Jag jobbar med automatiska specialtillverkade portar och dörrar som har en massa signalkablar där det dykt upp olika problem senaste åren, tex med fotoceller, pulsräknare mm.
Storleken på portarna kan vara 1x1 meter till 5x5 meter men medföljande kablar har alltid samma längd, så vi får ofta skarva.
Själv har jag alltid skarvat genom att tvinna kardelerna, löda och värma på krympslang, än sen 2006 har jag inte stött på att mina skarvar gett nått problem.
Men vi hade en kille inhyrd under några år, extremt noggrann som utförde förstklassiga montage, men han skarvade med lödhylsor, och det är där vi nu har problem.
Både med avbrott i hylsan, men mest med för högt motstånd.
I veckan bytte jag ut skarvar på 4 portar som inte fungerade och gav konstiga värden på fotocellerna, de har suttit uppe i 7 år och fungerat, men det händer tydligen nått med tiden i hylsorna som gör kontakten i dem sämre.
Storleken på portarna kan vara 1x1 meter till 5x5 meter men medföljande kablar har alltid samma längd, så vi får ofta skarva.
Själv har jag alltid skarvat genom att tvinna kardelerna, löda och värma på krympslang, än sen 2006 har jag inte stött på att mina skarvar gett nått problem.
Men vi hade en kille inhyrd under några år, extremt noggrann som utförde förstklassiga montage, men han skarvade med lödhylsor, och det är där vi nu har problem.
I veckan bytte jag ut skarvar på 4 portar som inte fungerade och gav konstiga värden på fotocellerna, de har suttit uppe i 7 år och fungerat, men det händer tydligen nått med tiden i hylsorna som gör kontakten i dem sämre.
Vad är det för lödhylsor han använt?Isakare skrev:
Jag jobbar med automatiska specialtillverkade portar och dörrar som har en massa signalkablar där det dykt upp olika problem senaste åren, tex med fotoceller, pulsräknare mm.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 765 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 765 inlägg
Är det okända kinesiska lödhylsor med lågtemperaturtenn (tenn, vismut) så varierar kvaliteten väldigt och man måste dessutom hantera de på rätt sätt. De kanske har vanligt blyfritt lödtenn som kräver 400C för att smälta och det kan vara svårt att få till. Jag undviker personligen den typen och gör riktiga skarvar enligt trådskaparens inlägg. Aldrig krånglat.
Tänker på denna typen:
Tänker på denna typen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 765 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 765 inlägg
Jag tänkte på temperaturen jag behöver sätta lödstationen på för att få bra resultat med blyfritt och det är betydligt över vad som räcker till blytenn 60/40.
400 var nog en viss överdrift, men mycket under 350 brukar inte bli bra. Beror också på vad man löder såklart och vilken station man har.
400 var nog en viss överdrift, men mycket under 350 brukar inte bli bra. Beror också på vad man löder såklart och vilken station man har.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Jag har lött mycket med blytenn och föredrar 480 grader spetstemperatur , aldrig haft kallödningar eller brända komponenter då själva lödmomentet går snabbtMultiMan skrev:
Jag tänkte på temperaturen jag behöver sätta lödstationen på för att få bra resultat med blyfritt och det är betydligt över vad som räcker till blytenn 60/40.
400 var nog en viss överdrift, men mycket under 350 brukar inte bli bra. Beror också på vad man löder såklart och vilken set
tation man har.MultiMan skrev:
Finns olika typer av fluss.S Saelen skrev:
Dels de mer aggressiva som använd inom verkstad och dels de som används inom elektronik som är betydligt snällare..
Löder man ihop kopparkabel är de oftast elektronikfluss som används. Ej korroderande.
Om man gör rätt.
Mysko! Kan det vara så att det inte är själva lödhylsan utan montaget/förfarandet bakom som ställer till problem. Kan inte tänka mig att tvinnade kablar som sen är löda med hylsa ska börja korrodera och ge en högre resistans.
Jag brukar själv använda dom i 12v system om det är utsatt och vanlig press om det är i icke utsatt miljö men då med krymp med lim för lite dragavlastning.
Givare skarvar jag ogärna men då det gör så dosar jag av och brukar använda wago till skarven då det oftast brukar vara så klena kablar. Men oftast så får vi nog långa kablar till det vi monterar
Jag brukar själv använda dom i 12v system om det är utsatt och vanlig press om det är i icke utsatt miljö men då med krymp med lim för lite dragavlastning.
Givare skarvar jag ogärna men då det gör så dosar jag av och brukar använda wago till skarven då det oftast brukar vara så klena kablar. Men oftast så får vi nog långa kablar till det vi monterar
Vi har slutat med lödhylsor på bilar också. Använder bara Duraseal som skarvning nu. Duraseal följer med som originaltillbehör när man skarvar kabel på Volvo.
I lödhylsor är de ju inte tvinnade, utan bara instoppade. Tennet i lödhylsor måste ju ha väldigt låg smältpunkt, annars skulle ju själva plasthylsan smälta först kan man tycka.L Lutte skrev:Mysko! Kan det vara så att det inte är själva lödhylsan utan montaget/förfarandet bakom som ställer till problem. Kan inte tänka mig att tvinnade kablar som sen är löda med hylsa ska börja korrodera och ge en högre resistans.
De jag själv lött tvinnade med blytenn har inte gett nått problem.
Jag tvinnar alltid i lödhylsor, skalar manteln på kabeln så att man kan glida hylsan förbi så man kan tvinna kablarna och sen för man hylsan tillbaka och värmer fast den. Sen givetvis krympslang med lim för dom där hylsorna är så flimsiga.Isakare skrev:
Klicka här för att svara