Hej!
Jag har lite funderingar på att tilläggs-isolera invändigt med 45mm glasull och ångbroms. Är detta en jättedum idé? Blir det fukt i väggarna? Jag är lite tveksam till att sätta in ångspärr då det, i min värld, blir för tätt. Men samtidigt kan jag inte försvara priset för organisk isolering, därav en halvmesyr med glasull. Till saken hör också att det behöver vara hög ljudisolering vilket avgjorde saken.

Huset är ett gammalt timmerhus-ruckel vi försöker fixa iordning på budget-vis.
 
Fuktvandring går från varmt till kallt, så du lär inte stänga in fukt så det blir problem.

Med glasull ska det vara plast. Kan du täta insidan och att väggarna inte blir blöta från regn funkar det

Är det tunna väggar behövs inte ångbroms. Så är det timmerstuga och du vill ha 45mm hade jag satsat på cellulosa/träfiber utan ångbroms, bara gips+färg eller gjort det helt täckt med ångbroms.

Glasull är billigt, men tänk på att mer högvärdig isolering också ger bättre isolering.

Ljudisolering, det viktiga är att det är tätt, sen tjocklek och därefter massa. Vilken isolering spelar mindre roll
 
  • Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.