Hej,
Ser att frågor om glipor är poulära här, men hittade inget svar i en annan tråd som hjälpte mig med min fråga. Jag har precis inspekterat golvläggningen i min och sambons nya lägenhet, som vi anlitat snickare för. Hela lägenheten har totalrenoverats. Golvet i hela lägenheten är därför nylagt och nya dörrkarmar är monterade.

I ena hörnet av vardagsrummet är golvet så långt från väggen att det är en glipa på några mm mellan parkettgolvet och sockeln. Ska man acceptera detta och att det fylls i med fogmassa, eller bör man reklamera jobbet?

Det ska väl inte heller behöva bli så här stora glapp kring dörrkarmarna? I min nuvarande lägenhet är motsvarande avstånd max 1-2 mm, dessa är nästan 1cm som mest. Man borde väl ha monterat karmarna efter golvläggningen, och lagt golvet under dem?

Vi har betalat en relativt hög timpenning för detta, eller åtminstone genomsnittlig (720 kr ink. moms före ROT-avdrag). Bör man inte kunna förvänta sig högre kvalitet på arbetet då?

Tack!

• Glipa mellan nylagt parkettgolv och dörrkarm, med synlig sockelbit och ojämn kantfärg som framhäver problemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan nylagt parkettgolv och dörrkarm med blå tejp på väggen, synlig i vardagsrum.
    Skapa konto
  • Glipa mellan parkettgolv och dörrkarm, cirka 1 cm bred, markerad med blå tejp mot en vit sockel.
    Skapa konto
surris
Det ska definitivt inte vara några glipor om det är nya dörrkarmar. Golvet lägger man först sen karmarna, här verkar de gjort tvärtom.

Det ska du inte acceptera.

• Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det ska definitivt inte vara några glipor om det är nya dörrkarmar. Golvet lägger man först sen karmarna, här verkar de gjort tvärtom.

Det ska du inte acceptera.
Tack, nej det ser riktigt illa ut. Hade besök av firman nyss, det blir fyllning med trämassa. Kan det bli snyggt?

Gällande glipan mellan golv och sockel skulle dom bygga på sockeln baktill.

Nu såg jag också att snickarna blandat färger på golvsocklarna runtom i hela lägenheten. Det skulle vara 0502-Y, men jag tror den högra är 0500-N. Den ena blev långtidssjukskriven och en ersättare hoppade in. Men ändå…

• Glipa mellan två golvsocklar med olika färgnyanser, där en liten färgskillnad och en blå markering syns tydligt på vänstra sockeln.
    Skapa konto
surris
Snyggt och snyggt, en fusklösning som såklart inte blir lika snyggt som om de gjort rätt från början. Går att få helt okej, men det kommer ju synas att det är ilagt trämassa.

Den skarven är ju katastrofal...känns tyvärr som riktiga klåpare. Tråkigt

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det där är ok om det är en kompis som tror att han kan lägga golv inte om det är en hantverkare. Alla trägolv och klickgolv ska ha en rörelsemån mot väggar på 6-8 mm. Därför lägger man golv först och socklar sedan. I ett rum som reda är socklat får man ta bort socklar först.Om man sätter dörrkarmen först och listar och sedan ska läggga golv binder man ris åt egen rygg. Att spackla springor är trams, byt dom brädor som är för smal och vid dörr och nya socklar. Vart har yrkesstolthet tagit vägen?

• Gilla
H_C
  • Laddar…
surris surris skrev:
Snyggt och snyggt, en fusklösning som såklart inte blir lika snyggt som om de gjort rätt från början. Går att få helt okej, men det kommer ju synas att det är ilagt trämassa.

Den skarven är ju katastrofal...känns tyvärr som riktiga klåpare. Tråkigt
Ja, jag är själv noggrann med detaljer och har inte snålat med budgeten, så denna renovering har varit extremt ångestfylld måste jag erkänna.

Måste tillägga att mycket har blivit bra, men framförallt snickarna har slarvat alldeles för mycket. Dom rättar till det jag anmärker på, men vissa saker (såsom golvsågningen) går ju inte att rätta till snyggt, som du skriver. Detta är i hallen mellan två sovrum och det är flytande golv mellan rummen utan trösklar. Skulle det gå att byta ut en planka och såga den snyggare?

surris
H H_C skrev:
Ja, jag är själv noggrann med detaljer och har inte snålat med budgeten, så denna renovering har varit extremt ångestfylld måste jag erkänna.

Måste tillägga att mycket har blivit bra, men framförallt snickarna har slarvat alldeles för mycket. Dom rättar till det jag anmärker på, men vissa saker (såsom golvsågningen) går ju inte att rätta till snyggt, som du skriver. Detta är i hallen mellan två sovrum och det är flytande golv mellan rummen utan trösklar. Skulle det gå att byta ut en planka och såga den snyggare?
Går inte ta upp mitt i golvet, utan det måste tas upp hela vägen från avslut tills där det ska göras om. Golvet behöver ju lite rörelsemån så det går ju inte göra det helt tajt ändå, en glipa kommer alltid synas så länge inte golvet ligger under karmen.

Enda rätta är att göra om och göra rätt från början.

surris
Inget av det du visat hade godkänts på en besiktning.

Tack för dina svar surris! Men om det lagas med trämassa och sockeln med det långa glappet fylls på i bakkant - är det justeringar som skulle gå igenom en besiktning?

Vi flyttar in imorgon och vet inte om jag orkar med en så stor justering som att ta bort golv och karmar.

N Nissegandhi skrev:
Det där är ok om det är en kompis som tror att han kan lägga golv inte om det är en hantverkare. Alla trägolv och klickgolv ska ha en rörelsemån mot väggar på 6-8 mm. Därför lägger man golv först och socklar sedan. I ett rum som reda är socklat får man ta bort socklar först.Om man sätter dörrkarmen först och listar och sedan ska läggga golv binder man ris åt egen rygg. Att spackla springor är trams, byt dom brädor som är för smal och vid dörr och nya socklar. Vart har yrkesstolthet tagit vägen?
Tack för input! Funderar ibland om jag är för petig, men verkar inte vara så i detta fallet 🙂 Gällande den långa springan mellan sockel och golv så är det första raden brädor. Den går inte att byta mot en bredare m a o.

Desto mer anmärkningsvärt att det är snett tänker jag…

Bonusbild. Några sönderskruvade väggskåp, hål utan skruvar i… Offtopic i golvforumet insåg jag 😄

• Sönderskruvat väggskåp med flera hål utan skruvar synliga, märkt med cirklar på vissa punkter, antyder ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
H H_C skrev:
Vi flyttar in imorgon och vet inte om jag orkar med en så stor justering som att ta bort golv och karmar.
Du kan försöka få till en ekonomisk ersättning i stället.

• Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Har hört efter med ett par kunniga vänner också. Det verkar inte vara någon tvekan någonstans att den här golvläggningen inte kan klassas som fackmannamässigt utförd. Lite mer info.

1) Vardagsrummet.
Golvet är lagt i sidled sett till planlösningen på bilden. Cirkleln visar var glipan är. Den är c:a 50cm lång i hörnet. Där skulle det antagligen räcka med att lägga om vardagsrumsdelen, fram till skiljeväggen mot köket (se bild)? Det är c:a 22kvm. Ifall firman vägrar, vad ska man skatta som kostnad för att återställa? En dags jobb att riva, två dagar att lägga? Golvet kostade c:a 750kr per kvm, ska man räkna med att det går att rädda eller behövs nytt golv? Det är som sagt första raden golv som blivit sned, där plankorna har full bredd.

2) Dörrkarmarna vid sovrummen:
Markerade med kryss. I lilla sovrummet borde man kunna ta bort första metern cirka och lägga nya plankor, och sedan fortsätta plocka bort plankor ut i hallen och in till början av stora sovrummet? Även ta bort karmar och sedan lägga nytt golv. Därefter sätta dit karmarna igen. Hur många timmar ska man skatta att ett sådant jobb tar? Målning behöver ju också göras om. Hallen är inte målad ännu, enbart lilla sovrummet.

Förslagen från firman är hittills:
1) Sätta masonit bakom golvsockeln i hörnet och foga, så att glipan inte syns.
2) Trämassa i hålen vid dörrkarmarna.

Vi har fortfarande en dialog och jag har hittills svarat att jag inte är nöjd med dessa förslag.

Av de alternativ som finns ser jag hellre att allting görs om och görs ordentligt.

Edit: plankorna i bortre delen av sovrummet, som fortsätter in i klädkammaren, måste givetvis också plockas bort... eller om man gör det från klädkammaren och ut (mindre yta)?

• Planskiss över lägenhet visar rumsdimensioner och markerade problemområden med glipor och dörrkarmar. Cirkeln och kryss markerar reparation.
    Skapa konto
  • Vardagsrummet med trägolv visar en glipa markerad med en röd cirkel i hörnet nära köket, orsakad av sned golvläggning.
    Skapa konto
Redigerat:
En till fråga: om man accepterar omsågning av golv runt karmarna utan att ta bort karmarna, hur stort glapp godkänns vid besiktningar? 1-2 mm max?

Det ska inte vara något glapp. Om karmen redan sitter där när man lägger golvet sågar man av karmen för golvets tjocklek och skjuter in golvet under karmen.

• Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.