5 005 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Gnistsläckare till fliseldning
Hejsan!
Jag behöver en gnistsläckare överst på skorstenen, har ett insatsrör om sticker upp på ca 14cm i diameter, var hittar jag en pålitlig o enkel modell att köpa ?
Eldar med förugn plus erylpanna
Mvh
Johan
Jag behöver en gnistsläckare överst på skorstenen, har ett insatsrör om sticker upp på ca 14cm i diameter, var hittar jag en pålitlig o enkel modell att köpa ?
Eldar med förugn plus erylpanna
Mvh
Johan
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har en cyklon variant som sitter längst upp på skorsten. Men vet att vissa säjer att det går lika bra om inte bättre med en plåt ca 15cm ut från pannan som man tvingar röken ner och under . Tror att det gör så gnistorna stannar i plåten.
Har ju bara provat den jag har och den fungerar.
Mvh
Mathias
Har ju bara provat den jag har och den fungerar.
Mvh
Mathias
Vet inte hur mycket jag vågar säga då jag inte kommer ihåg riktigt. men tänk dig ett fyrkantigt rökrör. sen ca 15cm efter pannan så sätter man en plåt rakt upp och ner som nästan går ner mot botten på rökröret. Då måste rök och gnistor svänga neråt och sen upp igen. Tanken är väl att gnistorna ska träffa plåten och slockna. Kan tänka mig att man måste göra så man kan sota det hela.
Han som berättade det för mig var övertygad om att det var det bästa och han som jag pratade har jag stor respekt för vad det gäller det här. Men han sa att måtten var viktigast och dom kommer jag inte ihåg.
Mvh
Mathias
Han som berättade det för mig var övertygad om att det var det bästa och han som jag pratade har jag stor respekt för vad det gäller det här. Men han sa att måtten var viktigast och dom kommer jag inte ihåg.
Mvh
Mathias
det bästa vete tusan, de måste vara en panna som förbränner bränslet i pannan och inte i skorstenenimported_MaPe skrev:
har aldrig sett varken gnistor eller svarta prickar på taket trots att jag eldar med 70% spån och 30% flis.
Då är det också lite skillnad (hoppas jag :eek
på en Eryl och en modern panna avsedd för fliseldning.
Vet an gubbe här i by som kör med en Veto i en gammal albin 720, hans cyklon påminner om något från en industri typ 1,5m hög!
I den samlas lika mycke aska på 2 månader som jag får på 1år.
Då är det också lite skillnad (hoppas jag :eek
Vet an gubbe här i by som kör med en Veto i en gammal albin 720, hans cyklon påminner om något från en industri typ 1,5m hög!
I den samlas lika mycke aska på 2 månader som jag får på 1år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden