10 894 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Glöm tomaterna – det här behöver du odla för att klara en kris
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Sverige är vad jag kunnat söka upp lite snabbt självförsörjande på spannmål, sockerbetor, morötter och ägg.
Vi verkar ha en självförsörjningsgrad på 50%.
Däremot så kan det nog krisa med insatsvaror, bränsle, gödsel, fröer och reservdelar.
Men kunde vi förr kan vi väl igen
Vi verkar ha en självförsörjningsgrad på 50%.
Däremot så kan det nog krisa med insatsvaror, bränsle, gödsel, fröer och reservdelar.
Men kunde vi förr kan vi väl igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Ja, de är lite kul, det var min bättre hälfts farfars far som fick det.yonna skrev:
Mycket riktigt är det från 1927 och jag tror svärfar har några till hemma.
Det är kul med historia, och jag är glad över att svärföräldrarna inte gjort sig av med historiska föremål från gården, här en tavla målad 1913.
Logga in
Skapa konto
Brukar reflektera över det när man släpar hem mat från affären ibland. De enorma mängder med kalorier man bär hem.Appendix skrev:
Fast man behöver ju inte ha 100% självhushållning för att det ska hjälpa. Kan folk med trädgård i snitt vid en kris odla så man står för 15% av kalorierna man förbrukar själv / i familjen och avlasta samhället, så hjälper det ju mer än noll.
Man kan inte leva på enbart potatis, men man kan odla potatis så man klarar sig året runt och har en sak mindre att köpa. Mina föräldrar gjorde det när jag växte upp, det var nästan en självklarhet då. 2 vuxna, 3 barn, vanlig villaträdgård med större potatisland. Då åt man nog också betydligt mer potäter än snittet idag.
Även att gå ut och plocka bär och så gjorde var och varannan familj där och då. Lingon, blåbär, hjortron osv. som blev främst sylt och saft som räckte året runt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Under andra världskriget så jobbade man väl lite på det, vill minnas att de kallades victory gardens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Victory_garden
https://en.wikipedia.org/wiki/Victory_garden
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Morötterna är vi inte självförsörjande på, odling av morötter är vi nära... Men för att odla krävs frö och vi har nästan ingen produktion av frö...13th Marine skrev:
Ägg är vi inte heller självförsörjande på.
För att de ska bli ägg måste hönorna matas. Ska de vara självförsörjande ska de matas med mat från Sverige. Så är inte fallet idag.
Socker... inte ens där är vi självförsörjande... återigen så odlas nästan inga frö i Sverige.
Men socker för att överleva....
Även spannmål skulle bli svårt, var kommer alla bekämpningsmedel ifrån?
Var kommer dieseln till traktorn ifrån?
Stängs gränserna så producerar vi själva ganska exakt 0 liter diesel.
Bio varianter av diesel har vi däremot.. Men I de stora hela så är det en droppe i havet.
Ledsen att vara negativ men så ser det ut
Skulle vi i en akut situation ställa om till att börja odla för fröproduktion så innebär det mindre mängd odlad för konsumtion...
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Då tror jag du har en egen definition av självförsörjande.A Alexn72 skrev:Morötterna är vi inte självförsörjande på, odling av morötter är vi nära... Men för att odla krävs frö och vi har nästan ingen produktion av frö...
Ägg är vi inte heller självförsörjande på.
För att de ska bli ägg måste hönorna matas. Ska de vara självförsörjande ska de matas med mat från Sverige. Så är inte fallet idag.
Socker... osäker på här var frö produktionen kommer från.
Men socker för att överleva....
Även spannmål skulle bli svårt, var kommer alla bekämpningsmedel ifrån?
Var kommer dieseln till traktorn ifrån?
Stängs gränserna så producerar vi själva ganska exakt 0 liter diesel.
Bio varianter av diesel har vi däremot.. Men I de stora hela så är det en droppe i havet.
Ledsen att vara negativ men så ser det ut
Men nej, insatsvarorna är vi inte självförsörjande på, det skrev jag till och med
Niklas Kämpargårds bok på ämnet - allt du behöver veta om livsmedel i kristider - är fantastisk. Han tar ett holistiskt perspektiv och uppmuntrar oss att äta / odla sånt som Sverige i stor grad kan göra sig självförsörjande på. Han går också igenom det praktiska kring inte bara odling utan även förädling, förvaring, tillagning osv.
Själv har jag totalt 800kvm, så tokliten trädgård. Men jag ordnade kall och varmkompost när vi flyttade in, och nu odlar jag potatis, betor och pumpor (totalt ~8kvm i gräsmattan). Fångar regnvatten vid stuprören och vattnar med små soldrivna droppslangar. Det hela sköter sig med väldigt lite insats från mig. Fick 22kg potatis förra året.
Själv har jag totalt 800kvm, så tokliten trädgård. Men jag ordnade kall och varmkompost när vi flyttade in, och nu odlar jag potatis, betor och pumpor (totalt ~8kvm i gräsmattan). Fångar regnvatten vid stuprören och vattnar med små soldrivna droppslangar. Det hela sköter sig med väldigt lite insats från mig. Fick 22kg potatis förra året.
Absolut. En stor del är dock lagring. Det är inga problem för alla med en villaträdgård att gräva upp sin gräsmatta och odla potatis och morötter där. Men sen skall det lagras hela vintern. Då behöver någon form av jordkällare eller stuka konstrueras och där går nog många bet.engs skrev:
Brukar reflektera över det när man släpar hem mat från affären ibland. De enorma mängder med kalorier man bär hem.
Fast man behöver ju inte ha 100% självhushållning för att det ska hjälpa. Kan folk med trädgård i snitt vid en kris odla så man står för 15% av kalorierna man förbrukar själv / i familjen och avlasta samhället, så hjälper det ju mer än noll.
Man kan inte leva på enbart potatis, men man kan odla potatis så man klarar sig året runt och har en sak mindre att köpa. Mina föräldrar gjorde det när jag växte upp, det var nästan en självklarhet då. 2 vuxna, 3 barn, vanlig villaträdgård med större potatisland. Då åt man nog också betydligt mer potäter än snittet idag.
Även att gå ut och plocka bär och så gjorde var och varannan familj där och då. Lingon, blåbär, hjortron osv. som blev främst sylt och saft som räckte året runt.
Vi gör precis som du beskriver. Vi har gått ihop ett par hushåll och odlar potatis tillsammans åt alla. Det blir runt 200-300kg per år som vi lyckas hålla i ätbart skick fram till första maj ungefär. Blåbär plockar vi varje sommar och fryser in. Samma med rabarber och annat vi kan skörda.
Blir inte så mycket i det stora hela, men alltid något.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Rubriken på tråden är "vid kris"13th Marine skrev:
Inte "hur ser det ut idag" när vi köper
Diesel från Ryssland, frö från Frankrike, Gödning från Ryssland, bekämpningsmedel från Tyskland...
Vi pratar om självförsörjande i händelse av kris, ett rimligt antagande är att gränserna då är stängda.
Samhället är förvånansvärt bra på att ställa om. Utsäde går att odla lokalt, värre med gödsel där produktion skulle behöva byggas, vilket jublar tid men inte är en omöjlighetA Alexn72 skrev: