personstarthumb-up

Gnejsstigen

11k läst  55 svar

1. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Hej,
    Jag lixom många andra här har följt trådar i många år och renoverat hemma i smyg.
    Har hunnit med 2 egna lägenheter och hjälp många vänner med diverse fix och drömt efter ett eget riktigt projekt.

Nu har det äntligen blivit dax för ett hus, packar väskorna och flyttar 90mil norrut till Luleå (från Stockholm).
    IMG_3308.jpg

Ett parhus på 138m2 plus garage ❤️

Tillträde är 25/7 så får en vecka under semestern att smygstarta lite sen går riktiga flyttlasset i början av september.

Ska byta från direktverkande el till fjärrvärme och vattenburen golvvärme så alla golv ska ut. Samt alla ytskick behöver en uppdatering och kommer göra några justeringar på planlösningen.

Sjukt taggad och ska hålla liv i tråden när jag börjat.

Med vänlig hälsning,
    Erik

possum77 gillar
  2. possum77
    Medlem Nivå 5
    Strategiskt läge med närhet till såväl Universitetet, Facebookhallarna samt fängelset :)

3. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Haha precis, har besökt 2 av dem

4. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    I väntan på tillträde så kommer lite mäklarbilder

Planskiss
    IMG_3327.jpg

Hallen
    IMG_3328.jpg

Kök
    IMG_3329.jpg

Vardagsrum
    IMG_3330.jpg

Allrum övervåning
    IMG_3331.jpg

Kliar något sjukt att få sätta igång!

5. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Äntligen!
    IMG_3473.JPG
    Nu lovar jag att de ska bli lite mer action i tråden.
    Kört 90mil med släp hela natten så ska försöka sova några timmar innan man startar ordentligt

6. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    För uppe i varv så vart ingen sömn på dagen, flertal gäster kom på besök så vart bara någon timmas arbete.

Utan att själv vara elektriker så tror jag någon som inte är behörig har gjort dessa dragningar av elementen.
    IMG_3479.JPG IMG_3481.JPG
    Master bedroom och allrummet utanför har blivit rensat på lister och foder. Vart lite förvånad när jag upptäckte att dörrposten var i plast, likaså de flesta listerna.

IMG_3484.JPG IMG_3485.JPG

Av erfarenhet så vet jag att det finns en risk att det blir lite rörigt bland verktyg när man renoverar.
    Så funderar på att påbörja min snickarbod så alla verktyg får en dedikerad plats.
    Detta rummet i garaget är tänkt till snickarbod
    IMG_3486.JPG IMG_3487.JPG

Då det endast är gips på väggarna idag så funderar jag på att sätta osb och sen gips.

Frågan är om det isåfall är värt att regla ut 45 för lite extra isolering och installationsskikt?

7. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Varmt som tusan idag så istället för att arbeta i huset så blev det en tur ut i Lule skärgård. Hann dock med 3 timmars arbete och avsluta kvällen med en tur till återvinningen.
    IMG_3513.JPG
    En vägg ner för att bygga ett till rum.

Nu blir det grillad älgfile och ladda för imorgon. Då blir det att köpa material så man får börja lite ordentligt.

Appendix gillar
  8. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Här är en uppdaterad planritning hur tanken att övervåningen ska bli.
    LK övervåning.png
    Är de 2 rummen nederst jag har börjat med.
    Kommer bli "master bedroom" och "walkin closet", kommer dock inte öppna någon dörr direkt mellan rummen. Bättre på sikt om man vill ha det som ett sovrum och tänker att man ändå går dit först när man varit och duschat.

9. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Idag vart det en tur för lite inköp, saknar Hornbach eller Bauhaus där det verkligen finns allt. Här uppe blir det lätt att man får besöka flera för att hitta det man behöver... Vilket skedde idag.

Rev ut all inredning som fanns i förrådet.
    IMG_3532.JPG

Började regla ut för isolering och installationsskikt.
    En av väggarna var tunna som papper så den förstärkte jag.
    IMG_3536.JPG

När jag höll på som bäst så tänkte jag att det vore smidigt om man kunde ta in snöskotern i kommande "snickarbod/meckar verkstad"

Så då vart det en sväng till ÅVC och fick köpt en dubbeldörr för 150kr. Att den är i teak och med glas får vi nog lösa vid ett senare tillfälle
    IMG_3547.JPG
    Reglar och klart, imorgon blir det att förbereda för el, isolering och sen börja skiva igen.
    IMG_3548.JPG

Frågan är vad man ska köra för färg här ute

10. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Igår (fredag) isolerade jag och förberede för elektrikern.

70mm Rockwool flexibatts och byggskum som tätning mot sockeln.
    IMG_3561.JPG

Sen skivade jag igen allt utom där elektrikern får säga till om det sista.
    IMG_3566.JPG IMG_3567.JPG

Nu väntar jag på att någon kompis ska vakna så man får hjälp med att gipsa taket
    En gipslyft står på inköpslistan ✅

11. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Gipslyft från Harald Nyborg beställd, vet inte vad man ska vänta sig för 999kr...

Vart bara tillkapning av gips idag så får jag sätta det på plats i september när jag ska fortsätta i huset.

Fick reglat upp den nya väggen på övervåningen, då måtten på reglar inte var standard samt jag vill ha osb och gips så fick jag tillverka nya reglar
    21*45 * 45*45 så fick jag mina 66mm reglar.
    IMG_3571.JPG

IMG_3574.JPG

IMG_3575.JPG

12. T
    Medlem Nivå 6
    Bra jobbat! Gipshiss från HN funkar galant.
    Har gipsat både ryggåstak och vanliga innertak med en.

chaser gillar
  13. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Vart i fjällen och vandrat några dagar så inget har hänt på byggfronten.
    Paket från Harald Nyborg väntade dock när man kom hem.

IMG_3681.JPG
    Hunnit sätta gips i taket i garaget nu på kvällen, får helt OK betyg. Blir intressant att testa den på snetak senare

14. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Varit och fyllt på gipsförrådet, sjukt smidigt att ha skotersläp. "En pall tack"
    IMG_3688.JPG

Makita skruvautomaten valde att lägga av idag, fel dag... ej hittat någon som har en skruv guide som reservdel i Luleå så DTD170 får bekänna färg, testar automatläget vilket funkar sjukt bra till att dra gipsskruv, dock lite långsamt.
    Förrådet klart att börja spacklas ✅
    IMG_3689.JPG

Pagno gillar
  15. chaser
    Verktygstokig · Nivå 9
    Fick testat skivlyften på lite tak på övervåningen, imponerad, sjukt prisvärt. Går enkelt att fälla ihop också för enklare flyttning.
    IMG_3693.JPG

Gipsat nya väggen på övervåningen och hunnit förbereda för belysning i nya rummet.
    IMG_3695.JPG

När jag handlade gips på Byggmax så hittade jag denna bock, har länge suktat efter en Wibe 55AB men inte riktigt kunna motivera ~1700:-.
    Denna Skeppshult kostar "endast" 995:- och är riktigt stabil så var tvungen att köpa. Man har ju tyvärr använt diverse saker att stå på och har drattar i backen ett par gånger, förhoppningsvis slut på det nu
    IMG_3694.JPG

p.lundgren gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: