10 894 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Glöm tomaterna – det här behöver du odla för att klara en kris
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jaja, jag tror att de flesta andra förstått vad våra respektive poänger är.A Alexn72 skrev:
Nu har du valt att definiera kris som total isolation mot omvärlden, kriser behöver inte vara så omfattande.
Ett par kommentarer:
1) tomater och mycket annat går att lagra till vintern i exempelvis ättikslag. Dvs, det är inte fel att odla även dessa för att få variation, vitaminer mm.
2) I Ukraina så är det många som odlat upp sina tomter för att få de pengar de har att räcka längre. Så även om det finns stormarknader med mat, så finns det problem med att folk inte alltid har pengar att handla maten för.
1) tomater och mycket annat går att lagra till vintern i exempelvis ättikslag. Dvs, det är inte fel att odla även dessa för att få variation, vitaminer mm.
2) I Ukraina så är det många som odlat upp sina tomter för att få de pengar de har att räcka längre. Så även om det finns stormarknader med mat, så finns det problem med att folk inte alltid har pengar att handla maten för.
Såklart kan man ställa om... morötter blommar år 2....H hapazard skrev:
Sockerbetor har jag tyvärr inte koll på.
Gödsel finns lokalt.💩
Gödning köps in.
Nånstans tänker jag att om man ändå kan köpa in saker utifrån så är det ingen kris...
Varför tänker du så?A Alexn72 skrev:
Jag tänker snarare att det kommer gå att köpa saker utifrån men att det kommer vara svårare och bli mycket dyrare.
Tänk andra världskriget och alla dessa handelsfartyg som gick över Atlanten i konvojer. Visst sänkte tyskarna många men långt ifrån alla.
Ska man dra ditt argument till sin spets och man står inför en motståndare som t.ex har Totalt luftherravälde och kan sänka alla båtar och skjuta ner alla flyg, då kommer ju inga lastbilar rulla inom landet heller. Då har vi ju i praktiken förlorat.
Jag tror att ditt scenario linjerar dåligt med hur det historiskt sett ut vid konflikter.
Och skall vi gå in på hur ett krig skulle se ut så kan man nog i praktiken säga att alla krig kommer att se ut som i Ukraina eller i Gaza. Det är i praktiken omöjligt att vinna befolkade areor utan att döda massor av civila - om man inte lyckas fördriva dem först.K Klass0n skrev:Varför tänker du så?
Jag tänker snarare att det kommer gå att köpa saker utifrån men att det kommer vara svårare och bli mycket dyrare.
Tänk andra världskriget och alla dessa handelsfartyg som gick över Atlanten i konvojer. Visst sänkte tyskarna många men långt ifrån alla.
Ska man dra ditt argument till sin spets och man står inför en motståndare som t.ex har Totalt luftherravälde och kan sänka alla båtar och skjuta ner alla flyg, då kommer ju inga lastbilar rulla inom landet heller. Då har vi ju i praktiken förlorat.
Jag tror att ditt scenario linjerar dåligt med hur det historiskt sett ut vid konflikter.
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Anstrykare & moddlare 100 mm
Till fönsterbrädor, speglar och andra stora ytor
249 kr inkl moms
Läs mer
Helt klart, klarar inte av att äta köpesylt. De är alldeles för söta.useless skrev:
Det som går åt mest i volym hos oss är nog äppelmos (även det oätligt sött när man köper färdig) till frugans övernattade havregryn.
Varför jag säger som det är?K Klass0n skrev:Varför tänker du så?
Såklart så hoppas jag på att de aldrig händer och att jag har fel men de jag skrivit hittills är som de ser ut idag.
Kommer nån ihåg paniken som spred sig när toapappret tog slut....
Toapapper som vi förövrigt också är nästan självförsörjande på...
Såklart så kommer alla vara lugna i städerna om hyllorna står tomma.
Vilken bra artikel.
Jag tar mig friheten att vad gäller ekollon så skulle jag nog välja att rosta dem i stekpanna eller i glöd tills skalet är förkolnat. Då är de både goda och bra att äta.
Och jag kan väl dela min lista på minibehovet av kolhydrater i en ren överlevnadssituation, alltså vad man "måste" få i sig för att kropp och hjärna skall fungera hyfsat. Listan är gjord så man får en förståelse vad olika produkter ger i energi.
Jag tar mig friheten att vad gäller ekollon så skulle jag nog välja att rosta dem i stekpanna eller i glöd tills skalet är förkolnat. Då är de både goda och bra att äta.
Och jag kan väl dela min lista på minibehovet av kolhydrater i en ren överlevnadssituation, alltså vad man "måste" få i sig för att kropp och hjärna skall fungera hyfsat. Listan är gjord så man får en förståelse vad olika produkter ger i energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag upplever att du framför känslobaserade argument där jag istället försöker dra paralleller till historiska och pågående konflikter.A Alexn72 skrev:Varför jag säger som det är?
Såklart så hoppas jag på att de aldrig händer och att jag har fel men de jag skrivit hittills är som de ser ut idag.
Kommer nån ihåg paniken som spred sig när toapappret tog slut....
Toapapper som vi förövrigt också är nästan självförsörjande på...
Såklart så kommer alla vara lugna i städerna om hyllorna står tomma.
Jag håller helt med dig ang toapapper, men det tog väl ett par veckor ( jag kommer ärligt talat inte ihåg) och sen började hyllorna fyllas på. För övrigt samma sak med jästen.
Men vi kan enas om att vi hoppas att det aldrig kommer hända!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
En familjemedlem drev livsmedelsbutik under "den stora toapappersbristen" och konstaterade att det i princip bara var brist på det billigaste toapappret, det var inget problem att fylla på hyllorna med det lite dyrare pappret.
Hos oss var allt toalettpapper slut i affären. Och just toalettpapper var typ det enda jag inte bunkrade i slutet av januari 2020 när jag började frukta vart det var på väg. Men, toalettpapper hörde jag att Sverige (med råge) är självförsörjande på, så det där var mest hysteri.13th Marine skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Källa? 130 gram morot kan väl inte innehålla lika mycket kolhydrater som 580 gram potatis?!?Fario skrev:
Vilken bra artikel.
[bild][bild]