16 535 läst ·
70 svar
17k läst
70 svar
Glömma motorvärmarsladd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Härligt trådlyft, men det är klart att problemet även kan vara aktuellt idag.
Redan i inlägg två fanns lösningen, att lägga sladden runt backspegeln på förarsidan. Om så behövs så kan man alltid använda en förlängningskabel så att den når runt backspegeln. Det funkar utmärkt.
Sen kommer en massa roliga tekniska förslag, men det är lite som myten: "NASA spenderade miljoner dollar på att utveckla en bläckpenna som gick att skriva med i rymden. Ryssarna använde helt enkelt blyertspenna istället."
Redan i inlägg två fanns lösningen, att lägga sladden runt backspegeln på förarsidan. Om så behövs så kan man alltid använda en förlängningskabel så att den når runt backspegeln. Det funkar utmärkt.
Sen kommer en massa roliga tekniska förslag, men det är lite som myten: "NASA spenderade miljoner dollar på att utveckla en bläckpenna som gick att skriva med i rymden. Ryssarna använde helt enkelt blyertspenna istället."
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej, det är ju en väldigt insiktsfull observation. Man skulle kunna göra mycket i bilen för att uppmärksamma föraren på att motorvärmarsladden sitter i. Startspärr kanske är att ta i, men ett larm (ljud/ljus) skulle ju inte vara svårt alls. Det är som sagt konstigt att biltillverkarna inte erbjuder funktionen, eller finns det någon som gör det?mexitegel skrev:
Om någon biltillverkare erbjuder detta vet jag inte men i min förra bil hade jag ett sådant system från Calix med ljud och ljus varning. Det var ett paket med motorvärmare, kupevärmare, batteriladdare och starttimer.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, det är ju en väldigt insiktsfull observation. Man skulle kunna göra mycket i bilen för att uppmärksamma föraren på att motorvärmarsladden sitter i. Startspärr kanske är att ta i, men ett larm (ljud/ljus) skulle ju inte vara svårt alls. Det är som sagt konstigt att biltillverkarna inte erbjuder funktionen, eller finns det någon som gör det?
Inte riktigt samma sak men har en Passat GTE, laddhybrid, med värme och laddning på samma kabel.lars_stefan_axelsson skrev:
Går inte starta den med kabeln i bilen, fast jag antar det gäller alla laddbara bilar. Sen råkar man få samma funktion för värmen på köpet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Jo, men det förutsätter ju iofs att man kommit ihåg att sätta igång värmaren innan man kör iväg. Det är ju inte alltid som man gjort det, utan får svära över sin dumhet i en kall bil fast sladden sitter i. Så det är en partiell lösning, som, som du säger, kunde göras lite bättre. Dvs att man får larm när sladden sitter i, utan att den nödvändigtvis är spänningssatt.mexitegel skrev:
(Själv så sitter mitt uttag i fronten på bilen och dras rakt ut. Dessutom sitter sladden i ett grenuttag på en uppställd brädbit som tydligt ramlar om man backar ut med sladden i. Utan att träffa bilen skall påpekas...)
Klicka här för att svara