Vi håller på med en nybyggnad där det invändigt kommer vara öppet upp till nock. Vi har alltså limträbalk, inga takstolar. Alltså ingen vind.
När vi lade råsponten på taket började vid nedifrån på båda sidor. Det ledde till att det blev en stor glipa mellan de översta spontraderna uppe vid nock då det inte rymdes en planbredd till. För att brädorna skulle mötas perfekt hade vi alltså varit tvungna att kapa ytterligare två spont på längden.
Nu till min fråga.
Kan man låta det vara en rätt "grov" glipa där uppe vid nock, mellan självaste råsponten alltså? Under råsponten (på insidan) ska vi ju sätta läkt och sedan board, för att på så vis få till en luftspalt innan isolering. Och längst ner vid takfot har vi två ventilationshål för varje "takstolspar" för att få till en ventilation under råspont, men över isoleringen. Men för att luften ska kunna flöda så bör det ju då även finnas in- eller utluft uppe vid nock. Borde då inte denna glipa mellan råsponten kunna fylla det syftet?
Min tanke var om man kunde fästa två nockbrädor, en mot varje sidas sista råspontsbräda (och skråspikad i överliggarna så klart). Då blir det ju ett fritt flöde av luft in mellan nockbrädorna som sedan kan vandra vidare under alla spont och sedan ut nere vid takfotsventilerna. Takpappen kommer isådana fall löpa upp på varje nockbräda. En tätningslist skulle sedan placeras upptill över nockbrädorna för att förhindra inblåst av snö och vatten.
Behöver verkligen hjälp med detta. Vet inte om jag är helt ute och cyklar med en "galen idé".