5 871 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Glespannel ner sänkt i bjälklaget
Jo jag har läst deras information mycket noggrant plus ett antal andra tillverkares information. Har även pratat med några av dem och det är bland annat där jag fått informationen om att golvet blir ttrögare av ett tjockare golv ovan på slingorna.Jan-L skrev:
Sedan när rör-firman av erfarenhet sa att dessutom kan man behöva höja värmen, så kändes valet rätt klart att försöka hitta en bättre lösning.
Dessutom är det ju som så att alla de stora golvvärme tillverkarna har en sak gemensamt de vill helst sälja sin spårade spånskiva som är mycket dyrare en vanlig spånskiva (ca 3 gånger). De vill helst inte se någon annan lösning.
Det jag inte förstår i ditt resonemang med 22 mm spån är varför inte 28 mm gles skulle kunna var bärande på cc 600 mm:s bjälklag.
För en 12 mm spån borde väl ändå kunna jämna ut de förhållande vis små springorna som blir mellan glespannelen.
Min tanke är denna: Om 22 mm spån är bärande cc600 mm borde väl ändå 12 mm spån kunna jämna ut ca 20 mm:s springor mellan glesen.
Eller är jag helt ute och cyklar ?
... kunde inte låta bli med det sista lilla tipset -MathiasS skrev:
Ja ja lite seriöst nu, cc60 är ju helt klart bärande/osviktande för i allafall altangolv. Men i innegolv kanske det är anorlunda. Är vikterna så anorlunda ?
Testar man en 120x28 jämfört med en 22 mm spån känns det nästan som om spånet sviktar mera. Dock var ingen av dem skruvade utan låg löst på bjälk laget.
Bara en liten undran när är gips en bra ide på golvvärme ? I badrumm kanske ?
Jag är ingen expert på böjstyvhet o dylikt. Men jag tror bara inte att du får samma styvhet i ditt golv med hjälp av 12 mm spån plus lite 28-virke o 45 x 45. Det kanske funkar, kanske inte. I dina 12mm spånskivor har du väl ingen not o spont heller väl? I så fall kan du ju inte limma dom mot varandra, ytterligare ett skäl till att inte chansa på en egen konstruktion. Dessutom har golvspån och väggspånskivor inte samma egenskaper. Golvspånet är mycket hårdare.
Det är inte samma sak att jämna ut springor som att konstruera ett golv som inte sviktar.
Nu har jag iaf tipsat om hur jag skulle ha gjort, hoppas ditt golv blir bra.
Hälsn Janne!
Det är inte samma sak att jämna ut springor som att konstruera ett golv som inte sviktar.
Nu har jag iaf tipsat om hur jag skulle ha gjort, hoppas ditt golv blir bra.
Hälsn Janne!
Nu tror jag du missat några inlägg här. Jag har redan efter tips från andra skippat iden med att lägga glesen ned sänkt i golvbjälklaget (av andra orsaker).Jan-L skrev:
Dock är det nog som så att det skulle gå att få denna konstruktion bärande är nog inga problem det är nog mest en fråga om cc mått på kottlingarna och eventuellt byta ut dem mot kanske 45X70.
Att du refererar till 120x28 som lite vike gör att man inte tar dig på så stor allvar, efter som det virket är i allafall för en altan ett bärande och osviktande underlag vid cc60.
Provat att skruva fast en 120X28 bräda cc60 och hoppa på den så skall du få se vad jag menar. Jag har en hel 70 m2 altan att testa på, som har just den konstruktionen.
Jag har aldrig påståt att golvspånet skulle vara med i den bärande delen av kostruktionen utan detta skulle glesen stå för.
När det gäller golvspånet så tror jag du kanske skulle ta dig en titt på www.swedspan.se de tillverkar spånskivor och de har ett ganska stor sortiment av olika tjock lekar på golvspån. Bland annat har de en som heter "Rego", vilket är just den modellen jag har, den är just tillför att jämna ut golv vid bland annat renoveringar. Den har spont och skall limmas precis som 22 mm spån.
Brukar alltid vara mycket noggran i mina undersökningar innan jag genomför ett projekt, detta är ett led i denna förberedelse.
Jodå, jag har läst på swespans hemsida förr, även pratat med deras tekniska support då o då. Just rego har jag inte arbetat med, och det första jag läser är att det läggs flytande på ett bärande undergolv. Om du tycker att din trall på altanen är stum som ett bärande undergolv ska vara så kör på för sjutton!
I Uponor-länken på sid 13 finns en golvkonstruktion som jag antar liknar den du tänker genomföra, glesen tvärs bjälklaget. Där står det iaf minst 22 mm golvspånskiva, jag kan inte förstå varför uponor skulle rekommendera det om det var helt onödigt o går lika bra med bara en hälften så tjock spånskiva. Men du kanske inte tar varken mig eller uponor på så stort allvar.
I vilket fall som helst så ville jag bara hjälpa till och tycker att det skulle vara tråkigt om du satsar en massa jobb o pengar på ett projekt som du längre fram inte blir nöjd med. Hälsn Janne.
Det ända som kändes lite onödigt i dina inlägg var vissa kommentarer, som kändes lite nedlåtande.Jan-L skrev:
Huvuddelen av det du säger håller jag med om och tror att du har rätt i, så även uponors information.
Mitt problem är bara att jag vill hitta den bästa lösningen både bärighet och värme mässigt. I det fallet är inte Uponors lösning med en 22 mm spån den bästa ur värme synpunkt. Den fungerar, men är inte optimal.
Den optimala lösningen är deras 22 mm spårade spånskiva, som om jag förstår rätt till och med klarar 7 mm laminat direkt på. Dock är den mycket dyr och ger myckett spill vid läggning.
Om jag tvingas minska cc måttet för bjälklaget kommer jag göra det, för något sviktande golv vill jag inte ha.
Som sagt inte förrän jag är helt övertygad om att min konstruktion blir bra kommer jag genomföra den.
Tack för dina kommentarer och synpunkter, de hjälper alltid.
Bara en till reflektion:
En intressant iaktagelse jag gjorde i Uponor-länken på sid 13, är att en bärande konstruktion enligt dem är 120X28 plus 15 mm lamell paket. Det stod som ett alternativ till spån 22 mm.
Min konstruktion var tänkt som 120x28 , 12 mm spån , 7 mm laminat.
Dock är det säkert skillnad i bärighet mellan 15 lamell-paketet och 12 mm spån plus 7 mm laminat.
Men helt fel ute är jag nog inte, fast som jag sa tidigare. Detta måste undersökas mycket noggrannare innan något kan börja byggas.
Finns det ingen här som kan något om bärighet för olika material.
En intressant iaktagelse jag gjorde i Uponor-länken på sid 13, är att en bärande konstruktion enligt dem är 120X28 plus 15 mm lamell paket. Det stod som ett alternativ till spån 22 mm.
Min konstruktion var tänkt som 120x28 , 12 mm spån , 7 mm laminat.
Dock är det säkert skillnad i bärighet mellan 15 lamell-paketet och 12 mm spån plus 7 mm laminat.
Men helt fel ute är jag nog inte, fast som jag sa tidigare. Detta måste undersökas mycket noggrannare innan något kan börja byggas.
Finns det ingen här som kan något om bärighet för olika material.
Hej igen,trimsten skrev:..... Problemet där är egentligen inte för att takhöjden blir för dålig utan för att bjälklaget redan är 420 mm och det blir lite sämre för trappan. Nya takstolarna ligger på de gammla där av det höga bjälklaget.
Om man nu lägger tvärsöver bjälklaget borde väl ett upplägg enlig nedan fungera:
Gles (ca 20 mm mellan glesen, så att man får ner golvvärmerören) + 12 mm spån och sedan 7 mm laminat.
Som sagt sitter man själv och funderar brukar lösningen bli lagom bra, får man någon att bolla med brukar lösningen kunna bli mycket bra.
Tack för svaret
frågan är om de nya takstolarna ligger på tvären över de gamla (220+220) ? Om så är fallet, kommer du inte att ha problem med att golvet sviktar om du gör resten rätt. Du skrev i något av de senare inläggen att du redan har införskaffat 12mm spån, då får jag med flera i forumet utgå ifrån att du vill och tänker använda dem också. Skulle jag vara i dina kläder skulle mitt upplägg likna ditt.
Jag skulle först och främst se till att värmen inte kan gå neråt och samtidigt stegljudsisolera. Detta gör man på enklast möjliga vis, tex lösull, spillisolering eller om man har frigolit över. Vi tog frigolit i botten och fyllde upp med lösull för att få bort två typer av ljud (hög- och lågfrekventa) enligt ett tips i detta forum. Dessutom fick vi bra värmeisolering för golvvärmen. Sedan skulle jag lägga 28x120 glesen. Avståndet mellan glesen? Ja, jag skulle först och främst lägga värmefördelningsplåtar på glesen. Jag antar att golvvärmerören du tänkt välja är 16mm, eller hur? Då borde det bli lagom med 20mm avstånd, men inte mindre. Säkrast är dock att kolla i monteringsanvisningen, eller ring leverantören. Sedan skulle jag lägga byggplast med 20cm överlapp i skarvarna samt lumppapp och slutligen laminatet på tvären mot glesen. Byggplasten är kanske lite "over kill" men det är vad en del proffs rekommenderar. Tycker inte att det är något att fundera över med tanke på den låga kostnaden och att det kanske trots allt förhindrar att golvet slår sig om det kommer upp varm och fuktig luft från bottenvåningen.
Jag tror inte, i motsats till en del andra i denna tråd, att du får problem med för mycket svikt i golvet. Du har 28mm gles och de står tätt. Du har spån och laminat som var och en i sig är styva. Man måste tänka på att vikten när man sätter ner foten fördelas på stor yta. Är du osäker på om konceptet håller, kan du ju alltid provlägga ett par kvadrat utan att skruva eller limma något, så får du se om det sviktar eller ej.
Nej takstolarna är lagda åvan på längs med de gammla, där emot har jag två stycken bärande väggar rakt egenom på bottenvåningen. Denna del är beräknad av en firma och skall enligt kontruktören fungera.kmilic skrev:Hej igen,
frågan är om de nya takstolarna ligger på tvären över de gamla (220+220) ? Om så är fallet, kommer du inte att ha problem med att golvet sviktar om du gör resten rätt. .
.............................
Är du osäker på om konceptet håller, kan du ju alltid provlägga ett par kvadrat utan att skruva eller limma något, så får du se om det sviktar eller ej.
17 mm rör är tänkt att jag skall ha och då cc 200 mm, kommer köpa golvvärmen från en mindre golvvärme firma som hade goda erfarenheter av denna typ.
Kommer få längskapa 120x28 för att kunna få till cc måttet, men det är smällar man får ta.
Eftersom vi tidigare hade lösull på gammla vinden så har den lagts tillbaka och plast har vi redan, fast den ligger under lösullen, avnaturliga skäl pågrund av att det är en ombyggnad
Intressant att någon tror på min ide, hade nästan tänkt ge upp och köpa parket 15 mm, men det blir ju lite dyrare och man får trassla med att försöka lämna tillbaka viss del av det man redan köpt.
Det bästa vore om någon redan använt denna konstuktion och visste att det fungerar.
Ska du längskapa glespanelen bara för att kunna lägga 17mm rör? Mitt förslag är att du lägger 20mm rör på cc30, då lägger du glespanelen med 30mm avstånd så blir det rätt. Innan du beställer från golvvärmefirman, jämför priserna på tex byggbo.se. Har du inte väldigt bra kontakter med det lokala företaget blir det billigare att näthandla. Små firmor brukar också ha svårt att konkurrera med nätbutikerna om priset helt enkelt för att dom köper för små volymer...
Golvvärme firmans erfarenhet var denna att det gav jämnare värmefördelning om man hade 17 mm rör cc 200 och naturligtvis plåtar.MathiasS skrev:Ska du längskapa glespanelen bara för att kunna lägga 17mm rör? Mitt förslag är att du lägger 20mm rör på cc30, då lägger du glespanelen med 30mm avstånd så blir det rätt. Innan du beställer från golvvärmefirman, jämför priserna på tex byggbo.se. Har du inte väldigt bra kontakter med det lokala företaget blir det billigare att näthandla. Små firmor brukar också ha svårt att konkurrera med nätbutikerna om priset helt enkelt för att dom köper för små volymer...
Får jämföra slut priset innan jag köper men vad jag sett ligger de bra i pris
Ibland måste man läsa lite mellan raderna.trimsten skrev:
Golvvärmegubbar tycker i allmänhet att det är besvärligt att jobba med 20mm slang, den är lite mer bångstyrig än 17mm slangen => dom köper 17mm slang till de installationer dom själva gör => dom har bäst pris på 17mm slang => dom föreslår dig 17mm slang och försöker få dig att tro att det är bättre än 20mm slang.
Golvet blir inte varmrandigt med 20mm slang. Jag har 20mm slang i hela huset och det är inte varmrandigt någonstans. Med 20-slang blir det dessutom färre slingor vilket håller ner kostnaden för fördelare och kopplingar.
Så bra att jag inte hunnit köpa något ännu, innan jag pratade med golvvärme firman var jag nämigen helt inställd på att köra med 20 mm.MathiasS skrev:
Skall ta om mina undersökningar i det ämnet igen och är då mera inriktad på att köra med 20 mm:s rör. Blir mycket enklare och jag slipper längskapa 120x28 glesen
Alltid bra att höra från någon som har en viss produkt än de som installerar, blir lite mera opartiskt då.
Jag använder också 20mm slangen, så himla besvärlig är den inte att lägga, särskilt om man värmer den lite innan läggning i tex ett riktigt varmt rum. Se till att du har nån som kan hjälpa till o rulla ut slangen medans du försiktigt trycker ner den i plåtarna, är man ensam vid läggningen så kan det vara struligt, men det är det med 17 o 12 mm slang också.........En annan fördel med 20-slangen är att du kan ha längre och färre slingor om det skulle behövas. Ett tips , kolla rinkaby rörs priser, dom ligger ofta väldigt bra till i prisjämförelse. Hälsn Janne.
Jan-L som lite info kan jag säga att jag kommer välja Uponors konsturktion med gles och parkett och kommer att returnera spån-skivorna (kollade med Beijer och det var OK att returnera)
Byggmax såg ut att ha en 15 mm ek -parkett för överkommligt pris, bok och lönn skulle man tydligen passa sig för om man skulle ha värme-golv rör sig tydligen för mycket. Dessutom har jag hört främst goda kommentarer om Byggmax parkett.
Över till golvvärmen har någon tips på vilket system man skall välja. Personligen har jag svårt för de systemen som har radio-länkar mellan enheterna. Förstår inte vad det skall vara bra för, man lär ju inte flytta golvvärmen utan att bygga om ......
Byggmax såg ut att ha en 15 mm ek -parkett för överkommligt pris, bok och lönn skulle man tydligen passa sig för om man skulle ha värme-golv rör sig tydligen för mycket. Dessutom har jag hört främst goda kommentarer om Byggmax parkett.
Över till golvvärmen har någon tips på vilket system man skall välja. Personligen har jag svårt för de systemen som har radio-länkar mellan enheterna. Förstår inte vad det skall vara bra för, man lär ju inte flytta golvvärmen utan att bygga om ......