Hej, nybyggt passivhus under 2017. Tyvärr i full konflikt byggaren kring färdigställandet så jag kan nog inte räkna med att han fixar det.

Upptäckte nu i kylan (-9) att det drar från ett fönsterparti. Två fönsterpartier från nordiska fönster, PVC. Stor glipa nertill mellan fönsterpartierna - har inte sett det innan så det är nog något som hänt nyligen. Man kan se rätt ut, glipan är 2-3 mm. Man kan ana någon form av tätning, svart mjuk cellplast av något slag, men den sluter ju inte tätt.

Försökte laga temporärt igår med vävtejp från utsidan, men det fäster inte för fem öre. Funderade på om jag skulle klämma in lite mineralull tillfälligt.

Tacksam för alla förslag - vad har hänt med fönsterpartierna tro? Kan dom verkligen krympa så mycket i kylan? Säkert byggfusk av något slag. Annan metod för att temporärt täta?

• Glipa mellan två vita PVC-fönsterpartier med synlig svart tätning och fönsterbräde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det byggt så att karmarna bara är ställda mot varandra? det låter ju helt sjukt.

Det där ser inte rätt ut!

Mig veterligen så ska man ha en kopplingslist mellan karmarna, har för mig att det är samma hos nordiska fönster för de har väl också drutex som leverantör?

En sådan list har jag iallafall
Bild på dörrkarm utan synlig kopplingslist, utsikt mot altan och trädgård.
Skapa konto

Närbild på en vit fönsterkarm utan synlig kopplingslist, med spegling av en trädgård.
Skapa konto

Närbild av två fönsterkarmar utan kopplingslist, synlig skruv och spegling av en trappa och ljuskrona i glaset.
Skapa konto

Hrm, tänkte väl att det såg konstigt ut. Det här blir nog inte lätt att rätta till i efterhand?

Liknar iaf Drutex, men är inte säker på att det är samma.

J Jarlsgård skrev:
Det där ser inte rätt ut!

Mig veterligen så ska man ha en kopplingslist mellan karmarna, har för mig att det är samma hos nordiska fönster för de har väl också drutex som leverantör?

Jag har drutex. Kolla i sidan på din fönsterkasett så står det tillverkare. Är dock 99% säker på att NF har drutex också.

Närbild på en fönsterkarm med texten "DRUTEX" synlig, med utsikt över en trädgård med grill och stegar.
Skapa konto

Fönsterkasett med text och logotyp för tillverkaren Drutex samt datumstämpel och standardnummer.
Skapa konto

Om du har drutex så är det en sammankopplingsskena du saknar!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.