Byggahus.se

Glaserat tegeltak

1. Q
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Jag har under flera månader med stort intresse bevakat detta eminenta forum och kan nu efter att vi køpt vårt danska renoveringsobjekt från 1924 med liv och lust kasta mig in i debatten.

I planen finns byte av uppvarmningssystem + delvis golvvarme, stambyte, køksrenovering, badrum och iprincip allt annat som man kan tænka sig.

Men først på tur står byte av tegeltaket inklusive utbyggnad av en takkupa (skall muras som øvriga huset).

Taket skall också kompletteras med ett undertag (i Danmark ar det vanligt att men inte har undertak).

Nu till frågan.

Vi funderar på att lagga ett svart glaserat tegeltak och jag har hørt att glasserat tegel skal ha bættre kvalitet æn oglaserade. Stæmmer detta? Ær det någon som har erfarenheter av glaserat tegel, fabrikat, kvalitet etc?

Priset før det glaserade teglet ær i danmark ca 120-150 sek/m2 dyrare æn motsvarande vanligt.

Mvh Magnus

2. B
    Medlem Nivå 3

Re: Glaserat tegeltak

Ett oglaserat släpper en hel del ballast(grusmaterial), det åker ned i hängrännan som man ska städa ur då och då. I övrigt håller vanligt betongtaktegel, godtagbar kvalité.
    Däremot plåttak, (jag har ett) kan man bli otroligt besiken på. Färgen bleks, färgen flagar mm.
    Undertak är tätskiktet!! har man torrsnö o storm tar den sig in, och en tegelpanna kan ju gå sönder med vatten som följd på undertaket.
    Men i Danmark är väl knappast snö nåt motiv, kraftiga slagregn och storm tillsammans med dålig taklutning kan oxå ställa till det.
    Går det bra med danskt tangentbord? ibland letar jag dom norska o Danska bokstäverna, men huvudsaken att man förstår iofs.