Behöver en fästpunkt för draglina, bl.a. för att dra upp bryggan. En tänkbar lösning - i brist på stubbar - är att sätta en ögla i husgrunden som är byggd av Leca-block. Det finns rejäla öglor som man förslagsvis sätter fast med ankarmassa, men hur mycket belastning vågar man dra med? I praktiska termer?

Jag skulle inte våga dra med mer än Ganska Lite i en lecamur. Har du ingen sten att borra fast det i?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr inte - trädgårdstomt, vi plockade bort alla stenar på ytan när vi byggde. Men det kanske är i så fall bättre att gjuta en betongankare?...lite mer jobb, men det kanske är värt det?

Jag hade gjutit ett betongankare.

Jo, samma här.

Är det för att minska arbetstiden eller kostnaden du kikar på ett lättklinkerblock?
Är det för att minska arbetstiden finns det murbalkar i lättklinker som är armerade och därmed har bra draghållfasthet. Men kostnaden för en sådan blir orimlig i förhållande till att gjuta ett eget fäste.

Går inte dra i Leca.

tommib
Konsekvensen av att dra sönder muren på huset är lite för stor för att det ska vara acceptabelt. Således skulle även jag löst det på annat sätt. Betongankare på tomten? Rundsling runt träd? Banka ner ett par stöddiga vinkelprofiler (tänkt tältspik, fast större). Markskruv?

Låter som ett tydligt "går inte" (och ja, köper argumentet om förstörd grundmur). Möjligen är jag lite förvånad att markskruv, ens i modell större, skulle ha bättre draghållfasthet? (har aldrig gjutit något, därav tveksamheten...)

Slå ner ett järnrör.

tommib
K Knegis skrev:
Låter som ett tydligt "går inte" (och ja, köper argumentet om förstörd grundmur). Möjligen är jag lite förvånad att markskruv, ens i modell större, skulle ha bättre draghållfasthet? (har aldrig gjutit något, därav tveksamheten...)
Det är stor skillnad på utdragande kraft och tvärkraft. Om du borrar ner en markskruv modell större typ 70 cm ner i jorden och sen belastar den åt sidan så kommer den kunna bära ganska mycket (men inte hur mycket som helst). Bäst är ett par rör/vinkelprofiler med en plåt i riktningen för draget. Eller bara ett betongankare. Även det bör grävas ner åtminstone en halvmeter.

Köra ner bilen på gräsmattan och knyta i dragkroken? 😀

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M MrJozk skrev:
Köra ner bilen på gräsmattan och knyta i dragkroken? 😀
Det testade jag när jag skulle dra loss en rot från en buske. Jag drog bilen, inte busken.

Ville jag inte gjuta så skulle jag gräva ner tre eller fyra plintar med plintjärn i linje tvärs dragriktningen och fästa ihop med reglar ovan jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.