fatsug fatsug skrev:
Hos oss var allt toalettpapper slut i affären. Och just toalettpapper var typ det enda jag inte bunkrade i slutet av januari 2020 när jag började frukta vart det var på väg. Men, toalettpapper hörde jag att Sverige (med råge) är självförsörjande på, så det där var mest hysteri.
Det där är ju lite lurigt. Även om det är feltänkt på samhällsnivå så kan det vara rätt på individnivå. Att papperet "egentligen inte är slut" hjälper ju inte när det är tomt i butikshyllorna.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Källa? 130 gram morot kan väl inte innehålla lika mycket kolhydrater som 580 gram potatis?!?
Arghh, helt otroligt. I fem sex år har jag missat att det står 130 gram istället för 1300 gram... Men jag brukar -som försvar- inte titta så ofta på mitt dokument, många saker har jag i huvudet...

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Hos oss var allt toalettpapper slut i affären. Och just toalettpapper var typ det enda jag inte bunkrade i slutet av januari 2020 när jag började frukta vart det var på väg. Men, toalettpapper hörde jag att Sverige (med råge) är självförsörjande på, så det där var mest hysteri.
Just toalettpapperhamstringen handlade nog inte så mycket om att man var orolig för att lagren skulle ta slut utan att man skulle bli tvungen att tillbringa kanske lång tid i sitt hem utan att kunna handla i butik

Plus hysteri kanske...

Magnus E K
Och när man väl behöver toapapper är det absolut för sent att gå/åka och köpa (i alla fall om man bor ensam).

F
Har för mig MSB säger att man bör klara sig någon vecka iaf?

För ett samtida exempel kan man ju kolla på Ukraina. De har el, internetuppkoppling, betalsätt etc det mesta fungerar bra. Det här med krisodling blir lite löjligt. Kul hobby visst men den riktiga beredskapen bygger man när man handlar. Köp 2 eller mer av det du brukar handla så man alltid har extra hemma. Då äts det upp iaf och är inte svårt att hålla reda på.

F Fideliox skrev:
Har för mig MSB säger att man bör klara sig någon vecka iaf?

För ett samtida exempel kan man ju kolla på Ukraina. De har el, internetuppkoppling, betalsätt etc det mesta fungerar bra. Det här med krisodling blir lite löjligt. Kul hobby visst men den riktiga beredskapen bygger man när man handlar. Köp 2 eller mer av det du brukar handla så man alltid har extra hemma. Då äts det upp iaf och är inte svårt att hålla reda på.
Ukraina har väl kontanter till att börja med.
De är också vana vid en lägre standard, dvs generellt är folk fattigare och fler odlar redan både för sig själva men också för att sälja av de odlade.

Redan idag verkar vi ha problem med att sälja saker om internet ligger nere.
Om inte de är en väckarklocka så vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.