Hej,

Vår takstege har fått underkänt av sotaren så vi behöver byta den, samt sätta dit ett glidskydd.
Taket är av typen Decra Icopal som inte tillverkas längre så de produkspecifka komplementen finns inte kvar.
Installation av röda Decra Icopal takpannor på ett träregelverk, närbild på händer som arbetar.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/4357210A.pdf

Taken har ca 10-15 graders vinkel (övre delen av ett mansardtak).
Har ni några idéer på hur vi smidigast löser takstege (eller taksteg) samt glidskydd på denna typen av tak?

VLJ VLJ skrev:
Hej,

Vår takstege har fått underkänt av sotaren så vi behöver byta den, samt sätta dit ett glidskydd.
Taket är av typen Decra Icopal som inte tillverkas längre så de produkspecifka komplementen finns inte kvar.
[bild]
[länk]

Taken har ca 10-15 graders vinkel (övre delen av ett mansardtak).
Har ni några idéer på hur vi smidigast löser takstege (eller taksteg) samt glidskydd på denna typen av tak?
Sex år senare är jag nyfiken på hur och om du löste detta? Jag sitter med samma taktyp och sotaren vill att jag fixar ett nytt glidskydd, då nuvarande är fäst i hängrännan. Inget av standardskydden passar. Tacksam för tips!

Är ju faktiskt bara drygt ett år sedan jag startade tråden :)
Plåtslagaren löste det åt mig, inte exakt säker på modell men tror den är från Weland stål för profilerade plåttak.
Själva glidskyddet är av den här typen.
Illustration av montering av glidskydd för stegar, inklusive skruvar och muttrar, med instruktioner för fastsättning på profilerade plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.