Jag är inte elektriker men har en åsikt i alla fall. Har tittat på flera nyproducerade visningsvillor där kopplingsdosor satt i väggen lite här och var. Olika höjder, mitt på väggen mm. På mina frågor ryckte husförsäljaren bara på axeln.
Uppfattningen här att en dosa rakt ovanför brytaren verkar ge en bra översiktlighet, och möjlighet till ändringar, samt ett sorterat intryck.
En fråga till yrkesfolk: jag ser oftast kopplingsdosor där skruvarna sitter snett, alltså inte horisontellt. Finns det en anledning? Eller brukar elektriker har en speciell synvinkel?

S SueCia skrev:
Absolut, fast jag tror att jag max använt alla 3 anslutningarna i en A-dosa (vi körde den gröna modellen med 3 på den tiden jag var aktiv) max 30 gånger genom alla gånger...
Jag gjorde rördragning i källaren innan 'min' elektriker kom och installerade kabel, uttag mm. Han menade att man helst bara skulle använda en in och en utgång i respektive dosa (för att förenkla installationsarbetet). På ett ställe hade fyra rör som mynnade i en dosa varpå han suckade och skakade lite på huvudet men lyckades klämma in allt inklusive uttag...

Så principen att använda två rör per dosa är det I alla fall två elektriker som förespråkar. Branschstandard? :rofl: Resulterar ju i att man lägger upp systemet i 'slingor'.

Slutligen så håller jag verkligen med förslaget om att rita upp planen/ idén på papper och sen bjuda in en tilltänkt elektriker för en konsultation. Om det inte blir samma elektriker som gör installationen senare så kanske de i och för sig inte riktigt gillar upplägget men åtminstone så finns det en annans elektrikers grundtanke som de kan följa! (y)

Mikael_L
Jag har inga regler.
Jag sätter så många rör som det behövs till en dosa, men jag är medveten om att till sist blir det omöjligt att rymma alla kopplingar så därför håller jag ner antalet rör så mycket som det är praktiskt möjligt. Av den anledningen brukar jag inte dra ned ett rör för varje uttag från takdosan (ev kopplingsdosan) utan dra ett eller två rör och sen lägga uttagen i en serie.
Jag brukar försöka undvika konstiga dragningar, och där är det saker som:
* Omotiverade trådar, tändtrådar och annat krafs bakom uttag.
* Onödigt långa dragningar
* Passera genom en massa dosor där trådarna inte har någon uppgift

Sådana här saker har att göra med att det ska vara lite standardiserat, då går det lättare och snabbare för nästa elektriker.

Sen undviker jag sånt som ställer till det för hempulare, jag försöker undvika sånt som ställer till huvudbry för den som kan lite för lite men vill byta uttag och strömbrytare, dvs inga onödiga ledare och kopplingar om det kan undvikas. Gärna skarva med en toppklämma och sen en kort tråd istället för att ansluta flera trådar på samma klämma på apparaten, helst på dimmers, men annars är jag långt ifrån benhård här.
Undvika inkommande matning bakom apparater utom takuttaget, samma med vidarematning från rummet.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
Så här ser ett "standardrum" ut när jag är klar:
Schematisk illustration av eldragning i ett rum med beskrivningar, inklusive kopplingsdosa och inkommande matning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och något i den här stilen skulle det bli om någon kund krävde en kopplingsdosa
Elektriskt schema över ett rum med markerade strömbrytare, uttag och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser jag att jag ritade "fel".
I sista bilden skulle jag ritat uttaget ovanför strömbrytaren, för att indikera att ordningen är:
dosa högst upp, sen strömbryt sen uttag längst ner.
Men ingen elektriker har nog något problem här ändå ...

• Gilla
sjodda78 och 4 till
  • Laddar…
Som sagt koppla i takdosan, är man rädd att utrymmet inte räcker till sätter man bara en djupare takdosa.
Ps
Mikael_L, deltid i några år för att sedan endast ta några enstaka jobb hos trevliga kunder.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S SueCia skrev:
ALLTID en kopplingsdosa ovanför brytaren i varje rum.
Det kan väl inte finnas några kunder som tycker det är snyggt när man strösslar med doslock på varenda vägg?

S SueCia skrev:
En kul anekdot på ämnet är att en kund med alldeles för mycket pengar beställde en elinstallation av oss där det skulle finnas 0 kopplingsdosor och allt skulle vara styrt av Elko Living systems. Vi gjorde av med 3,7 KM slang i en 1,5plans villa på 120 m2. Elcentralen vart 2,5 meter bred och 1 meter hög.
Fast bara för att man inte har kopplingsdosor överallt så måste man väl inte dra en separat slang från centralen till varenda apparat? I alla elinstallationer har sett har man kopplat vidare från apparaterna där det funkar och underlättar.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Det kan väl inte finnas några kunder som tycker det är snyggt när man strösslar med doslock på varenda vägg?

Fast bara för att man inte har kopplingsdosor överallt så måste man väl inte dra en separat slang från centralen till varenda apparat? I alla elinstallationer har sett har man kopplat vidare från apparaterna där det funkar och underlättar.

Ingen kund har någonsin ifrågasatt kopplingsdosans vara eller icke vara.

vi gjorde givetvis slingor med uttag osv. Men kunden hade väldigt höga krav om individuell styrbarhet på allt så kedjorna blev väldigt korta.

S
T Thomas_Blekinge skrev:
En fråga till yrkesfolk: jag ser oftast kopplingsdosor där skruvarna sitter snett, alltså inte horisontellt. Finns det en anledning? Eller brukar elektriker har en speciell synvinkel?
Vet inte faktiskt, säkert många som inte ens tänker på det helt enkelt. Det borde dock inte finnas speciellt många doslock med skruv i ett nybygge.

S SueCia skrev:
Ingen kund har någonsin ifrågasatt kopplingsdosans vara eller icke vara.
Nej, man utgår kanske ifrån att elektrikern gör på bästa sätt. Jag stör mig iallafall om det sitter ett helt gäng doslock i ett nytt/nyrenoverat rum.

Nissens
G Gooli skrev:
I vanliga fall används takdosorna som förgrenings, och skarvpunkt.
Nja, de kan användas till det, men det är onödigt att dra kabel så mycket extra helt i onödan…

Jag får intrycket av att somliga gör skillnad på kopplingsdosa och takdosa som kanske får diskussionen att kantra lite? Mer än en takdosa anser jag att man inte ska behöva. Men takdosor är väl samtidigt på väg ut pga spottar, dvs de blir rena kopplingsdosor då vilket kanske gör dem mer svårmotiverade. Och även en takdosa kan bli överfull...speciellt om man ska ha ditt ett DCL-uttag.

T Tornhuset skrev:
central - trappbrytare - uttag - uttag - uttag - dubbeltrapp - lampa - lampa.
Just i exemplet går slingan jag beskrev från ena sidan av ett stort rum till andra sidan
Jag ser valet som praktiskt (om inte kunden har starka önskemål). Om det t.ex handlar om en övervåning och matningen kommer underifrån, visst kan man gå via en A-dosa då. Eller som i ditt fall, från ena sidan till den andra, fast då endast på ena väggen.

Men har du försökt tråckla fem ledare varav två obrutna igenom 6 st A-dosor i serie? Efter denna övning tror jag att du kommer att ändra åsikt ;) Är man flera personer går det lätt, men inte ensam. Mellantrådarna är svåra att dra sträckta igenom dosorna utan man får en kringla i varje dosa som tar plats.

Om inte rummet är väldigt långsmalt så skulle jag titta på möjligheten för en takdosa i ditt fall.

- Förr (fram till mitten av 90-talet) fanns det förbud i föreskrifterna (dock inte tydligt) mot att använda A-dosor (med apparater i) som kopplingsdosor. Det förbudet försvann inte för att man tänkte om, utan för att reglerna harmoniserades med Europa. Vi har inga svenska regler kvar, knappt.

- Det är behörighetsfritt att byta ett uttag eller strömbrytare. Man ska alltså inte använda terminaler på dessa apparater för att skarva ledare som inte hör dit. Finns det flera faser får man vara extra försiktig. Det bör vara enkelt så att bytet inte kan gå fel.

- Det är enkelt att komplettera med en tråd eller göra andra förändringar med en takdosa. Försök dra i en tråd till i ett rör med fem ledare som passerar 6 dosor!

- Som Johan456 säger blir felsökningen enklare utan en massa apparater i vägen.

• Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Man kopplar i takdosor OCH i apparatdosor och drar ledningarna på det mest effektiva sättet. Och då på det sätt som totalt är effektivast både ur arbets och matr. synpunkt.
Ps
Eftersom man lämnar priser i konkurrens med andra installatörer måste man göra anläggningen så "kostnadseffektiv" som bara möjligt för att få jobbet och få lönsamhet.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så här ser ett "standardrum" ut när jag är klar:
[bild]

Och något i den här stilen skulle det bli om någon kund krävde en kopplingsdosa
[bild]

Nu ser jag att jag ritade "fel".
I sista bilden skulle jag ritat uttaget ovanför strömbrytaren, för att indikera att ordningen är:
dosa högst upp, sen strömbrytare sen uttag längst ner.
Men ingen elektriker har nog något problem här ändå ...
Några kombinationer av dina två exempel med takdosan mer använd som i första och ändå en kopplingsdosa som på andra så borde så borde olika former av "god elektrikersed" vara på plats. Det är ju lika udda att försöka bara använda takdosan alltid som tvångsmässigt sätta in en kopplingsdosa där det går bra utan. En överallt lika placerad kopplingsdosa över någon av de ställen det sitter brytare är knappast problem estetiskt sett.

Om man ser till alla trådar runt att hjälpa till med slangar, rör för elinstallationen kunde några såna exempel som dina här vara till hjälp. Det blir ibland oerhört konstigt och dåligt om någon utan någon erfarenhet, insikt ger sig på att förbereda åtminstone bedömt av många års läsning här.

S
E elmont skrev:
Man kopplar i takdosor OCH i apparatdosor och drar ledningarna på det mest effektiva sättet. Och då på det sätt som totalt är effektivast både ur arbets och matr. synpunkt.
Ps
Eftersom man lämnar priser i konkurrens med andra installatörer måste man göra anläggningen så "kostnadseffektiv" som bara möjligt för att få jobbet och få lönsamhet.
Jag har aldrig haft i uppgift att lämna offerter på mina jobb utan på tiden jag var aktiv jobbade jag enligt min arbetsledares ritningar. Nu skulle jag givetvis rita själv men kommer nog aldrig installera ett hus igen.

Hur mycket menar du att man sparar på att köra takdosa som kopplingsdosa istället för K-dosan enligt din uppfattning?

J
Jag har ett hus som är äldre än elens tillkommande, dvs byggdes utan el. Vissa rum fick på 40-talet infälld el. Jag flyttade (mha elektriker) ned huvudcentral från kattvind (fd inkommande luftledning ) till källare. Alla tak är putsade och nästan alla har utanpåliggande el till taklampan. Från elcentral drog jag och elektriker ett antal dosor i vägg. För mig hade inte takdosor funkar utan grov ombyggnad av tak. Gaveln över elcentralen reglades på invändigt och där är all el infälld, plus att el går på vinden. Jag hoppas kommande elektriker förstår principen, det är inte lätt i ett hus som aldrig byggdes för el...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.