Godafton!

Nu är det dags att byta glödlampa i morfars gamla jordglob. Mig veterligen har den fungerat sedan 1960-talet och jag skulle naturligtvis vilja stoppa i en likvärdig lampa. Lampan som satt i var en klar kronlampa märkt VASA 40W K6. Något speciellt med denna, eller är det bara dåtidens kvalitet som visat sig vara oöverträfflig? Kan jag kanske byta den mot en lågenergilampa med bra hållbarhet? Eller kan vissa lampor vara sämre för globen (blekning av kartan)? Synpunkter?

/Q

kör i en lågenergilampa - snarare en fördel då värme-utvecklingen är mindre.

Måste bara flika in med frågan hur ofta den lyser. En lågenergilampa är dyr, och används den bara nån gång per år skulle jag köpa vilken lampa som helst som passar och har rätt effekt. Sa du 40 W i en jordglob? Tycker det låter mycket för att vara en liten en för hemma bruk

Det fick bli en lågenergilampa motsvarande 40W.

Bjurran skrev:
Måste bara flika in med frågan hur ofta den lyser. En lågenergilampa är dyr, och används den bara nån gång per år skulle jag köpa vilken lampa som helst som passar och har rätt effekt. Sa du 40 W i en jordglob? Tycker det låter mycket för att vara en liten en för hemma bruk
Den lyser några timmar om dan under vinterhalvåret. Framförallt så vill jag slippa ta isär den allt för ofta för lampbyte. Var 40:e år tycker jag känns lagom :) Jo 40W var det. Det är en Columbus Duo troligtvis från 1940-talet. Den har dubbla kartor, politisk/fysisk så ljuset måste tränga genom två lager papper, därav den starka lampan (spekulationer).

/Q

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.