Medlem
· Älvsborgs län
· 15 inlägg
Hej!
Vi har gammal (väldigt gammal, förmodligen 100-årig) fiskbensparkett i våra vardagsrum. Tyvärr är det rejäla glipor på många ställen och jag undrar om det finns något bra (och enkelt sätt) att komma till rätta med det. Tacksam för kreativa förslag.
Vi har gammal (väldigt gammal, förmodligen 100-årig) fiskbensparkett i våra vardagsrum. Tyvärr är det rejäla glipor på många ställen och jag undrar om det finns något bra (och enkelt sätt) att komma till rätta med det. Tacksam för kreativa förslag.
Finns gliporna året runt och i alla väder?
Anledningen till att jag frågar är att vi på ett ställe får en tydlig glipa på vintern som går ihop på sommaren. Det vore dumt att fylla igen den glipan på vintern eftersom parketten (lamellparkett i vårt fall) då skulle börja bukta på sommaren när träet expanderar.
Anledningen till att jag frågar är att vi på ett ställe får en tydlig glipa på vintern som går ihop på sommaren. Det vore dumt att fylla igen den glipan på vintern eftersom parketten (lamellparkett i vårt fall) då skulle börja bukta på sommaren när träet expanderar.
Om ni ska slipa om den så kan man blanda lim och sågspån från ek och spackla springorna innan slipning. Annars finns det parkettlagningkitt med vax som går att fylla i springorna nu. T.ex detta från Kährs https://www.google.com/shopping/pro...BgAXO7Qdqm3eN_1Ck4JIhOTCvj6l5upMaAvBYEALw_wcBH Händige Hans skrev:
Medlem
· Älvsborgs län
· 15 inlägg
Tack för era svar.
Ja, gliporna finns året om i alla väder, men med största sannolikhet är de inte exakt lika stora hela året. De som är på bilden är ju kanske 4-5 mm nu och krymper möjligtvis någon millimeter när luftfuktigheten är som högst. Det ser ut som det funnits någon slags fog tidigare som smulats sönder med tiden.
Även om golvet är långt ifrån perfekt så kommer vi inte slipa om det i närtid.
Jag kanske skulle köpa ett sånt kit från Kährs och testa hur det blir i något hörn, men det kanske är bättre att göra det när luftfuktigheten är lite högre.
Finns det någon som fyllt glipor med gott resultat över tid som kan visa hur det blev?
Ja, gliporna finns året om i alla väder, men med största sannolikhet är de inte exakt lika stora hela året. De som är på bilden är ju kanske 4-5 mm nu och krymper möjligtvis någon millimeter när luftfuktigheten är som högst. Det ser ut som det funnits någon slags fog tidigare som smulats sönder med tiden.
Även om golvet är långt ifrån perfekt så kommer vi inte slipa om det i närtid.
Jag kanske skulle köpa ett sånt kit från Kährs och testa hur det blir i något hörn, men det kanske är bättre att göra det när luftfuktigheten är lite högre.
Finns det någon som fyllt glipor med gott resultat över tid som kan visa hur det blev?
Klicka här för att svara
