Snart kallt och tänkte köra m motoblocksvärmare i år, och söker lösning för att inget skall gå sönder när jag bckar ut och har glömt kabeln. (Mitt uttag i bilen pekar uppåt.) Tips någon?

Lägg sladden runt backspegeln eller dörrhandtaget.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Tack!

Dörrhandtaget tänkte jag också på, men på min V70 vet jag inte hur det skall funka. Lutar åt att jag sätter ett skarvuttag på min sladd, så att jag har en minimal sladd som åker med i värsta fall.

Hör du inte kupe värmaren när du sätter dig i bilen?

AnneFi
Jag körde över vår sladd och satte fast den i däcket sen körde jag iväg och drog med hela arbetsbänken i rummet vi hade förlängningsladden kopplad innan sladden till sist gick av och jfb löste ut och släckte hela huset.. Sambon på insidan förstod ingenting när möblerna flög iväg.. haha. Ganska roligt i efterhand

• Gilla
Uffe_xx och 12 till
  • Laddar…
Alltid roligt att läsa om andras misstag.
Så får man känna sig lite duktig ett tag :cool:

hama65 skrev:
Hör du inte kupe värmaren när du sätter dig i bilen?
Nu var det ju uttryckligen motorvärmaren det handlade om. Och nej, den hörs inte.

Jag har haft ett par Volvo med motorvärmare.
Uttaget satt på sidan på båda.
Varför inte rakt framåt?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
>> Varför inte rakt framåt?

Begagnad bil - så var den.

Vår V70 har uttaget framåt. Fästet har gått sönder ett par gånger pga backning, inget annat.

De gånger som jag har haft motorvärmare i min bil så har jag alltid gjort installationen så att jag har kunnat se motorvärmarsladdens ände inifrån bilen. När jag kopplat ur sladden ur bilen så hänger jag upp änden på den här kroken, och kan jag inte se sladdens ände så har den antingen ramlat ner eller så sitter den kvar i bilen.

Inte ett idiotsäkert system, men det har ändå räddat mig flera gånger.

Jag körde med en extra offersladd mellan uttag och bil, enkel och billig lösning men inte helt säker. Egentligen skulle man ha sladden kopplad till en dragsmällare eller larmmina som smäller rejält om man råkar köra iväg med sladden i.

Det är väl så jag tänker, men offersladd som är 10 cm lång som sitter i bilen.

Jag har tyvärr inget bra tips, har också en V70 med uttaget framme på vänster sida. Att, som det tipsas om, hänga upp änden hjälper inte mycket om man ändå inte tittar efter innan man backar. Men det går inte sönder så mycket så när det är dags för service fram på vårkanten så har jag en stående beställning att de petar in och sätta fast det som blivit löst. ;)
Det förutsätter naturligtvis att serviceintervallen är synkade med med årstiderna.

Nu närmar sig första vintern med nya carporten där motorvärmaruttaget sitter på väggen vid förardörren, får se om det hjälper.

Ni som inte ser era sladdar kan väl hänga en stor skylt på ratten innan ni låser bilen för natten.
Typ : " OBS! GLÖM EJ MOTORVÄRMARKABELN"
Missar ni den på morgonen så ska ni kanske inte köra alls.;)

• Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
I
En kontaktor/relä som gör att det inte går att starta så läge motorvärmaren är inkopplad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.