Har en trasig glassäkring märkt T63L500V.
Enligt tillverkaren är den på 63 mA, Hur kan i beteckningen utläsa att det är mA ?

Tittar jag mina från Littelfuse (5x20) så står det "mA". Man kan nog enkelt sluta sig till om det är A eller mA genom att studera grovleken på tråden ;)

Mikael_L
Inte sådär jättelätt i de fall det är spirallindande trådar.

edit: Eller jo. 63 A ! :O

Finns det ens 20 eller 32 mm glassäkringar i så höga strömstyrkor? Jag kan inte tänka mig att den kapseln kan ta upp energin ifrån de kortslutningsströmmar det skulle kunna röra sig om.

Redigerat:
visst är 63A mycket. Men rent generellt...om det stått 10 istället....

Nu läste jag en gammal tråd och där står att det alltid handlar om mA då säkringen är märkt som jag beskrev.

Jag har problem med att hitta 0.63 mA 500V....
Vad kan gå fel om jag sätter dit en märkt 230 V ?

Ingen ting för du ska knappast ha så hög spänning som 500 Volt, Spänningstalet är den högsta tillåtna spänningen för just den säkringen och oftast är spänningen i samband med finsäkringar under 50 volt

Tack tack.

Om det verkligen vore 400V och man satte dit en 230V då ?

Mikael_L
500 volt är nog en väldigt ovanlig typ. Elfa har inga glasrörsäkringar för 500V
Max 250 V för 5x20mm och och 440V för 6.3x32 mm.

spik99 skrev:
Ingen ting för du ska knappast ha så hög spänning som 500 Volt, Spänningstalet är den högsta tillåtna spänningen för just den säkringen och oftast är spänningen i samband med finsäkringar under 50 volt
Nä.. 230V är ett oerhört vanligt driftområde för 5x20mm glasrörssäkringar, de är vanliga i nästan samtliga nätanslutna elektronikapparater (under höljet) samt sitter som regel i Triac-dosdimmers för glödljus..

Om man sätter en 230V glassäkring där spänningen är 400V . Kommer det att fungera ? Vilka är riskerna ?

PST, naturligtvis.

Man kan ju resonera lite. Säkringen ska förhindra överslag vid den spänning den är godkänd för, dvs den ska kunna bryta spänningen/strömmen på ett tillförlitligt sätt, inga ljusbågar etc.

Om din orignalsäkring var en 5x20 så kan ju inte den fysiska storleken ha någon betydelse i detta fall. Skillnaden mellan en 250V och 500V 5x20 glasrörsäkring kanske ligger i tråden - att den brinner av på ett säkrare sätt i en 500V-variant. Vid en liten överlast kan man ofta se att det bara blir ett "litet" avbrott på tråden - trådändarna ligger ganska nära varandra. Det kanske kan bli problem vid 400V.

Brytförmågan är också viktig, dvs den maximala ström som säkring kan bryta. Den strömmen kan ju bli högre med 400V. Säkringen ska ju kunna bryta utan att skada intilliggande komponenter. Å andra sidan går det att med 12V få en sådan säkring att flyga i luften och bara lämna kvar "baljorna" i säkringshållaren.

Så, det kommer sannolikt att fungera utmärkt vid normal drift, men det kan finnas risk att säkringen inte bryter vid överlast/kortslutning om man överskrider märkspänningen.

Jag har klantat mig några gånger och råkat kortsluta 230V med en 5x20 glassäkring.
Varje gång har säkringen "exploderat", dvs glaset har gått sönder.

Dessa säkringar verkar främst vara till för att skydda mot överbelastning, inte kortslutning.

Kolla på säkringarna för strömområdena i en Fluke multimeter, så ser ni
att det behövs betydligt större och dyrare saker för att klara kortslutningar på ett säkert sätt. Dessa säkringar klarar att bryta minst 10000A och kostar ca 100:- per styck.

Om din multimeter är säkrad med en 5x20 mm glassäkring så är det inte bra.
Billiga multimetrar har ofta ingen säkring alls på 10A-uttaget.

/Hasse

Är man ute efter någon brytförmåga att tala om för 5x20 säkringar får man välja sandfyllda och i nästa steg sådana med porslinsrör. Då klarar man misstag inom villor odyl utan missöden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.