En bra lösning på detta problem vore att ha en magnetkontakt som faktiskt tål att dras loss. Har för mig att Apple har någon sådan lösning för laddning av datorer.
 
I
Korvgubbe skrev:
Men varför hålla bilen varm i 12 timmar? En timer är oerhört billig idag...
Tänkte inte på det.:o
 
I
pelpet skrev:
Dragsmällare borde funka, om man binder upp laddkabeln på ett sånt sätt att det smäller om man glömmer ta ut den.

[länk]
Och så blir man så sketandes rädd för man tror de är isis som anfaller och så ger man järnet istället.:rolleyes:
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
I
En gränslägesbrytare som påverkas av kontaktdonet till motorvärmaren, inkopplad på solenoidkabeln gör att motorn inte går att starta om sladden sitter i.
Jag är nästan lite stolt nu,;)
 
Har man calix, så finns det ett "startur" att montera inne i bilen, en summer varnar om man har sladden i när man vrider om nyckelen. ��
 
I
Som vanligt måste man uppfinna hjulet på nytt innan man får veta att det redan finns.
Men som jag sa, det måste finnas nåt.
Men jag tror mitt paket med en gränslägesbrytare och en fästvinkel blir billigar, även om det inte blir lika fint och förmodligen kommer att ge en massa felkoder på startmotor.:p
 
Byt plats på skyddsjord och fas i kontakten några dagar så missar man inte att kabeln sitter i någon mer gång. :cool:

Som bonus vaknar man till ordentligt. :p
 
engs
Har haft dieselvärmare på två senaste tjänstebilarna, och det är guld.
Ställer timer på när man ska iväg och den planerar själv när den behöver dra igång beroende på temperatur ute.
Samt att man slipper den omtalade sladden då, inget att glömma och inget att sakna när det inte finns uttag för den.

Att gå från hotellet på morgonen och sätta sig i en varm bil med tinade rutor, samtidigt som det står någon rese-nasare som frenetiskt skrapar rutan på sin bil med ett kreditkort utan handskar, är lite underhållande faktiskt... :rolleyes:
 
M
engs skrev:
Har haft dieselvärmare på två senaste tjänstebilarna, och det är guld.
Ställer timer på när man ska iväg och den planerar själv när den behöver dra igång beroende på temperatur ute.
Samt att man slipper den omtalade sladden då, inget att glömma och inget att sakna när det inte finns uttag för den.

Att gå från hotellet på morgonen och sätta sig i en varm bil med tinade rutor, samtidigt som det står någon rese-nasare som frenetiskt skrapar rutan på sin bil med ett kreditkort utan handskar, är lite underhållande faktiskt... :rolleyes:

Håll bara koll på batteriet. Man bör alltid köra minst lika länge som värmaren har gått för att inte riskera att batteriet tappar ork.

Varit med om att komma ut till en varm och skön bil, men där batteriet var tömt så att motorn inte gick att starta. Var iofs på en äldre bil så antar att tekniken utvecklats så att det finns ngn spärr för detta numera.

Nuvarande bil har både dieselvärmare och elmotorvärmare (och batteriladdare).
 
miksil skrev:
Varit med om att komma ut till en varm och skön bil, men där batteriet var tömt så att motorn inte gick att starta. Var iofs på en äldre bil så antar att tekniken utvecklats så att det finns ngn spärr för detta numera.

Nuvarande bil har både dieselvärmare och elmotorvärmare (och batteriladdare).
Min 2007:a råkade ut för detta också, på stan. Det blev att knalla iväg och köpa startkablar, och sen funkade inte styrservon förrän batteriet var uppladdat. Det visade sig också att batteriet hade gjort sitt.

Numera brukar jag koppla in batteriladdare någon dag då och då under helgen bara för att slippa sånt här meck.

Jag har funderat på att sätta in elmotorvärmare + batteriladdare också men ett problem då är ju att det sitter en timer på elanslutningen, eftersom motorvärmaren enbart ska gå en begränsad tid. Medans batteriladdaren helst ska gå hela natten. Finns det någon lösning på det problemet?
 
KnockOnWood skrev:
Men fann inga fördelar med det. Bilen stod i kallgarage.

Om man bor arktiskt, i Sibirien eller så, så kan jag förstå behovet för att tina upp motoroljan,
men i syd- och mellansverige?
För att det ger mindre slitage? Ger bättre utsläppsvärden? Låter kupéfläkten ge värme fortare? Drar mindre bränsle? (nåja, det blir nog inte många kronor om man kör kort).

Men det främsta skälet är och förblir: För att den ändå går när kupévärmaren går. Det är ju så oerhört mycket trevligare på alla sätt att sätta sig i en varm bil än en iskall. Och om den inte står i garage, så slipper man att skrapa rutorna vilket ju är värt ganska mycket.

Jag har min på fjärrkontroll i garaget (och en sladdlampa så jag ser). Startar den när jag går upp så är den lagom varm när jag skall åka ca 45 min senare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
För att det ger mindre slitage? Ger bättre utsläppsvärden? Låter kupéfläkten ge värme fortare? Drar mindre bränsle? (nåja, det blir nog inte många kronor om man kör kort).

Men det främsta skälet är och förblir: För att den ändå går när kupévärmaren går. Det är ju så oerhört mycket trevligare på alla sätt att sätta sig i en varm bil än en iskall...
Det där är ju mest gissningar, eller hur?

Och när jag går ut till garaget på vintern, så är jag vinterklädd.
Och stolarna är elvärmda.
Så nog tål jag att sätta mig och åka/köra en vinterkall bil :)
 
B
Finns lösning från Calix som nämnts. Annars kan man ju sätta ett 230V-relä som bryter 50-strömmen till starten. Funkar dock dåligt om det sitter timer innan bilen och denna slagit ifrån. Annars kan man ju ha timern efter intaget i bilen och använda 230V-relä.

Ett annat alternativ (om man har elektrisk garageport) är att låta strömmatningen till garageporten vara av samma typ som värmarsystemet. På så sätt måste man flytta kabeln från bilens intag till porten för att kunna öppna denna. En bi-funktion till detta är att om man har en växelriktare i bilen så kan man öppna den elektriska garageporten vid strömavbrott (komplettera med intag på utsidan för att göra det ännu smidigare).

Har man inte det kan man sätta en solenoid som håller fast porten och som lossas när den matas med 230V från värmarkabeln.

pelpet skrev:
Jag har funderat på att sätta in elmotorvärmare + batteriladdare också men ett problem då är ju att det sitter en timer på elanslutningen, eftersom motorvärmaren enbart ska gå en begränsad tid. Medans batteriladdaren helst ska gå hela natten. Finns det någon lösning på det problemet?
Enkelt räknat är max laddström 10% av batteriets kapacitet. Vid ett 100Ah-batteri är det alltså funkis att ladda med 10A. Även om man bara kör så att värmaren går två timmar med timer så ger ju 10A under två timmar en väldigt bra boost och borde räcka långt. Tyvärr är väl laddare över 3,5A lite dyrare, och de flesta/alla(?) har dessutom en läckström i backriktningen när dessa inte är inkopplade till 230V (hur mycket denna är vet jag inte).

Även har finns det färdiga lösningar, har nån gammal 80-tals-Defalösning med en 2A-laddare av enklare snitt.

Går också att byta intag och kablage till magnetkoppling, typ denna: http://sell.lulusoso.com/upload/20110602/UL_Power_Cord_Plug_magnetic_socket.jpg
Hur bra det funkar i verkligheten kan ju diskuteras. Varmgång på grund av ärg blir nog ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.