A Alexn72 skrev:
Rubriken på tråden är "vid kris"
Inte "hur ser det ut idag" när vi köper
Diesel från Ryssland, frö från Frankrike, Gödning från Ryssland, bekämpningsmedel från Tyskland...

Vi pratar om självförsörjande i händelse av kris, ett rimligt antagande är att gränserna då är stängda.
Jaja, jag tror att de flesta andra förstått vad våra respektive poänger är.

Nu har du valt att definiera kris som total isolation mot omvärlden, kriser behöver inte vara så omfattande.

Ett par kommentarer:
1) tomater och mycket annat går att lagra till vintern i exempelvis ättikslag. Dvs, det är inte fel att odla även dessa för att få variation, vitaminer mm.
2) I Ukraina så är det många som odlat upp sina tomter för att få de pengar de har att räcka längre. Så även om det finns stormarknader med mat, så finns det problem med att folk inte alltid har pengar att handla maten för.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Samhället är förvånansvärt bra på att ställa om. Utsäde går att odla lokalt, värre med gödsel där produktion skulle behöva byggas, vilket jublar tid men inte är en omöjlighet
Såklart kan man ställa om... morötter blommar år 2....
Sockerbetor har jag tyvärr inte koll på.
Gödsel finns lokalt.💩
Gödning köps in.

Nånstans tänker jag att om man ändå kan köpa in saker utifrån så är det ingen kris...

A Alexn72 skrev:
Nånstans tänker jag att om man ändå kan köpa in saker utifrån så är det ingen kris...
Varför tänker du så?

Jag tänker snarare att det kommer gå att köpa saker utifrån men att det kommer vara svårare och bli mycket dyrare.
Tänk andra världskriget och alla dessa handelsfartyg som gick över Atlanten i konvojer. Visst sänkte tyskarna många men långt ifrån alla.

Ska man dra ditt argument till sin spets och man står inför en motståndare som t.ex har Totalt luftherravälde och kan sänka alla båtar och skjuta ner alla flyg, då kommer ju inga lastbilar rulla inom landet heller. Då har vi ju i praktiken förlorat.
Jag tror att ditt scenario linjerar dåligt med hur det historiskt sett ut vid konflikter.

K Klass0n skrev:
Varför tänker du så?

Jag tänker snarare att det kommer gå att köpa saker utifrån men att det kommer vara svårare och bli mycket dyrare.
Tänk andra världskriget och alla dessa handelsfartyg som gick över Atlanten i konvojer. Visst sänkte tyskarna många men långt ifrån alla.

Ska man dra ditt argument till sin spets och man står inför en motståndare som t.ex har Totalt luftherravälde och kan sänka alla båtar och skjuta ner alla flyg, då kommer ju inga lastbilar rulla inom landet heller. Då har vi ju i praktiken förlorat.
Jag tror att ditt scenario linjerar dåligt med hur det historiskt sett ut vid konflikter.
Och skall vi gå in på hur ett krig skulle se ut så kan man nog i praktiken säga att alla krig kommer att se ut som i Ukraina eller i Gaza. Det är i praktiken omöjligt att vinna befolkade areor utan att döda massor av civila - om man inte lyckas fördriva dem först.

engs engs skrev:
Även att gå ut och plocka bär och så gjorde var och varannan familj där och då. Lingon, blåbär, hjortron osv. som blev främst sylt och saft som räckte året runt.
Vi plockar bär och är självförsörjande på sylt och saft. Dessutom mycket godare än det som finns på affären.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi plockar bär och är självförsörjande på sylt och saft. Dessutom mycket godare än det som finns på affären.
Samma här, jag plockar allt i trädgården:
Blåbär, vinbär, krusbär, björnbär, plommon, körsbär, äpplen, hallon.

Edit: glömde fläder, smultron och citroner!
Edit2: och rabarber

engs
useless useless skrev:
Helt klart, klarar inte av att äta köpesylt. De är alldeles för söta.

Det som går åt mest i volym hos oss är nog äppelmos (även det oätligt sött när man köper färdig) till frugans övernattade havregryn.

K Klass0n skrev:
Varför tänker du så?

Varför jag säger som det är?
Såklart så hoppas jag på att de aldrig händer och att jag har fel men de jag skrivit hittills är som de ser ut idag.

Kommer nån ihåg paniken som spred sig när toapappret tog slut....
Toapapper som vi förövrigt också är nästan självförsörjande på...
Såklart så kommer alla vara lugna i städerna om hyllorna står tomma.

Vilken bra artikel.

Jag tar mig friheten att vad gäller ekollon så skulle jag nog välja att rosta dem i stekpanna eller i glöd tills skalet är förkolnat. Då är de både goda och bra att äta.

Och jag kan väl dela min lista på minibehovet av kolhydrater i en ren överlevnadssituation, alltså vad man "måste" få i sig för att kropp och hjärna skall fungera hyfsat. Listan är gjord så man får en förståelse vad olika produkter ger i energi.

Lista över kolhydratmängder i olika livsmedel som behövs i en överlevnadssituation för att nå 500 kcal per dag, med exempel på effekter av kolhydratbrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textdokument med råd vid brist på föda, inklusive energimängder och behov av vitaminer samt tips om fiberrik kost och lugn aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Varför jag säger som det är?
Såklart så hoppas jag på att de aldrig händer och att jag har fel men de jag skrivit hittills är som de ser ut idag.

Kommer nån ihåg paniken som spred sig när toapappret tog slut....
Toapapper som vi förövrigt också är nästan självförsörjande på...
Såklart så kommer alla vara lugna i städerna om hyllorna står tomma.
Jag upplever att du framför känslobaserade argument där jag istället försöker dra paralleller till historiska och pågående konflikter.

Jag håller helt med dig ang toapapper, men det tog väl ett par veckor ( jag kommer ärligt talat inte ihåg) och sen började hyllorna fyllas på. För övrigt samma sak med jästen.

Men vi kan enas om att vi hoppas att det aldrig kommer hända!

En familjemedlem drev livsmedelsbutik under "den stora toapappersbristen" och konstaterade att det i princip bara var brist på det billigaste toapappret, det var inget problem att fylla på hyllorna med det lite dyrare pappret.

• Haha
  • Gilla
Theresa I och 3 till
  • Laddar…
Jag läste nånstans att det enda man behöver för att överleva är gröna ärtor och havre.
Så det tänker jag testa i min krisodling.

13th Marine 13th Marine skrev:
En familjemedlem drev livsmedelsbutik under "den stora toapappersbristen" och konstaterade att det i princip bara var brist på det billigaste toapappret, det var inget problem att fylla på hyllorna med det lite dyrare pappret.
Hos oss var allt toalettpapper slut i affären. Och just toalettpapper var typ det enda jag inte bunkrade i slutet av januari 2020 när jag började frukta vart det var på väg. Men, toalettpapper hörde jag att Sverige (med råge) är självförsörjande på, så det där var mest hysteri.

Magnus E K
Fario Fario skrev:
Vilken bra artikel.

Jag tar mig friheten att vad gäller ekollon så skulle jag nog välja att rosta dem i stekpanna eller i glöd tills skalet är förkolnat. Då är de både goda och bra att äta.

Och jag kan väl dela min lista på minibehovet av kolhydrater i en ren överlevnadssituation, alltså vad man "måste" få i sig för att kropp och hjärna skall fungera hyfsat. Listan är gjord så man får en förståelse vad olika produkter ger i energi.

[bild][bild]
Källa? 130 gram morot kan väl inte innehålla lika mycket kolhydrater som 580 gram potatis?!?

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.