Jag har precis köpt mig en ”ny” bil (dvs en begagnad) där TPMS-systemet (däckstrycksövervakningen) krånglat och har provat min Bosch slagskruvdragare för första gången när jag provat att skifta plats på några av hjulen.
Men jag upplever att krafthylsan jag använder inte riktigt sitter som den ska på maskinen, den liksom glappar och går att vika rätt mycket i sidled.
När jag tittade närmare på dragaren så är det ett hål där man trycker fast hylsan och tänkte att det kanske saknades typ någon form av fjädrande stift som ska hjälpa till att hålla hylsan på plats. Men när jag gör en bildsökning mha Google så verkar den ska se ut så.
Men det kanske är någon finess med detta? Krafthylsorna är inget billigt ”jox” och sitter perfekt på mina spärrskaft, etc. så dom är det inget knas med…
/Rikard
PS Inser ju nu att jag har ingen aning om vad den röda ”ratten” är till för… kanske att det är något som låser fast hylsan, läst instruktionsboken? Nej…. (skäms lite, vet inte ens var den är)
Men jag upplever att krafthylsan jag använder inte riktigt sitter som den ska på maskinen, den liksom glappar och går att vika rätt mycket i sidled.
När jag tittade närmare på dragaren så är det ett hål där man trycker fast hylsan och tänkte att det kanske saknades typ någon form av fjädrande stift som ska hjälpa till att hålla hylsan på plats. Men när jag gör en bildsökning mha Google så verkar den ska se ut så.
Men det kanske är någon finess med detta? Krafthylsorna är inget billigt ”jox” och sitter perfekt på mina spärrskaft, etc. så dom är det inget knas med…
/Rikard
PS Inser ju nu att jag har ingen aning om vad den röda ”ratten” är till för… kanske att det är något som låser fast hylsan, läst instruktionsboken? Nej…. (skäms lite, vet inte ens var den är)
Röda ringen är till för att lossa bits.R rikard454 skrev:Jag har precis köpt mig en ”ny” bil (dvs en begagnad) där TPMS-systemet (däckstrycksövervakningen) krånglat och har provat min Bosch slagskruvdragare för första gången när jag provat att skifta plats på några av hjulen.
/Rikard
Har en äldre GDX som gör jobbet bra för däckbyten mm, men hylsan sitter lite rappligt.
Jag har en GDX18V-200C från 2019 utan hål och en GDX18V-210C från 2023 med hål. Det är ingen skillnad på 1/2" grepp i krafthylsor på dessa. Men bosch fyrkantsmått är nog mot minmått från standarden. Jag har bitsadaptrar från Wera och Dewalt som trillar av maskinerna vid användning. Köpte sedan ett krafthylseset från Bosch som sitter fast hårt och helt glappfritt. Jag kör mycket skruv med TX40 och använder alltid en adapter istället för centrumbitshållaren ifall bitsen skulle gå av inne i nosen. När Du använder hylsor på spärrskaft sitter det väl normalt en fjädrad kula i den. Den bitsadapter som följde Bosch krafthylseset är något speciell men håller bitsen perfekt med spännring (inget snabbfäste eller magnet). DUAB hade bra pris på detta set.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätte även makinernas fyrkantsmått som är 12.65mm. Bosch krafthylsor har innermåttet 12.8. Wera är 12.9 och Dewalt 13.1. Weran har dock diverse försänkningar på insidanP poba53 skrev:Jag har en GDX18V-200C från 2019 utan hål och en GDX18V-210C från 2023 med hål. Det är ingen skillnad på 1/2" grepp i krafthylsor på dessa. Men bosch fyrkantsmått är nog mot minmått från standarden. Jag har bitsadaptrar från Wera och Dewalt som trillar av maskinerna vid användning. Köpte sedan ett krafthylseset från Bosch som sitter fast hårt och helt glappfritt. Jag kör mycket skruv med TX40 och använder alltid en adapter istället för centrumbitshållaren ifall bitsen skulle gå av inne i nosen. När Du använder hylsor på spärrskaft sitter det väl normalt en fjädrad kula i den. Den bitsadapter som följde Bosch krafthylseset är något speciell men håller bitsen perfekt med spännring (inget snabbfäste eller magnet). DUAB hade bra pris på detta set.
[bild][bild]
Svarar mig själv igen. Provade med mitt set av långa krafthylsor från Biltema. 7 hylsor sitter fast utmärkt och 2 hylsor skramlar loss vid användning med GDX. Så fixeringen till maskinerna är helt beroende av den lilla fjädrande metallringen som sitter i 1/2" nosens ytterända. Om den ringen kan fjädra ut i hylsornas tvärhål så förloras fixeringen. Jämförde med min Bahco BP815 mutterknack med 12.65 mm nos och liknande ring i framändan så sitter den ringen drygt 2mm längre ut. Denna nos fungerar på alla mina krafthylsor. Så GDX hade varit bättre med lite längre vertygsfästeP poba53 skrev:
Klicka här för att svara