Budgetrenoverar köket lite och har satt kakel över diskbänken. Kaklade direkt på kartonggips med kakelfix och hade alltså ingen primer. Vilket jag läste först senare att man skall ha.
 
Högst troligt går det utmärkt. För några år sedan hjälpte jag en kompis att kakla över köksbänken. Det var också direkt på kartonggips. Efter ett par år var han trött på kaklet och ville byta. När han provade att ta bort ett par plattor så delade sig gipsskivan men fixet höll. Han fick byta gipsskivor i stället.
 
Va ja förstått så e väl primer typ till för o mätta sugande matrial som typ betong så de inte ska sugande ut fukten ur bruket för fort när man kaklar. Kommer säkert gå bra om de är gips ni kaklat på ☺
 
Låter ju betryggande. Hörde först när det var klart att man bör ha primer, men det kanske är som ni skriver värre på betong än på gips...
 
Det märks ju ganska snart om man har "bom". Knacka med fingertopparna på plattorna så naglarna slår i plattorna. Sitter plattorna inte ordentligt så hörs det tydligt. Primern är dels för att binda ihop ytan man ska kakla och dels för att göra underlaget mindre sugande så att fixet inte ska torka för snabbt.
 
imported_Benno skrev:
Det märks ju ganska snart om man har "bom". Knacka med fingertopparna på plattorna så naglarna slår i plattorna. Sitter plattorna inte ordentligt så hörs det tydligt. Primern är dels för att binda ihop ytan man ska kakla och dels för att göra underlaget mindre sugande så att fixet inte ska torka för snabbt.
ok. Läste på Fixet och det står inget om att man bör ha primer. Använde Finja allroundfix
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.