31 714 läst ·
88 svar
32k läst
88 svar
Globo Stockholm toastol, vilken skit!
Ett litet fel.P Pluggad skrev:
I Europa gäller 2 års reklamationsrätt, men här iSverige har vi 3års reklamationsrätt.
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
Synd att han lyckades byta kranen på handfatet dock. Byt den till en tidsenlig kran asap, och ni har en toalett få förunnat, GRYMT häftigN Yindysagh skrev:Här är toaletten av märket Twyford. Vattenbehållaren är den svarta högst upp, sedan drar man i ett snöre, sedan brakar det loss. Man stänger gärna locket till toalettstolen. Toalettstolslocket är nytt, dessutom det lilla handfatet. Allt är i ett litet rum.
...
Rörmokarna ville byta ut både badkar och toalett men det fick de inte.
K kest skrev:
På västkusten här i Sverige så är det bevattningsförbud nästan varje år så det är väll inte sant. I Halland har vi rätt ont om vatten.A Azur skrev:Som jag förstått det är det väl överallt där det finns risk för inträngande av saltvatten i grundvattnet, men jag håller med: i Sverige har vi inte vattenbrist.
Våra toaletter och hushållsmaskiner är nog mest snålspolande för att Kalifornien behöver spara vatten skulle jag tro. De har de hårdaste reglerna, och det är en så stor marknad att det lönsammaste för tillverkarna är att Kalifornien-anpassa alla produkter, även till Europa och Sverige.
Det ska byggas en 5 mil lång pipeline från Bolmen till Halmstad för att lösa det. Bolmen förser redan större delen av Skåne med vatten
Vad gäller att fälla locket vid spolning så minns jag en artikel från "Det bästa" 1963 där en familj får besök av en miljöinspektör som visar hur en toalett sprider bakterier. Bland annat genom att färga toavattnet blått och spola med öppet lock. Den förfärade familjen ser då hur en blå dimma sprids i badrummet... Tror det var mer än fyrtio år sedan jag läste den.
Vill också nämna att även många av oss "miljömuppar" som stolt anser oss stötta det som är "PK" och dessutom bryr oss om sådant som biologisk mångfald, återställande av våtmarker och annat som gagnar miljön tycker det är hysteri med vattensnåla maskiner i Sverige. Så vet ni andra det. (Vad jag sedan röstar på har ni troligen fel om...)
Barnen mina har ju fått lära sig på föskola och skola att alltid använda snålspolande knappen. Det var en kamp att få bort det beteendet.
Vill också nämna att även många av oss "miljömuppar" som stolt anser oss stötta det som är "PK" och dessutom bryr oss om sådant som biologisk mångfald, återställande av våtmarker och annat som gagnar miljön tycker det är hysteri med vattensnåla maskiner i Sverige. Så vet ni andra det. (Vad jag sedan röstar på har ni troligen fel om...)
Barnen mina har ju fått lära sig på föskola och skola att alltid använda snålspolande knappen. Det var en kamp att få bort det beteendet.
Jag är också i såfall en miljömupp då jag anser att det är självklart att snåla där det är möjligt och produktivt, t.ex. att alltid stänga av duschen när man tvålar in sig, vädra snabbt och effektivt, ta tillvara spillvärme osv.
Biologisk mångfald både vad gäller våtmarker, naturskogar, fjällnära skogar och fjällmark i sig är för mig heligt, liksom att varg, lo björn och andra rovdjur självklart har en plats i naturen.
En "riktig" miljömupp i mina ögon är en person som inte kan se helheten utan enbart fokuserar på detaljer, som just det att en toa måste spola så lite som möjligt för att spara vatten men inte förstår helheten där den lilla vattenvolymen ställer till så mycket problem på annat sätt att miljövinsten blir negativ.
Nu gäller det inte enbart en sketen toastol, utan det kan appliceras i hela samhället där det ofta handlar om symbolpolitik.
Biologisk mångfald både vad gäller våtmarker, naturskogar, fjällnära skogar och fjällmark i sig är för mig heligt, liksom att varg, lo björn och andra rovdjur självklart har en plats i naturen.
En "riktig" miljömupp i mina ögon är en person som inte kan se helheten utan enbart fokuserar på detaljer, som just det att en toa måste spola så lite som möjligt för att spara vatten men inte förstår helheten där den lilla vattenvolymen ställer till så mycket problem på annat sätt att miljövinsten blir negativ.
Nu gäller det inte enbart en sketen toastol, utan det kan appliceras i hela samhället där det ofta handlar om symbolpolitik.
MP är ett ganska bra påtryckarparti men de är för ideologiskt otydliga och spretiga för att sitta i regering tycker jag.D droopy skrev:Ingen verkar fundera på hur mycket energi det drar extra med att en rörmokare får åka ut på stopp som hade kunnat undvikas med mer spolvatten. Många gånger så får man dessutom ta hjälp av en spolbil om skiten fastnat i rören på väg till de större rören ute i gatorna.
Skall en rörmokare först åka dit och köra upp en massa bränsle och sedan en tung spolbil bränna litervis med diesel i några timmar för att spola rören så är det oerhört mycket allvarligare än att släppa ut 2-3 liter vatten extra. Spolbilens tank är dessutom fylld med rent vatten som skall rengöra ledningarna och få loss det som fastnat.
Så detta med snålspolande toaletyter är en typisk miljöparti uttänkt "klimaträddare" DVS nyttigheten ligger i miljöpartistens fantasi och inte ute i verkligheten. I Samma andetag så vill miljöpartiet att vi skall Skölja våra mjölk/filpaket innan vi lägger dem i returlådorna. Då helt plötsligt är det OK att använda vattnet. Denna logik för att rädda planeten är otroligt typisk för MP folk och skrivbordstänkare i regeringen. Man får hoppas att MP är en historisk plåga efter nästa val.
Därmed inte sagt att de alltid är ute och cyklar. Tvärtom är det skrämmande ofta som människor har totalt fel om vad som är miljömässigt rätt att göra. Man ”går på känn” och avfärdar vetenskapliga rön för sin egen bekvämlighets skull. Typ ”det är sämre att starta bilen än gång extra än att låta den stå på tomgång i flera minuter utanför tappen”.
N Nalleman64 skrev:Som vanligt dyker en Bror Duktig upp och skall skriva andra på näsan.
Du skall få lite fakta:
Jag gör av med max 30 m3 vatten per år.
Jag gör av med runt 6 000 kWh el totalt inkl. uppvärmning, varmvatten och hushållsel (och jag använder vanliga glödlampor hemska tanke).
Jag kör 400 mil per år med en bensindriven bil som drar runt 0,5 l/mil (och som till råga på allt är betald) och ändå bor jag på landsbygden utan tillgång till kollektivtrafik.
Mitt miljösamvete är fullständigt rent!
Normalt går det åt 6.000 kWh för att använda spis dvs matlagning. Äter ni rå mat?
Hur ser dina motsvarande siffror ut?
Jag gissar att köksavloppen, diskmaskinerna, duscharna, badkaren, tvättstugorna och biltvättarna räcker ganska långt för att spä ut vattnet från toaletterna. Åtminstone jobbar mina tonåringar på att göra det från vårt badrum. Och om det inte räcker så är det stora delar av stadens dagvatten = regnvatten ( ca 1500 liter per kvm x år) som också skickas till Henriksdal. Så jag tror inte de behöver spä ut. Vad tror du?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Alla bor inte i stad med kommunalt VA.B Beckborg skrev:Jag gissar att köksavloppen, diskmaskinerna, duscharna, badkaren, tvättstugorna och biltvättarna räcker ganska långt för att spä ut vattnet från toaletterna. Åtminstone jobbar mina tonåringar på att göra det från vårt badrum. Och om det inte räcker så är det stora delar av stadens dagvatten = regnvatten ( ca 1500 liter per kvm x år) som också skickas till Henriksdal. Så jag tror inte de behöver spä ut. Vad tror du?
Det beror helt på vilket avloppssystem man har och hur det är draget.B Beckborg skrev:Jag gissar att köksavloppen, diskmaskinerna, duscharna, badkaren, tvättstugorna och biltvättarna räcker ganska långt för att spä ut vattnet från toaletterna. Åtminstone jobbar mina tonåringar på att göra det från vårt badrum. Och om det inte räcker så är det stora delar av stadens dagvatten = regnvatten ( ca 1500 liter per kvm x år) som också skickas till Henriksdal. Så jag tror inte de behöver spä ut. Vad tror du?
Vi har inget kommunalt VA utan trekammarbrunn med egen infiltration där köket ligger på en egen stam. Som tur är har vi både dusch och tvätt på samma stam som toaletten så det är bara sista metern till toaletten som inte spolas igenom av något annat så risken för stopp är ändå liten.
I ett tidigare hus hade vi en toalett som byggdes långt efter övrigt VA i huset så det var en helt egen stam till den toaletten så det var inget annat som spolade den ledningen så där var det viktigare att se till att det spolades ordentligt med vatten i toaletten. Det satt även en pump med kvarn för att pumpa upp vattnet till närmaste brunn och även den mådde bättre med mycket vatten.
På jobbet är det kommunalt VA, men det är två snålspolande toaletter som ligger sist på en stam och där blir det stopp ungefär en gång i månaden. Har de dragit till närmaste annan toalett med dusch så rör det sig om en sträcka på kanske 2-3 meter, men är det draget till närmaste kök så är det nog 6-8 meter som bara går till de två toaletterna. Så det behövs inga långa sträckor för att det ska bli stopp pga snålspolande toaletter
Stockholm och storstad är inte lika med Sverige...B Beckborg skrev:Jag gissar att köksavloppen, diskmaskinerna, duscharna, badkaren, tvättstugorna och biltvättarna räcker ganska långt för att spä ut vattnet från toaletterna. Åtminstone jobbar mina tonåringar på att göra det från vårt badrum. Och om det inte räcker så är det stora delar av stadens dagvatten = regnvatten ( ca 1500 liter per kvm x år) som också skickas till Henriksdal. Så jag tror inte de behöver spä ut. Vad tror du?
Tack Mats-S. Från början var det inget handfat där, men jag hittade det minsta jag kunde och bad rörmokaren att sätta in det. Men jag håller med, kranarna skulle varit av den äldre typen. Handfatet ser gammat ut dock.Mats-S skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Efter att ha följt tråden slet jag huvudet av min toastol och gav mig ner i cisternerna alla plastdetaljer.UlrikaSpg skrev:
Har motsatt problem. Det kommer så lite vatten, och så långsamt att det aldrig räcker med en spolning.
Har billig wc från Bauhaus som jag köpte som provisorium då nytt badrum är under konstruktion och flottör/spolmekanismen gått sönder på den gamla, och skulle kosta mer som reservdel än den nya stolen jag köpte. Bath deluxe vill jag minnas att den heter. Skräpmodell.
Hittade en liten skruv med plus- och minus symboler. Skruvade i riktning plus och plötsligt började vatten strömma in. Vatten i så stora mängder att det flödade över i själva stolen via ett överfyllningsskydd i form av ett rör gömt i mängden av detaljer. Skruvade i riktning minus tills det slutade flöda och vips hade jag en cistern som fyllde flera liter vatten mer än tidigare och en toalett som spolar rent. Hvergang.
Så bra
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta spolmekanismen toastol?
Badrum -
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bortskänkes: svarv + svarvstål - Stockholm
Säljes, Uthyres & Skänkes -
"Kärcher planfilter nano WD 7.x" bortskänkes,Stockholm alt frakt 59kr
Säljes, Uthyres & Skänkes -
WC Globo Stockholm, toasits sprucken - igen!
Badrum