Glömmer man dra ur motorvärmarsladden är risken stor att kontakten i bilen slits sönder. I mitt fall rann det in vatten i det skade skyddshöljet i sladden som i sin tur orsakade att jordfelsbrytaren löste ut.

Satten en extra kontakt på motorvärmarsladden så även om kontakten i bilen inte är mittför kontakten i väggen kommer den att delas där. Se video:

Jag satte delningen nära bilen så att inte kabelnstumpen når marken. Om bilen står utomhus bör man nog sätta delningen närmare vägguttaget så att honan pekar nedåt (mindre risk för att det kommer in vatten i kontakten).

Används endast som backup om man skulle glömma dra ur.

• Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Smart grej, det där ska jag nog ta och kopiera.

"Aldrig mer"?

Hur många gånger har det hänt? :rofl:

Jag backar in om jag inte tänker sätta i sladden. På så sätt får jag en aha-upplevelse när jag kommer ut och bilen står åt fel håll.

• Gilla
kebab
  • Laddar…
Eller så tillämpar man bara ett gammalt brandmansknep och lägger sladden över vänster backspegel så att man säkert ser den när man kliver in i bilen.

Har motorvärmare i i princip 6 månader i sträck på grund av jobbet, så jag har provat det mesta i att inte förstöra sladden. Backspegeln har vunnit hittills.

• Gilla
Teseri och 9 till
  • Laddar…
Risken finns ju förstås att man blir av med backspegeln...

• Gilla
reik och 5 till
  • Laddar…
Kupévärmare, är man så trött så man missar att den är igång när man kör iväg ska man nog överväga annat färdmedel
Hänt mer än en gång att jag satt mig i bilen med motorvärmarsladden i och garaterat skulle ha kört iväg om inte kupévärmaren surrat.

Många har ju timer så det räcker ju med att man åker en annan tid än man tänkt för att det ska vara klippt

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
nikasp
Jag har backat iväg med sladd och en sån där fjärrstyrd dyr Nexa-fjärrbrytare för utomhusbruk. Undrade vad det var som smällde under bilen och hittade sladden. Sen undrade jag varför grannen hade massa plastskräp utanför sig när jag kom hem (innan jag insåg att jag kört över brytaren) :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
På den tiden jag körde skruttig jeep så lånade jag ibland farsans hiace-buss.... ända tills en dag då uttaget satt kvar på motorvärmarsladden när farsan kom hem en dag... sen lånade man inte bilen så ofta ;)

• Gilla
Henrik75
  • Laddar…
S Segge skrev:
Kupévärmare, är man så trött så man missar att den är igång när man kör iväg ska man nog överväga annat färdmedel
Hänt mer än en gång att jag satt mig i bilen med motorvärmarsladden i och garaterat skulle ha kört iväg om inte kupévärmaren surrat.
Har automatik på motorväramren som startar och stannar den på givna klockslag. Dvs den behöver inte vara igång när man kommer ut till bilen.

Jag har en krok i samma höjd som uttaget på bilen, backar jag ut utan att ha dragit ur sladden dras den snyggt ur kontakten men det var ju smart med en extra "skarv"... Surt dock om kontakten trillar ur sen på vägen till jobbet... :o

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har en krok i samma höjd som uttaget på bilen, backar jag ut utan att ha dragit ur sladden dras den snyggt ur kontakten men det var ju smart med en extra "skarv"... Surt dock om kontakten trillar ur sen på vägen till jobbet... :surprised:
Funderade på den lösningen och det fungerar ju om man bara kan ställa bilen på "ett sätt". I vårt fall så svänger man samtidigt som man backar och då flyttar sig ju nosen i sidled och risken är då att det inte rycker ur kontakten. Håller med om nackdelen att tappa sladden men hellre tappa sladden än att slita sönder fästet i bilen.

Har precis blivit av med vattnet som letat sig in i höljet på sladdarna efter förgreningen genom att dammsuga i förgreningens honkontakt (16mm trädgårsslang passar perfekt!). Man måste också dra ur motorvärmaren och kontakten innuti bilen till kupefläkten så att luften kunde flöde genom kontaktdonen (man känner att det suger i kontakterna när man drur ur dem). Lät man kontakterna sitta i så sög det inte tillräckligt genom sladden för att helt torka ur. Lät dammsugaren stå på 30min.

• Elkontaktförgrening för bil med svarta och röda ringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Aldrig mer"?

Hur många gånger har det hänt? :rofl:

Jag backar in om jag inte tänker sätta i sladden. På så sätt får jag en aha-upplevelse när jag kommer ut och bilen står åt fel håll.
2ggr :( Å andra sidan verkar jag inte vara ensam enligt säljaren på autoexperten :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har en krok i samma höjd som uttaget på bilen, backar jag ut utan att ha dragit ur sladden dras den snyggt ur kontakten men det var ju smart med en extra "skarv"... Surt dock om kontakten trillar ur sen på vägen till jobbet... :surprised:
Jag hade samma lösning tidigare och det fungerade utmärkt.

Nuvarande bilen har tyvärr motorvärmaruttaget på sidan av framstötfångaren och då blir det svårt att få till någon glömsäker lösning.

Ja jag följer det här med stort intresse. En mig synnerligen närstående familjemedlems bil borde egentligen kopplas in på motorvärmare, men med kännedom om hennes körsätt, måste detta problem tyvärr lösas först.
Eluttag med stor röd varningslampa i ögonhöjd?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.