Antingen såga till en trästav i lagom tjocklek eller byta till "klackfoder". Fuskvarianten är fogmassa som inte blir snyggt i längden (min åsikt).Johanornhag skrev:
Mmm... har du monterat fönstren själv eller har du köpt in tjänsten? Nästa fråga är om fönstren sitter rakt (i lod) eller om det är väggen som är sned?Johanornhag skrev:
Jag hade nog beroende på svaret försökt att justera fönstren och "ljuga" bort skillnaden och sedan fogmassa eller hellre en trästav beroende på storlek på glipan..
Jag har monterat själv. Fönstren är i stort i lod, lutar lite lite inåt. Jag tryckte bara fönstret så nära karmen på utsidan som jag kunde. Kan jag verkligen justera fönsterna i efterhand?Jenpet skrev:
Mmm... har du monterat fönstren själv eller har du köpt in tjänsten? Nästa fråga är om fönstren sitter rakt (i lod) eller om det är väggen som är sned?
Jag hade nog beroende på svaret försökt att justera fönstren och "ljuga" bort skillnaden och sedan fogmassa eller hellre en trästav beroende på storlek på glipan..
Ja, det borde man kunna, tycker jag. I.a.f. om du har använt karmskruv. Man får lossa dem och justera och montera dem igen. Lite "meckigt" men det är (enl mig) det rätta sättet. Annars kommer du kanske att irritera dig på det i längden när fogmassan börjar gulna och spricka, men det är så jag fungerarJohanornhag skrev:
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Låter rimligt! Jag tackar ödmjukast för svaret 😊Jenpet skrev:
Ja, det borde man kunna, tycker jag. I.a.f. om du har använt karmskruv. Man får lossa dem och justera och montera dem igen. Lite "meckigt" men det är (enl mig) det rätta sättet. Annars kommer du kanske att irritera dig på det i längden när fogmassan börjar gulna och spricka, men det är så jag fungerar![]()
Eller så fuskar du ihop det med en smyglist. Kör du inte 45 graders vinklar utan raka kap på fodrena tror jag inte det syns, inget jag provat själv så tar inte gift på det..Johanornhag skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden