Tack igen för alla svar. Jag noterar att det i frågan om kopplingsdosor finns alla åsikter, från "aldrig" till "alltid" till "endast där det behövs". Drar därför slutsatsen att det är en smaksak, och att man bör kolla vad tilltänkt elektriker föredrar innan man planerar för dosor och rör.

• Gilla
Srixon och 2 till
  • Laddar…
Jag hade ingen aning om att det var en så laddad fråga. Men så är jag inte heller elektriker. Så mycket större anledning att prata i förväg med den som skall koppla in det.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
En intressant fråga är ju vem av de som svarat som verkligen är elektriker. Kan gissa att Elmont är det.

Angående att få plats med puckar och dylikt, är det vanligt att man använder de där bigbox-dosorna? Då får man ju extra plats utan att göra fler hål i väggen (om man nu tycker det stör).

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Jag tycker absolut att du ska ha minst en kopplingsdosa. Att leda kablarna från centralen direkt till en trappbrytare och sedan vidare till några uttag och sedan till en till brytare känns knasigt. Sätt in en kopplingsdosa och fördela därifrån istället så blir det mer överskådligt för all framtid.

• Gilla
pjo65 och 1 till
  • Laddar…
Just i exemplet går slingan jag beskrev från ena sidan av ett stort rum till andra sidan, så en fördelning tex uttag för sig och brytare för sig skulle resultera i att man fick dra ett extra rör ca 10m, om nu det kan förändra bilden. Men jag håller med om det kanske skulle bli mer överskådligt.

daddydj daddydj skrev:
Jag tycker absolut att du ska ha minst en kopplingsdosa. Att leda kablarna från centralen direkt till en trappbrytare och sedan vidare till några uttag och sedan till en till brytare känns knasigt. Sätt in en kopplingsdosa och fördela därifrån istället så blir det mer överskådligt för all framtid.

Mikael_L
T Tornhuset skrev:
En grupp som går central - trappbrytare - uttag - uttag - uttag - dubbeltrapp (där bara den ena används som trapp) och sedan till en lampa som trappstyrs och en som inte gör det. Här finns alltså ingen ren kopplingsdosa (som bara används till det), och mellantrådarna (?) kommer att gå obrutna genom alla uttagen.
Kommer en framtida elektriker gnälla på detta? Vill vederbörande tvunget ha en kopplingsdosa till en grupp?
OJA, jag skulle gnälla riktigt ordentligt, kanske vända i dörren.
Men vafa** tändtrådar och mellantrådar som ska passera diverse dosor där de inte alls har något att göra skärp dig nu!

Dra upp matningen till takdosan, och använd den som kopplingsdosa och gå ut till andra ställen därifrån . gör som en elektriker skulle gjort!

T Tornhuset skrev:
En intressant fråga är ju vem av de som svarat som verkligen är elektriker. Kan gissa att Elmont är det.
Jadå, elmont är en riktig elektriker, med egen behörighet (aukt heter det väl idag), mycket erfaren i gemet, har du pensionerat du ännu?
Drivit företag och allt!

Jag är också behörig elektriker, driver eget samt undervisar lite på gymnasiets elprogram och lite annat.

Suecia och johan456, är inte ni också elektriker, i alla fall tror jag det för nivån på edra inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
S
T Tornhuset skrev:

Angående att få plats med puckar och dylikt, är det vanligt att man använder de där bigbox-dosorna? Då får man ju extra plats utan att göra fler hål i väggen (om man nu tycker det stör).

Jag är elektriker (Med auktorisation AL) och förespråkar som sagt kopplingsdosor, eller förespråkar och förespråkar, jag ser dom som en absolut självklarhet.

En kul anekdot på ämnet är att en kund med alldeles för mycket pengar beställde en elinstallation av oss där det skulle finnas 0 kopplingsdosor och allt skulle vara styrt av Elko Living systems. Vi gjorde av med 3,7 KM slang i en 1,5plans villa på 120 m2. Elcentralen vart 2,5 meter bred och 1 meter hög.

Kunden hade dessutom in en ljussättningskonsult som blev jätteförvånad när vi förklarade att vartenda rör skulle till elcentralen och att det var därför jobbet tog lite extra tid :D

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Ja jag är auktoriserad men har inte jobbat som elektriker på knappt 10 år. Däremot har jag hållit mig i branschen. Gör lite jobb då och då samt tycker och tänker på Byggahus.se.

Mikael_L
S SueCia skrev:
Jag är elektriker (Med auktorisation AL) och förespråkar som sagt kopplingsdosor.
Och jag anser att man ska undvika kopplingsdosor, men det går ju dock inte alltid. :cool:
Jag klarade mig nästan när jag byggde huset, men sen blev det till sist oundvikligen två kopplingsdosor för utomhusbelysningen på fasaden. Drar man ut två rörutlopp så begränsar man ordentligt vilka armaturer som går att använda, så jag grenade i kopplingsdosor inne, på två ställen.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag anser att man ska undvika kopplingsdosor, men det går ju dock inte alltid. :cool:
Jag klarade mig nästan när jag byggde huset, men sen blev det till sist oundvikligen två kopplingsdosor för utomhusbelysningen på fasaden. Drar man ut två rörutlopp så begränsar man ordentligt vilka armaturer som går att använda, så jag grenade i kopplingsdosor inne, på två ställen.
Säger inte att ditt sätt är mer fel än mitt, men det är det :crysmile:

Du sköter alla kopplingar i takdosor då? För jag antar åtminstone att du inte drar tändtrådar genom vägguttag i nyinstallationer? :D

Du har väl mer än två röranslutningar även apparatdosor. Man måste ju inte lägga alla dosor i en slinga bara för att kopplingsdosor saknas.

S
D Daniel 109 skrev:
Du har väl mer än två röranslutningar även apparatdosor. Man måste ju inte lägga alla dosor i en slinga bara för att kopplingsdosor saknas.
Absolut, fast jag tror att jag max använt alla 3 anslutningarna i en A-dosa (vi körde den gröna modellen med 3 på den tiden jag var aktiv) max 30 gånger genom alla år.

Det är alldeles uppenbart att det finns lika många sätt att utföra installationer på som det finns elektriker (nästan iallafall) :)

Mikael_L
S SueCia skrev:
Säger inte att ditt sätt är mer fel än mitt, men det är det :crysmile:
Du sköter alla kopplingar i takdosor då? För jag antar åtminstone att du inte drar tändtrådar genom vägguttag i nyinstallationer? :D
Tja, jag är väldigt flexibel, vill gärna tolka alla möjliga regler välvilligt osv.
Så jag har väl inte direkt några problem med att någon vill fylla väggarna med kopplingsdosor, så vad mig anbelangar så får du fortsätta stödja materialinköpen. :crysmile:

Men JA, jag vill helst att elanläggningar i Sverige följer någon Svensk logisk standard som kommit av årtiondens erfarenhet och praxis, så jag försöker följa denna praxis i nyinstallationer och städa upp om det går i gammalt mög.
Det många inte tänker på är att sen när nästa elektriker kommer på plats och det är ologiskt draget så kostar det flera arbetstimmar extra att reda ut hur det är gjort.
Jag brukar t.om tänka på att använda wago så det blir ett hål ledigt, för nästa elektrikers skull. :cool:

Onödiga kopplingsdosor försöker jag undvika, det blir fulare, kostar mer i både arbetstid och material. Men det är dock rätt ofta kopplingsdosan är rimligt nödvändig, då sätter jag en sådan utan att gråta en enda tår.

Mikael_L
S SueCia skrev:
Det är alldeles uppenbart att det finns lika många sätt att utföra installationer på som det finns elektriker (nästan iallafall) :)
Amen!

Fast samtidigt är det ju även så att elektrikerskrået även haft ett stort mått av grupptänk, som har fördelen att man ofta hittar rätt snabbt och effektivt när man jobbar i en befintlig anläggning.
"Nej, matningen till den takdosan kan knappast komma från det vägguttaget!" typ.

Det här tycker jag blir sämre idag, nu kan man hitta alla möjliga konstiga ologiska dragningar som gör att mitt 1-timmes-jobb plötsligt blir ett 3-timmars...
Jag vet inte om det är den nya generationens elektriker eller Polska multihantverkare som är skyldiga, men det är knappast den äldre generationens svenska elektriker som är skyldiga.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
så vad mig anbelangar så får du fortsätta stödja materialinköpen. :crysmile:
Köper oftast en kopplingsdosa i taget så jag kan passa på att ta en frulle på Ahlsell samtidigt liksom.

• Haha
  • Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.