Mäster skrev:
Hur f-n ritar man i datorn ? perspektiv dessutom...

Behöver inte ha svar på den frågan, det går över mitt huve iallafall......
Sketchup! Gratis enklare variant av CAD. http://sketchup.google.com/training/videos/new_to_gsu.html för några videoexempel. Riktigt snabbjobbat när man lärt sig det.

Tackar, det blir ett bokmärke till andan faller på..

Mm. Jag är datavetare men jag gav upp efter en halvtimme. Det är en hög tröskel för att komma någon vart med CAD-program! Måste man så går det nog, men att bara göra en ritning för skoj skull funkade inte för mig.

É
I importensketsig skrev:
Tack så mycket för hjälpen! Guld värt när man är total byggnybörjare. Kör väl på något av följande tre alternativ, beroende på om jag hittar bra regel i virkeshögen eller ej.Vill nog komma vidare typ på juldagen och inget byggvaruhus lär vara öppet.

Alternativ 1: skruva en bit extra glespanel ovanifrån på väggen, en bit per riktig glespanellängd

Alternativ 2: som 1, fast säkrad primärt via ytterligare lite glespanel direkt i takstolen bara. Mindre beroende på bra infästning ner mot väggen.

Alternativ 3: Som föreslaget, en liggande regel av rejälare dimensioner.

Bara alternativ 3 ger iofs riktigt bra grepp för skruv eller spik underifrån.
Gammal tråd men har exakt samma frågeställning och inte hittat annan info.

Duger det inte med alternativ 3 och bara läggan en gles längs med hela gaveln? Där halva bredden på 70mm hänger ut, det räcker väl att bära upp med om man drar spiken lite snett dessutom? Jag spikar med 90mm spikpistol.

Behöver inte vara så jäkla grov, så slipper man skära ur för isoleringen ovanpå sen. Eller bör man skära ur isoleringen ovanpå även med en 28x70…?

É
É ÉlPon skrev:
Gammal tråd men har exakt samma frågeställning och inte hittat annan info.

Duger det inte med alternativ 3 och bara läggan en gles längs med hela gaveln? Där halva bredden på 70mm hänger ut, det räcker väl att bära upp med om man drar spiken lite snett dessutom? Jag spikar med 90mm spikpistol.

Behöver inte vara så jäkla grov, så slipper man skära ur för isoleringen ovanpå sen. Eller bör man skära ur isoleringen ovanpå även med en 28x70…?
Ingen som verkade kunna detta. Men jag kom på själv när jag började rita lite att "överliggaren" som jag beskrev (samma som alternativ 3) inte behövs, glesen får ju stöd av det liggande installationsskiktet (röda i bild) som kommer i nästa moment.

Digital ritning av en träkonstruktion med reglar och bjälkar i perspektiv. Färgglada markeringar antyder olika element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.