13 043 läst ·
81 svar
13k läst
81 svar
God elektrikersed
Ja man har ju förstås sina käpphästar och vad man föredrar, men principerna överlever inte alltid krocken med verkligheten, och då får man göra det bästa utav situationen utan att hänga läpp.
Själv försöker jag undvika kopplingsdosor, inte maniskt, men ganska onödiga k-dosor skippar jag gärna.
Jag föredrar inkommande och utgående matningar "uppifrån" inte först in i ett vägguttag nere vid golvet.
Jag försöker undvika långa konstiga dragningar, ungefär som jag skrev i ett inlägg tidigare.
Men sen får jag ibland kasta nästan alla mina principer under bussen, för alla val och möjligheter finns inte alltid.
Det som lätt blir snett i sådana här trådar är att man (gäller alltså flera skribenter) snöar in på någon slags tanke att det bara finns ett korrekt och tillåtet utförande. Att det för det mesta finns ett flertal helt legala alternativ och sen en bunt till som hamnar olika långt ner på det sluttande planet glömmer man plötsligt (eller vet inte ens om)
Själv försöker jag undvika kopplingsdosor, inte maniskt, men ganska onödiga k-dosor skippar jag gärna.
Jag föredrar inkommande och utgående matningar "uppifrån" inte först in i ett vägguttag nere vid golvet.
Jag försöker undvika långa konstiga dragningar, ungefär som jag skrev i ett inlägg tidigare.
Men sen får jag ibland kasta nästan alla mina principer under bussen, för alla val och möjligheter finns inte alltid.
Det som lätt blir snett i sådana här trådar är att man (gäller alltså flera skribenter) snöar in på någon slags tanke att det bara finns ett korrekt och tillåtet utförande. Att det för det mesta finns ett flertal helt legala alternativ och sen en bunt till som hamnar olika långt ner på det sluttande planet glömmer man plötsligt (eller vet inte ens om)
Mikael_L skrev:
OJA, jag skulle gnälla riktigt ordentligt, kanske vända i dörren.
Men vafa** tändtrådar och mellantrådar som ska passera diverse dosor där de inte alls har något att göra skärp dig nu!
Dra upp matningen till takdosan, och använd den som kopplingsdosa och gå ut till andra ställen därifrån . gör som en elektriker skulle gjort!
Tack för allt engagemang, det uppskattas!
Jag borde såklart nämnt att huset är ett så kallat A-frame-hus (se gärna https://www.byggahus.se/forum/threads/a-frame-i-blekinge.424902/) som mest består av ett stort rum med snedtak 60 grader. Finns alltså inte mycket tak att sätta takdosor i. Där det finns tak är det bara 2.2 m, så där blir det spottar. Vill också ha det så rent som möjligt utan en massa "onödiga" dosor.
Jag valde medvetet ett provocerande exempel, med tändtråd bakom uttag där de inte har att göra. Jag uppfattar det som att Bo tycker det är OK, med reservation för trångt med trådar. Men om vi ändrar exemplet till: Inkommande till första trapp, sedan uppdelning i en slinga till uttagen respektive ett rör till dubbeltrappen (blir 5 FK i detta rör), dvs. fortfarande ingen kopplingsdosa, vänder Mikael_L i dörren då? Eller tex central-brytare-uttag-uttag-brytare, men varje brytare går vidare till var sin lampa direkt från brytaren?
Borde kanske också nämna att jag jobbade som elektriker ett par år i slutet av 80-talet, samt är utbildad elingenjör (dock ej till yrket nu). Jag vet alltså hur jag får allt att fungera, men är som sagt intresserad av god nutida elektrikersed när det gäller tex rördragningen. Som Bo nämnde har jag också fått intrycket av att reglerna, eller riktlinjerna, luckrats upp lite sedan 80-talet.
Angående tak/kopplingsdosa så är det nog mest en ”religiös” synpunkt. Många elektriker använder kopplingsdiosor eftersom de finns, och ur underhållssynpunkt så är det betydligt trevligare att det finns strategiskt inkopplade kopplingsdosor, speciellt om man som jag dessutom har lite förhöjd takhöjd. Skönt att slippa plocka ner lampor eller annat om något skall grejas med.Bo.Siltberg skrev:
Jag får intrycket av att somliga gör skillnad på kopplingsdosa och takdosa som kanske får diskussionen att kantra lite? Mer än en takdosa anser jag att man inte ska behöva. Men takdosor är väl samtidigt på väg ut pga spottar, dvs de blir rena kopplingsdosor då vilket kanske gör dem mer svårmotiverade. Och även en takdosa kan bli överfull...speciellt om man ska ha ditt ett DCL-uttag.
Jag ser valet som praktiskt (om inte kunden har starka önskemål). Om det t.ex handlar om en övervåning och matningen kommer underifrån, visst kan man gå via en A-dosa då. Eller som i ditt fall, från ena sidan till den andra, fast då endast på ena väggen.
Men har du försökt tråckla fem ledare varav två obrutna igenom 6 st A-dosor i serie? Efter denna övning tror jag att du kommer att ändra åsiktÄr man flera personer går det lätt, men inte ensam. Mellantrådarna är svåra att dra sträckta igenom dosorna utan man får en kringla i varje dosa som tar plats.
Om inte rummet är väldigt långsmalt så skulle jag titta på möjligheten för en takdosa i ditt fall.
- Förr (fram till mitten av 90-talet) fanns det förbud i föreskrifterna (dock inte tydligt) mot att använda A-dosor (med apparater i) som kopplingsdosor. Det förbudet försvann inte för att man tänkte om, utan för att reglerna harmoniserades med Europa. Vi har inga svenska regler kvar, knappt.
- Det är behörighetsfritt att byta ett uttag eller strömbrytare. Man ska alltså inte använda terminaler på dessa apparater för att skarva ledare som inte hör dit. Finns det flera faser får man vara extra försiktig. Det bör vara enkelt så att bytet inte kan gå fel.
- Det är enkelt att komplettera med en tråd eller göra andra förändringar med en takdosa. Försök dra i en tråd till i ett rör med fem ledare som passerar 6 dosor!
- Som Johan456 säger blir felsökningen enklare utan en massa apparater i vägen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Sen finns det ju strategiskt bättre platser att sätta kopplingsdosor så att de inte syns.
Vi har också ett hus som byggdes innan el i hushåll existerade. Men har tilläggsisolerat och har numera infälld el i väggarna. Men har inga takdosor då takhöjden är 206-210 cm.
Kopplinsdosor är fult så satte kopplingsdosan för ytterbelysning i väggen bakom diskbänkskåpet (men fullt åtkomligt om man tar ut lådan) och kopplingspunkt för att dela upp hall/badrum bakom garderoben i hallen (men fullt åtkomligt om man tar ut lite kläder).
Bäckar dock för personen som en dag ska koppla om något och ska leta efter dosorna. Kanske borde skriva en lapp i huspärmen eller göra en elritning till nästkommande (hmmm).
Däremot är det som tidigare förespråkats i tråden dragit eluttag i serie.
Inkommande el går till lampknapp som sen förgrenar sig nedåt till uttag och uppåt till fönsterlampor (taklampor saknar vi som sagt). En grupp för varje rum har det blivit förutom köket som får 5 och hall/badrum som får dela. allt är gjort av elektriker men med mig som hantlangare för att hålla nere priset /antalet timmar.
Vi har också ett hus som byggdes innan el i hushåll existerade. Men har tilläggsisolerat och har numera infälld el i väggarna. Men har inga takdosor då takhöjden är 206-210 cm.
Kopplinsdosor är fult så satte kopplingsdosan för ytterbelysning i väggen bakom diskbänkskåpet (men fullt åtkomligt om man tar ut lådan) och kopplingspunkt för att dela upp hall/badrum bakom garderoben i hallen (men fullt åtkomligt om man tar ut lite kläder).
Bäckar dock för personen som en dag ska koppla om något och ska leta efter dosorna. Kanske borde skriva en lapp i huspärmen eller göra en elritning till nästkommande (hmmm).
Däremot är det som tidigare förespråkats i tråden dragit eluttag i serie.
Inkommande el går till lampknapp som sen förgrenar sig nedåt till uttag och uppåt till fönsterlampor (taklampor saknar vi som sagt). En grupp för varje rum har det blivit förutom köket som får 5 och hall/badrum som får dela. allt är gjort av elektriker men med mig som hantlangare för att hålla nere priset /antalet timmar.
Det är ju knappast provocerande bara besvärligt att göra på sätt som inte är lättjobbade om andra alternativ finns. Och ofta blir det någorlunda samstämt med optimal materialåtgång och vettig arbetstid om det görs av någon med vana.T Tornhuset skrev:Tack för allt engagemang, det uppskattas!
Jag borde såklart nämnt att huset är ett så kallat A-frame-hus (se gärna [länk]) som mest består av ett stort rum med snedtak 60 grader. Finns alltså inte mycket tak att sätta takdosor i. Där det finns tak är det bara 2.2 m, så där blir det spottar. Vill också ha det så rent som möjligt utan en massa "onödiga" dosor.
Jag valde medvetet ett provocerande exempel, med tändtråd bakom uttag där de inte har att göra. Jag uppfattar det som att Bo tycker det är OK, med reservation för trångt med trådar. Men om vi ändrar exemplet till: Inkommande till första trapp, sedan uppdelning i en slinga till uttagen respektive ett rör till dubbeltrappen (blir 5 FK i detta rör), dvs. fortfarande ingen kopplingsdosa, vänder Mikael_L i dörren då? Eller tex central-brytare-uttag-uttag-brytare, men varje brytare går vidare till var sin lampa direkt från brytaren?
I princip inget man kan få till är ju fel regelmässigt. Lyckas man hålla samhörande ledare i samma spår och inte som ibland tas upp här flera rör mellan olika punkter och ledningslängderna inte inkräktar på tex utlösningsvillkoret så ok. Att det blir kluddigt och dåligt utfört är ju en annan sak.
Inte alls dumt. Använd takdosorna som kopplingsdosor.S SueCia skrev:
Jag personligen tycker det är skitfult med kopplingsdosor på väggen..
Har man en snygg tapet så skämmer det med ett vitt doslock på väggen. Eller tycker du att man ska tapetsera över och dölja dom?
Vi tänker alla olika, Jag har en kollega som förespråkar k-dosor.
Redigerat:
Själv tänker jag inte mer på doslock än på väggkontakter eller strömbrytare. Inget av dem är speciellt snygga, men det stör inget.U Uffe A skrev:Inte alls dumt. Använd takdosorna som kopplingsdosor.
Har man en snygg tapet så skämmer det med ett vitt doslock på väggen. Eller tycker du att man ska tapetsera över och dölja dom?
Vi tänker alla olika, Jag har en kollega som förespråkar k-dosor.![]()
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Beror på hur noggrann man är. Men själv tapetserar jag över alla mina k dosor och skär ut dom dagen efter. Eller som jag gjorde när jag flyttade in i huset, tapetserade Alla doslock med rullarna som fanns kvar sen tidigare ägare tapetserade omU Uffe A skrev:Inte alls dumt. Använd takdosorna som kopplingsdosor.
Vi tänker alla olika, Jag har en kollega som förespråkar k-dosor.![]()
Då får jag både en snygg lösning och en servicevänlig anläggning
Det "normala" är att det finns en elritning likasom det finns övriga ritningar på hus som byggs. Men visst kan man göra som man känner för i sitt eget hus men knappast om man är någorlunda seriös installatör. Dels för att installatören ska veta vad som ska göras och dels för att kunden ska veta vad h*n får.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Var inte meningen att idiotförklara honom personligen, är inte ens säker på att jag gör den tolkningen av min text nu när jag läser om den.E eleson skrev:
Men det var inte speciellt smidigt skrivet så jag ber om ursäkt för det @elmont