Fairlane
Härligt trådlyft, men det är klart att problemet även kan vara aktuellt idag.
Redan i inlägg två fanns lösningen, att lägga sladden runt backspegeln på förarsidan. Om så behövs så kan man alltid använda en förlängningskabel så att den når runt backspegeln. Det funkar utmärkt.

Sen kommer en massa roliga tekniska förslag, men det är lite som myten: "NASA spenderade miljoner dollar på att utveckla en bläckpenna som gick att skriva med i rymden. Ryssarna använde helt enkelt blyertspenna istället."

• Gilla
åk-lagarn och 1 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Hur ser det tex ut på utryckningsfordon?
Lite olika men vi kör med Rettbox, den kastas loss så fort man startar motorn.
Illustration av Rettbox-systemet för fordon, visar koppling och frigöring av strömkontakt när motorn startas.

Egentligen är det konstigt att det inte finns motorvärmartillbehör som aktiverar startspärr eller dylikt på bilen. Det borde ju inte vara så svårt att få till?

mexitegel skrev:
Egentligen är det konstigt att det inte finns motorvärmartillbehör som aktiverar startspärr eller dylikt på bilen. Det borde ju inte vara så svårt att få till?
Nej, det är ju en väldigt insiktsfull observation. Man skulle kunna göra mycket i bilen för att uppmärksamma föraren på att motorvärmarsladden sitter i. Startspärr kanske är att ta i, men ett larm (ljud/ljus) skulle ju inte vara svårt alls. Det är som sagt konstigt att biltillverkarna inte erbjuder funktionen, eller finns det någon som gör det?

Montera kontakten i förardörren så är problemet löst 😉 Missar man den då så ska man nog inte ha elektrisk motorvärmare 🙂

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är ju en väldigt insiktsfull observation. Man skulle kunna göra mycket i bilen för att uppmärksamma föraren på att motorvärmarsladden sitter i. Startspärr kanske är att ta i, men ett larm (ljud/ljus) skulle ju inte vara svårt alls. Det är som sagt konstigt att biltillverkarna inte erbjuder funktionen, eller finns det någon som gör det?
Om någon biltillverkare erbjuder detta vet jag inte men i min förra bil hade jag ett sådant system från Calix med ljud och ljus varning. Det var ett paket med motorvärmare, kupevärmare, batteriladdare och starttimer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
engs
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är som sagt konstigt att biltillverkarna inte erbjuder funktionen, eller finns det någon som gör det?
Inte riktigt samma sak men har en Passat GTE, laddhybrid, med värme och laddning på samma kabel.
Går inte starta den med kabeln i bilen, fast jag antar det gäller alla laddbara bilar. Sen råkar man få samma funktion för värmen på köpet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
engs skrev:
...Går inte starta den med kabeln i bilen...
Kan jag ha rätt om jag misstänker att det går bra att köra iväg bilen med kabeln i,
bara laddkabeln är utdragen ur ladd-urtaget "i väggen"?

Men då är lösningen åtminstone halvvägs :)

Har man kupévärmare så har man ju till viss del redan en aukustisk signal, där är det ju också lätt att koppla in någon lysdiod.

Calix har en batteriladdare
Som har inbyggd startspärr

mexitegel skrev:
Har man kupévärmare så har man ju till viss del redan en aukustisk signal, där är det ju också lätt att koppla in någon lysdiod.
Jo, men det förutsätter ju iofs att man kommit ihåg att sätta igång värmaren innan man kör iväg. Det är ju inte alltid som man gjort det, utan får svära över sin dumhet i en kall bil fast sladden sitter i. Så det är en partiell lösning, som, som du säger, kunde göras lite bättre. Dvs att man får larm när sladden sitter i, utan att den nödvändigtvis är spänningssatt.

(Själv så sitter mitt uttag i fronten på bilen och dras rakt ut. Dessutom sitter sladden i ett grenuttag på en uppställd brädbit som tydligt ramlar om man backar ut med sladden i. Utan att träffa bilen skall påpekas...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.