Större delen av dagen spenderades på skjutbanan istället för att skruva gips.
Person i skjutbaneutrustning med hörselskydd och hagelgevär förbereder sig för tävling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första tävling i sporting, hunnit träna ungefär 2ggr i år. Slutade iallafall inte sist

Blev irriterad på ordningen som var i garaget så gjorde en lite snabbstrukturering så man enklare hittar alla prylar *drömmer mig bort tills att förrådet är färdig*
Organiserat garage med verktygstavla, cykel, arbetsbänk och hyllor fulla av förvaringslådor.
Skapa konto

Nöjd med resultatet kontra insatsen.
Hann även bära in hela pallen med gips och fylla släpet med skräp.

Då husets väggar är som en bongotrumma så har jag funderar lite på hur jag skulle lösa det, skapade därför en tråd under isoleringsdelen och fick en del tips och stöd för min ide.
Tråd och resultatet finns att läsa här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ljudisolera-befintlig-vaegg.300413/#post-2771453
ska bli intressant hur det blir med gips på.

Imorgon är semestern slut och är kvar några dagar till i Luleå för att hinna med lite på kvällarna.

En liten uppdatering. Går trögt när man inte kan lägga heldagar, men har hunnit med lite på eftermiddagar och kvällar efter vanliga jobbet.

Nya rummet på övervåningen är helt klart med gips och förberett all el med nya uttag och belysning.
Renoveringsarbete av övervåningsrum, visar gipsskivor och el-förberedelser för taklampor.
Skapa konto

Fanns inget utrymme att dra slang i så sågade ett spår i skivan och sen skruvade jag 2 lager gips mot väggen då den är mot grannarna.

Rummet färdig gipsat
Oinredd övervåning med väggar klädda i nyinstallerade gipsplattor, förberedda för elinstallationer och takbelysning.
Skapa konto
Oinredd övervåning under renovering med gipsskivor på väggarna och förberedelser för elinstallationer.
Skapa konto

Eftersom rummet blir avlångt och ganska mörkt så har jag förberett för 3st taklampor. Rummet kommer användas till "walk in closet"

Nu kommer inget att ske med huset under resten av augusti. Jag är nere i Sthlm för att jobba 3 veckor innan jag flyttar upp till Luleå på riktigt.

Då det är start på universitetet under augusti och många studenter står utan boende så har jag 3st studenter inneboende. Så lite extra pengar som kan behövas till huset

Man får roa sig med planering under augusti och vila för framtida renovering

Så nu var man äntligen hemma i Luleå igen efter ett par veckor i Sthlm. Samt har hunnit med ett par dagars älgjakt, dock utan att skjuta något.

Spacklat garaget, walk-in-closet och master bedroom en vända. Kommer dock inte visa några bilder på det för det ser inget bra ut
Måste hinna slipa en gång och lägga på ett lager till innan jag vågar visa upp resultatet här på forumet .

Nu har jag börjat ta tag i nästa projekt att få bort limrester från plastmattan. Tyvärr luktar det inte speciellt så inte aktuellt att lägga golvvärme och golv över utan måste bort.
Vinkelslip och slipmaskin på betonggolv med limrester och spackel.
Skapa konto

Till min hjälp än så länge så kör jag vinkelslipar men grovslip, går men skivan tar slut ganska fort så kommer bli dyrt på sikt.

Ställer därför en fråga i golvforumet om tips.
https://www.byggahus.se/forum/threads/limrester-fran-plastmatta-bort-hur.302259/

Redigerat:
  • Gilla
kent_n
  • Laddar…
Efter att fått lite tips angående golvet så blir det nu att hyra riktiga grejer på måndag. Får helt enkelt bli ett par tillfällen när man hyr golvslip.

Rummen spacklade 2 vändor och börjar kännas ok.
Rum under renovering med väggar och tak spacklade, redo för finslipning.
Skapa konto

Ett rum med nyspacklade väggar och en golvslipmaskin i förgrunden.
Skapa konto

Imorgon blir det fin slip och ev bättring sen blir det till att köpa färg och måla på måndag!

• Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
ABS slip fungerade inget bra på mina limrester från helvetet, blev att fortsätta med vinkelslip men bytte slip till ett billigare alternativ: flapdisc från Biltema. Fungerar riktigt bra men rör upp så sjukt mycket damm men nu är golven rena.

Färg är inköpt och uppburet på övervåningen
Flertalet färgburkar och spackelhinkar uppradade längs en vägg med tapet, nära en dörr.
Skapa konto

Även burit in en pall med gips från släpet.
Stapel av gipsskivor på ett uppfällt Centipede arbetsbord i ett dammigt rum under en renovering.
Skapa konto

Kan även starkt rekommendera Centipede borden så slipper man ligga på backen och jobba. Fälls upp/ner på några sekunder + ev bordskivs. Köpt mina från http://kiwitools.tictail.com/products/smarta-verltyg-och-tillbehör/pop-up-bord
De har mycket roliga verktyg och lösning, dock är de väl mer inriktade på företag.
Har ett litet också som är perfekt för verktyg
Montagebord med diverse verktyg och byggmaterial i ett rum under renovering.
Skapa konto

Ganska mör i kroppen nu men ska till återvinningen och tömma släpet och sen ge mig på målning senare i eftermiddag.

• Gilla
kent_n och 1 till
  • Laddar…
Och lite grundfärg i sovrummet!
Sovrum med nymålade gråa väggar och målartillbehör utspridda på golvet.
Skapa konto

Förstår inte hur målarna inte lyckas kladda överallt, jag är tydligen en riktig sölis.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hunnit måla en hel del under veckan och wow vilken skillnad det blir med lite färg på väggarna. Nu väntar en helg med älgjakt så renoveringen får pausa lite.

En liten skiss vad som är tanken att hitta på med nedervåningen.
Skiss av husplan som visar planerad ombyggnation, med markerade väggar och måttangivelser.
Skapa konto

Toalett ska flyttas till nuvarande kök och bli ett badrum. Kök ska till flyttas till nuvarande tvättstuga samt öppnas upp mot vardagsrummet. Då jag inte riktigt vill riva i alla rum och på det sättet undvika att hamna i "arga snickaren" samt att jag har en inneboende fortsatt så tar jag det lite lugnt med nedervåningen.

Dock så ansåg jag att altandörren på framsidan knappast kommer användas och stör ev möblering i vardagsrummet. Så hade en tanke att man skulle byta plats på den dörren och ett fönster i kommande badrum och på det sättet skapa en "groventre".

Skulle bara kolla hur dörren var fäst i väggen *LIM till förbannelsen och stift genom regeln, dvs omöjliga att komma åt*
Huset är ett modulhus och byggt i fabrik och aldrig haft en tanke på att man ska behöva byta fönster eller dörrar. Feinen fick gå varm och såga runt dörren från båda hållen.
Renoveringsprojekt där en altandörr är borttagen för att skapa en groventré, visar trägolv och verktyg inuti huset.
Skapa konto

Bort kom dörren och då var jag ju illa tvungen att fortsätta med fönstret på baksidan.
Då jag inte visste hur det var uppbyggt så hade jag inget material hemmavilket, så fick börja med en tur till Byggmax.

Efter lite mjukfog och trixande så var jag nöjd med resultatet (trots allt första gången man byter fönster/dörr och fixar med fasad) får man bara på något topplager med färg så kommer det bli riktigt bra.

Framsidan (byggde en fönstertätning (skymtas övre höger hörn) för att kunna renovera fönster oavsett väder.
Husfasad efter renovering med nya fönster och en borttagen dörr, arbetsredskap syns i bakgrunden.
Skapa konto

Baksidan
Altandörren och fönster på en husfasad, nysågade för att byta plats i en renoveringsprocess.
Skapa konto

• Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Hann måla klart förrådet i garaget idag på morgonen, så snart blir det lister, fixa el och börja bygga inredning.
Nymålat förråd med vita väggar och tak, tomma kabeluttag på väggen, betonggolv med spår av byggdamm.
Skapa konto

Ska bli skönt som lite omväxling till gipsandet och ser verkligen fram emot att få riktig ordning på alla verktyg och garagedelen kan användas till bil eller "lager" för material.

Inte nog med att fått målat klart ett rum så fick jag skjuta min första älg också, inte så stor och tyvärr ingen trofé att hänga upp på väggen...
Person i jaktutrustning sitter bredvid en nedlagd älg i skogsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Varit på resande fot den senaste veckan inkl springa Lidingöloppet så de senaste dagarna har benen varit lite stela när man gått omkring här hemma.
Fått gjort en hel del iallafall.
El, lampor, lister och börjat bygga arbetsbänk i garaget.
Så här långt har jag kommit än så länge.
En verkstad med en arbetsbänk och "French cleat" verktygstavla med några verktyg på, samt dammsugare i hörnet.
Skapa konto

"Verktygstavlan" består av "French cleats" (tror jag de heter) i plywood.

Blir till att snickra lite olika hållare för alla verktyg, ska bli så skönt att få upp dem på vägg. Likt dessa.
Två styckverktyg på en plywoodvägg med French cleat-system för verktygsförvaring.
Skapa konto

Verktygshållare med skruvmejslar monterade på plywoodvägg med French cleats system.
Skapa konto

Till vänster i är tanken att bygga en kap/ger bänk med systainerförvaring under.
Sen är det alltid en massa små fix och ideér, blandannat dra rör för att kunna använda dammsugaren som spånsug

En liten hylla för tryckluften.
Tryckluftskompressor monterad på en liten trähylla på en vit vägg med en gul luftslang ansluten.
Skapa konto

• Gilla
nameloser och 2 till
  • Laddar…
Bra vecka med huset, inget som blivit färdigt men många pågående projekt kommit lite längre iallafall
I fredags flyttade min sista inneboende ut så nu har jag lite mer fria tyglar.

Båten har fått ett skjul (bild kommer inte då det ser ut som något man kan hitta i en kåkstad)

Terapiarbete med att skrapa bort gammal färg
En arbetsbänk i ett verkstadsutrymme med sågspån och skrap på golvet.
Skapa konto

Fortsatt att tilläggsisolera resten av garaget, nu måste jag byta port bara så halva garaget är klart i väntan på ny port.
Pågående isoleringsarbete i ett garage med öppna väggar och expanderande skum vid golvet.
Skapa konto

Min skoter har fått komma hem från sommarförvaringen. Denna är en av de största anledningarna varför jag valt att flytta till Luleå ❤️ längtar efter snö och kyla nu.
En snöskoter parkerad på en trätrall nära några metallhyllor och höstlöv på marken.
Skapa konto

Fortsatt att skapa lite ordning i snickarrummet i garaget.
Väggmonterad röd luftkompressor över hyllor med verktyg och en bensindunk i ett snickarrum.
Skapa konto

Hittat ett 35år gammalt budskap från första ägarna av huset
Gammalt handritat budskap med teckningar och text, hittat under golv i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Ett gammalt handskrivet budskap upphittat under ett husgolv, daterat 1982, med personliga meddelanden och namn.
Skapa konto

Låg under golvet när jag bröt upp det. En snabb koll på nätet så hittade jag Staffan och slog honom en signal, riktigt roligt. Han fick en stående inbjudan på fika så hoppas han kommer förbi någon gång.

Börjat att måla lister och redan ångrat varför jag inte kunde nöjda mig med färdiga i S0502-Y
Vitmålade lister som ligger på ett gult golv under renovering med byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Tyvärr hittat denna balken, trodde huset bara bestod av spånskivor och lim.
Så frågan är om denna är orginal eller något senare monterat oavsett så hade jag tänkt att öppna upp så nu måste man lära sig hur man byter bäebalk.
Renoveringsarbete pågår i hus med synlig bärbalk, byggmaterial och isolering i rum med bågformad öppning.
Skapa konto

Som jag nämnde så har ju min inneboende flyttat ut så har börjat rensa nedervåningen på Furu så inom kort kommer jag kunna visa kommande planlösning.

• Orenoverat badrum med gammal inredning och grönt golv före renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Efter samtal till Miljö- och byggnadsförvaltningen så visar det sig att de inte har sparat några konstruktionsritningar men området är projekterat av Riksbyggen 1976.
Ringer Riksbyggen och blir tillslut kopplad till en person som enligt uppgift ska ha jobbat "hur längs som helt" för dem. Visar sig dock inte finnas några ritningar sparade men han vill minnas att tillverkaren var Ådalshus.
Här tar det tyvärr stopp, de verkar inte finnas kvar men hittar ett annat område i Sverige och de har lite mer info om huset, modellen heter tydligen C105-8.
Något tips på vart man kan hitta gamla ritningar?
Alternativt vart hittar man en konstruktör för att bedöma vilka avbärningar som krävs?

De väggar som inte är någon tveksamhet om de är bärande fick smaka på tigersågen inkl demontering av tvättstuga/lilla badrum. Nu får man en känsla av hur planlösningen kommer bli och det känns väldigt bra.
Renoveringsarbete inomhus med avlägsnade väggsektioner, synlig varmvattenberedare och gammal plastmatta.
Skapa konto
Renoveringsarbete inuti ett hus med borttagna väggar och synliga golvläggningar.
Skapa konto

Känns mindre bra att det är plastmatta i 7 av 8 rum på nedervåningen och den sitter något djävulskt...
Är rekommenderad av LK att lägga EPS 30 och att ta bort all matta innan, frågan är om det är ett alternativ att flytspackla in golvvärmen istället?

Varmvattenberedaren används fortsatt tills fjärrvärmen är installerad och påkopplad.

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nu på kvällen så bytte jag och en kompis till en ny stålbalk. Allt för att få bort 40cm vägg
Gick dock över förväntan i smidighet med 4st stämpar och en skivlyft som hjälp.
Nyinstallerad stålbalk i taket med stödstämpar och skivlyft i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Nyinstallerad stålbalk i taket med trästöd och en delvis nedmonterad vägg för renovering i ett rum.
Skapa konto

Är riktigt nöjd, nu ska bara bestämmas hur lång väggen på högersidan ska vara innan allt kan kläs in.

• Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Hänt en hel del här hemma de senaste men tyvärr inga bra bilder. Idag revs det lite fasad på garaget för att montera en ny garageport, tyvärr saknades det lite delar så vart aldrig monterad. Får återkomma med bilder när allt är klart.

Bjuder på en bild från tidigare ägares "snickarglädje"
Oorganiserad hög av träplankor och byggmaterial vid en husvägg under renovering.
Skapa konto

• Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Då kaminen som ingick var fruktansvärt ful så inkaffades en ny Contura 556S på Nolia, står i garaget och väntar på installation. Dock är det fortfarande en bra bit bort innan det blir aktuellt med installation.
Eftersom jag ska in med EPS30 på golvet för golvvärmen så gjöt jag upp en liten klack att ställa kaminen på samt passade på att få in tilluft underifrån.
Nybyggd betongklack med tilluftsrör för kamin, i ett garage i väntan på installation.
Skapa konto

Men då kaminröret inte satt på rätt nivå så var jag tvungen att lyfta hela skorstenen 125mm
Öppning i vägg för kamin med installerad tilluftskanal och isolering synlig, väntar på kamininstallation.
Skapa konto

Med hjälp av ett domkraft så det ganska enkelt att lösa.
Skorsten höjd med domkraft ovanpå betongklack med tilluftsrör och värmepump intill.
Skapa konto

Nu är det bara värmepumpen som är ivägen för att kunna gipsa klart blivande vardagsrum (2 skivor kvar)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.