttag i badrummet? Ex. i skåpet? I så fall är det ett grovt fel om det inte finns en jordfelsbrytare.
Att den felaktiga inkopplingen av skåpet skall ställa till en olycka är rätt osannolikt, men inte omöjligt. Men just i badrum vill man inte ha en olycka. Om du får en stöt i en torr miljö som vardagsrummet så kan du dö om du har stor otur med omständigheterna. Får du samma stöt i badrummet så kan du överleva om du har tur.
Men sannolikheten för att det skall hända är väldigt låg.
Att den felaktiga inkopplingen av skåpet skall ställa till en olycka är rätt osannolikt, men inte omöjligt. Men just i badrum vill man inte ha en olycka. Om du får en stöt i en torr miljö som vardagsrummet så kan du dö om du har stor otur med omständigheterna. Får du samma stöt i badrummet så kan du överleva om du har tur.
Men sannolikheten för att det skall hända är väldigt låg.
Redigerat:
Klicka här för att svara
